مقتل خوانی در قالب تعزیه خوانی در شهر نوش آباد برگزار شد

خبرگزاری شبستان: مقتل خوانی در قالب تعزیه ورود قافله امام حسین(ع) به کربلا، شهادت امام فرزندان و یارانش و خروج کاروان اسرا در شهر نوش آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان این مراسم که به همت هیات ابوالفضلی منطقه شهید محمد منتظری شهر نوش آباد عصر امروز جمعه اول آذر ماه مصادف با هجدهم محرم الحرام در فضایی کاملا معنوی و سوزناک با استقبال انبوه عاشقان سید و سالار شهیدان و سوگواران حسینی از این شهر و مناطق و نواحی اطراف برگزار شد.


تل زینبیه، وداع امام حسین(ع) با اهل حرم، وداع اهل بیت با حضرت علی اکبر، درخواست آوردن آب توسط کودکان از آبالفضل العباس(ع)،شهادت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع)،حضرت علی اکبر(ع) و حضرت علی اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع)، غلام امام حسین(ع)، و عبدالله بن حسن(ع) به همراه غارت و سوزاندن خیمه های اهل حرم و به اسارت رفتن اهل بیت امام حسین (ع) به شیوه ای نمادین و کاملا ملموس و محسوس بازآفرینی شد.


تمام این وقایع همزمان با مقتل خوانی راوی مراسم به همراه نوحه و مداحی و روضه خوانی بسیار تاثیرگذار و جذاب برای عزادارانی که از شهرستان کاشان، آران و بیدگل و شهرهای و نواحی تابعه این شهرستان ها برای دیدن این مراسم آمده بودند اجرا شد.


 این مراسم که توسط یک گروه 200 نفر در قالب اولیا و اشقیا به همراه دو گروه طبال و شیپور زن اجرا می شد، همه عزاداران اعم زن و مرد، کودکان و نوجوانان و جوانان و کهنسالان را متاثر و نالان کرده بود به طوری که نجوای یا حسین حسین مظلوم سوگواران از گوشه و کنار به گوش می رسید و باران اشک را بر چشم هر بیننده ای جاری کرده بود.


آنچه که در این مراسم بسیار قابل توجه و تامل بود عشق و ارادت و توسل این مردم بود که در نهایت سردی هوا بر روی خاک های خیس و باران خورده به مدت 3 ساعت نشستند و بر مصیبت شهادت ثارالله و اسارت اهل بیت طاهرینش اشک ریختند و با حضور انبوه و معنوی خود شور حسینی و غوغای کربلایی را ایجاد کرده بودند.


مقتل خوانی در قالب تعزیه و روایت راوی در حالی به اتمام رسید که اشقیا پس از شهادت ابا عبدالله الحسین(ع)و فرزندان و یارانش واقعه غارت و سوزاندن خیمه و به اسارت بردن اهل حرم را اجرا کردند، گروه موزیک شیپور زن در حالی که لباس های مشکی بر تن داشتند و سرتا پای خود را گل اندود کرده بودند، با نواختن شیپور غم و ماتم در جلوی کاروان اسرا سوار بر شتران بی جهاز و نمایش جسارت و کتک زدن اشقیا بر کودکان و دخترکان اشتر سوار صحنه ای بسیار منقلب کننده و محزون را ایجاد کرده بود.


تکه سوخته های خیمه ها که در آسمان غبار آلود به هوا برخاسته بود شعله های آتش نیمه سوخته، دخترکانی که از ترس و لرز لشگر ابن سعد سر به بیابان گذاشته بودند و مخدره زینب(س) که در وداع با گودی قتلگاه بر سر و سینه می زد همه و همه آتش به جان عزاداران زده بود و فریاد یا حسین مظلوم و یا حسین غریب را در فضا طنین انداز کرده بود.


مراسم شهادت امام حسین(ع) و یاران و اسارت اهل بیبتش در قالب مقتل خوانی روایت راوی با ذکر سینه و مداحی عزاداران و جوانان هیات به پایان رسید.


آری تا خون سرخ حسین(ع) در امتداد عاشورا و کربلا جاری و تا نهضت حسینی بر فراز پرچم ها و علم ها برافراشته است مردم به عشق امیر المومنین حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا (س) و ذریه طاهرینش زنده اند و تا جان در بدن دارند از اهل بیت و ولایت فاصله نمی گیرند.


گفتنی است در پایان این مراسم همه عزاداران توسط هیات ابوالفضلی منطقه شهید محمد منتظری شهر نوش آباد با حلیم حسینی موسوم به آش( امام حسین(ع))نذری سنتی این شهر که پخت آن توسط بانیان خیر نذر می شود اطعام و پذیرایی شدند.


شهرنوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی 7هزارساله باجمعیت 12هزارنفری درفاصله 8کیلومتری شمال کاشان و3کیلومتری غرب آران وبیدگل واقع شده است. این شهر دارای سابقه غنی وفعالی دربرگزاری مراسم و مناسبت های ایام ولادت وشهادت ائمه و اهل بیت بویژه امام حسین (ع) وحضرت زهرا(س) دارد که ازجمله این مراسم سنتی جذاب ودیدنی: کتل، تعزیه خوانی، خیمه سوزی، سقایی و چاووش خوانی، کشته برداری(شبیه کشته امام حسین وابالفضل )و باز آفرینی و بازسازی حوادث کربلا تاشام درمحرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسین (ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا در مدینه النبی در ایام فاطمیه است.

 

پایان پیام/

کد خبر 315494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha