ضرورت توجه به شیوه استدلال ابن شهرآشوب در مواجهه با شبهات دینی

خبرگزاری شبستان:دکترای دین پژوهی از جامعة المصطفی قم بر ضرورت انتقال سبک فکری ابن شهرآشوب در جامعه کنونی و مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید کرد و گفت: شیوه استدلال علامه در مواجهه با شبهات دینی مورد توجه باشد.

رستم دهقان، پژوهشگر حوزه علوم انسانی و دکترای دین پژوهی از پژوهشگاه جامعة المصطفی قم امروز(2آذر) در گفتگو با خبرنگار شبستان درخصوص اهمیت برگزاری نخستین کنگره بین المللی ابن شهرآشوب از چاپ مقاله خود با نام ره یافت عقل گرایانه علامه ابن شهرآشوب در مجموعه دوجلدی مقالات برگزیده این کنگره خبر داد.


وی افزود: روش استدلال کردن منطقی از کتاب متشابه القرآن علامه در این مقاله مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


دهقان با بیان اینکه شخصیت های دینی به مانند علامه ابن شهرآشوب متأسفانه تاکنون به خوبی به جامعه معرفی نشده اند، گفت: برگزاری این کنگره اقدام مناسبی برای معرفی این عالم مازندرانی است.


وی از مرحوم علامه به عنوان مهمترین شخصیت جهان اسلام به لحاظ تاریخی و عنی کردن اسلام یاد کرد و افزود: ابن شهرآشوب در تدوین اصول کلامی نقش اساسی داشته است.


این پژوهشگر دینی برضرورت شناساندن ابعاد علمی و شخصیتی علامه ابن شهر آشوب ساروی به نسل جوان تاکید کرد و گفت: برگزاری کنگره های دینی و علمی جهت معرفی علمای گذشته موجب پیشرفت علوم انسانی و مباحث کلام اسلامی می شود.


وی با بیان اینکه علامه ابن شهرآشوب حافظ قرآن، شاعر، عالم به علم حدیث و تفسیر قرآن بودند، تصریح کرد:‌ پرداختن به ابن‌شهرآشوب، متعلق به یک شهر و استان نیست بلکه ابن شهرآشوب، شخصیت جهانی داشته و متعلق به تاریخ است.


دهقان با اشاره به نقش علما و روحانیون در شناساندن افکار و عقاید علما و دانشمندانی به مانند ابن شهرآشوب، اظهار کرد: افراد صاحب نظر، دانشگاهیان و حوزویان باید با مطالعه کتاب ها و آثار بر جای مانده از علمای گذشته و نوشتن مقالات و کتاب نسل جدید را از این هویت و میراث ماندگار و ارزشمند جهت پیشرفت و تعالی کشور و دین یاری نمایند.


وی با بیان اینکه غالبا افرادی که جامع بودند به مانند علامه ابن شهرآشوب ساروی به خاطر تطبیقی که در علوم مختلف داشتند پیشتر شبهات و گره های فکری در آینده نزدیک و دور را پیش بینی می کردند و جواب آنان را می دادند.


این پژوهشگر دینی ادامه داد: علامه ابن شهرآشوب در کتاب متشابه القرآن خود پاسخ بسیاری از شبهات امروز را داده است و این جامعیت فکری باید به نسل جوان انتقال یابد.


وی بر ضرورت انتقال سبک فکری علامه ابن شهرآشوب در جامعه کنونی تاکید کرد و گفت: در جامعه امروزی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان برای انحراف فکری جوانان می طلبد برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن شیوه و سبک استدلال کردن ابن شهرآشوب در مواجهه با شبهات دینی را نشان بدهیم و از آن بهره بگیریم.


دهقان با بیان اینکه علامه ابن شهرآشوب در شرایط سخت و در زمان پادشاهان ستمگر که با اسلام مخالف بودند در همجواری با اهل تسنن برای بقاء دین اسلام و معرفی مسلمانان بسیار تلاش کرده و آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشته است، خواستار توجه بیشتر به سبک فکری و تحقیقی علامه در دانشگاه ها، حوزه ها و مدارس شد.


وی همچنین از چاپ و ترجمه آثار ابن شهرآشوب مانند متشابه القرآن و المناقب توسط برگزار کنندگان نخستین کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی تقدیر و تشکر بعمل آورد.


پایان پیام/

کد خبر 315768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha