علم در فضای سی سی یویی قابل تولید نیست

خبرگزاری شبستان: علم در فضایی سی سی یویی و ناگهانی قابل تولید نیست و باید با سایر اندیشه‌ها در ارتباط و تعامل باشد تا نهایتا بتوان گفت فضای علمی مناسب گفتگو فراهم شده است.

عطاء الله رفیعی آتانی در حاشیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که بهتر نبود پیش از بین المللی کردن این کنگره در فضای داخلی به ارزیابی مثبت و دستاورد چشمگیری از علوم انسانی اسلامی رسیده و در گام بعدی آن را بین المللی می کردیم، گفت: کنگره محل تضارب آراء است و قرار نیست به حرف های روشن در این نشست برسیم و مقصود این است در این محفل فرصت گفتگوی علمی فراهم شود.
دبیر علمی دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: وقتی با پایگاه های مختلف اجتماعی و فرهنگی از کشورهای مختلف در ارتباط و تعامل باشیم و طرف گفتگوی ما از دیگر کشورهای و جوامع اسلامی باشد، می توان گفت به فضای علمی حقیقی دست یافته ایم ضمن اینکه در این فرآیند پژوهشگران و اندیشمندان خارجی با روند جریان اسلامی شدن علوم انسانی در ایران آشنا شده و آگاه می شوند و از سوی دیگر اندیشمندان داخلی در معرض اطلاع از دستاوردهای علمی در این زمینه قرار می گیرند.
وی افزود: واقعیت این است که علم اساسا در یک فرآیند عقلانیت عمومی قابل تولید بوده و در فضایی سی سی یویی و ناگهانی قابل تولید نیست و باید با سایر اندیشه ها در ارتباط و تعامل باشد تا نهایتا بتوان گفت فضای علمی مناسب گفتگو فراهم شده است؛ این کنگره تلاش کرده است تا این فرصت را برای اندیشمندان داخلی و خارجی تا حد توان بستر سازی کند.
وی با تاکید بر اینکه ما در تولید علوم انسانی اسلامی در مقدمات نمانده و تا حدی نسبتا مطلوب پیش رفته ایم، گفت: امروز با تشکیل 9 کمیسیون در شاخه ها و رشته های مختلف علوم انسانی شاهد ارائه مقالاتی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی هستیم و این نشان می دهد ما از حرف و سخن و مرحله اولیه عبور کرده و دستاوردهای قابل قبولی به دست آورده ایم ضمن اینکه امروز هوش و هواس برای شنیدن داریم.
رفیعی با بیان اینکه ما نگاهمان در تحول علوم انسانی اسلامی است، عنوان کرد: البته باید با تعریف و مفهوم بومی سازی علوم انیز این تحول را در دست گرفت اما رویکرد اسلامی تحول علوم انسانی، علمی است و این علم را باید همگان در جهان فهمیده و آن را نقد و بررسی کنند.
وی در پایان یاد آور شد: کنگره محفل علمی است که دانشگاه و حوزه نیست تا از آن انتظار دیگری داشت بلکه میتینگی است که در آن تضارب آراء و بیان مقالات علمی صورت می گیرد و محلی برای ارائه سوال های تازه و سنجش دستاوردها است و امورز ادعا می کنیم جریان تحول در علوم انسانی نسبت به دوسال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
شایان ذکر است، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی امروز دوشنبه، 27 آبان در سالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است و عصر فردا در قم به کار خود پایان می دهد.
پایان پیام/
 

کد خبر 314087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha