تا از کلی‌گویی نپرهیزیم نباید به تحول اساسی امیدوار باشیم

خبرگزاری شبستان: ما کمتر از ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها زحمت نکشیده‌ایم اما چون به جنبه‌های نرم و مدیریتی توسعه توجه نکرده‌ایم چندان موفق نبوده‌ایم؛ اگر از کلی‌گویی بپرهیزیم می‌توان امید به تحول اساسی داشت.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ مجله علوم انسانی «زاویه»،‌کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی مهدی خداوردیان چهارشنبه شب،‌ 29 آبان ماه مطابق معمول هر هفته روی آنتن این شبکه رفت.
بر پایه این گزارش،‌ موضوع برنامه این هفته اختصاص به «چشم‌انداز تحول علوم انسانی» داشت که با حضور مصطفی تقوی، ‌مشاور راهبردی ریاست دانشگاه صنعتی شریف ‌و سیدحبیب‌الله طباطباییان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بررسی شد.

در ابتدای مجله علوم انسانی زاویه این هفته ‌طباطباییان ‌طی سخنانی با اشاره به ثمرات تحول در علوم انسانی گفت:‌ اساسا با توجه به خاستگاه بحث که به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1384باز می‌گردد، ‌به نظر من هدف اصلی در تحول علوم انسانی در کشور نشان دادن مسیر پیشرفت است و با توجه به سخنان رهبری، جهت پیشرفت جامعه باید از طریق علوم انسانی باشد لذا توجه به ابعاد مساله تحول اهمیت دارد. 

وی در ادامه افزود: البته علوم انسانی واژه‌ای چندپهلو و تکراری است اما در همین راستا توجه به یک نکته اهمیت دارد، ‌اول آنکه علوم انسانی از یک طرف به علومی چون زبان‌شناسی، ‌موسیقی، ‌هنر و از یک طرف به علومی چون علوم اجتماعی و ‌علوم سیاسی اطلاق می شوند که هر کدام زبان تخصصی خود را دارند.
این محقق تصریح کرد: این زبان تخصصی باید ظرفیت واژه‌گزینی را داشته باشد،‌ ما به جنبه‌های تخصصی و استانداردسازی در حوزه زبان علمی کمتر کار کرده‌ایم البته هر چند که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی تلاش‌های دامنه‌داری صورت گرفته است اما با این وجود هنوز در حوزه‌های زبانی با خلاهایی روبه‌رو هستیم. 

طباطباییان با اشاره به حوزه گسترده علوم انسانی اظهار کرد:‌ سوال آن است که آیا اساسا در مورد علوم اجتماعی در ایران دارای چشم‌اندازهستیم؟ معتقدم برای رسیدن به یک چشم‌انداز ابتدا یک علم باید جامعه‌پذیر شود، همان‌گونه که جناب تقوی نیز به این موضوع اشاره داشتند.
وی تاکید کرد: در واقع جامعه باید بتواند جایگاه خود را در چشم‌انداز مطلوب ببیند،‌ اما آیا آحاد جامعه ما در این چشم‌انداز مشارکت دارند،‌به هر حال اگر جمع محدود نخبگانی هرچه‌قدر هم تلاش کنند اما گفتمان غالب در جامعه ایجاد نشود در واقع ما از چشم‌اندازی برخوردار نشده‌ایم و این مساله نه تنها در حوزه علوم انسانی که در موضوعات مهمتری چون پیشرفت نیز مطرح است.

 

پیشرفت تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود
طباطباییان با اشاره به سخنان رهبری افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کمیته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید داشتند که پیشرفت تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود.
وی تصریح کرد: تحقیقی را دوستان ما در حوزه قدرت نرم انجام دادند و طی آن دیدند که تعداد جرائم راهنمایی و رانندگی در تهران در یک روز معادل جرائم یکسال اتحادیه اروپا است،‌این امر نشان می‌دهد که ما یک رویکرد و نرم‌افزار ساده رعایت نکرده‌ایم.
‌مشاور راهبردی ریاست دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: بشر امروز به مرحله‌ای از توسعه رسیده است که دیگر زندگی فردی تقریبا وجود ندارد و آنچه که هست زندگی اجتماعی است لذا زندگی اجتماعی امروز مبتنی بر تنظیم روابط افراد در جامعه است.
وی گفت: واقعیت آن است که ما کمتر از ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها زحمت نکشیده‌ایم اما چون به جنبه‌های نرم و مدیریتی توسعه توجه نکرده‌ایم چندان موفق نبوده‌ایم و اگر بتوانیم این موارد را در جامعه ایجاد کنیم و از کلی‌گویی بپرهیزیم می‌توان امید به تحول اساسی داشت. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه در حوزه تحول نیاز به سیاست‌گزاری داریم مولفه‌ای صحیح است، ‌اما واقعیت آن است که ما صحبت از تحول می‌کنیم اما در بخش‌های آموزش و پژوهش اشتباهات فاحشی داریم، مثلا دوره‌های آموزشی می‌گذاریم در حالی که حتی طراحی غربی درستی هم نسبت به این دوره‌ها که مبتنی بر علوم وارداتی هستند نداریم چه رسد به وجه اسلامی علوم.
پایان پیام/
 

کد خبر 315186

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha