جریان بیداری اسلامی رامی توان درریشه های مبنایی علوم انسانی جستجو کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به اینکه تعامل در مبانی و مبادی علوم انسانی نیز امکان پذیر است، اظهار داشت: جریان «بیداری اسلامی» حاصل همین تعاملات علمی و فرهنگی ما بین ملت ها است.

حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفتگوی اختصاص با خبرنگار خبرگزاری شبستان، آنچه امروزه به عنوان جریان تحول در علوم انسانی شناخته می شود را مورد ارزیابی قرار داد و از رابطه تحولات و تعاملات در ریشه های علوم انسانی سخن گفت.

 

وی با اعتقاد بر اینکه حوزه فلسفه بسیار متفاوت با دیگر حوزه های علوم انسانی است، و نباید در تمام شاخه های آن احکامی یکدست و کلی روا داشت، گفت: در میان آموزه های فلسفی غربی، باید کنکاش کرد و می توان از میان آنها تفکراتی که همسو با مبانی و اندیشه های اسلامی است را اخذ کرد و گسترش داد.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، با رد ادعای تعطیلی برخی از حوزه های علوم انسانی، از جمله فلسفه، در نتیجه تحولات رخ داده در علوم انسانی، اظهار داشت: بر خلاف برخی نظریاتی که گاه شنیده می شود، من بر این باورم که این علوم هم باید جدی گرفته شود و هم به طور جدی خوانده و بررسی شود تا در ادامه به درستی بتوانیم آن را با رویکردهای اسلامی مقایسه کنیم.


وی بر این باور است که بحث های جامعه شناختی و تاثیرات اجتماعی در نتیجه تحولات علوم انسانی، حوزه ای مجزا است که باید از رویکردهای دیگر به آن پرداخته شود.


پژوهشگر برتر جشنواره فارابی با اشاره به اینکه بررسی انتقادی و بازنگری تدریجا و با گذشت زمان صورت خواهد گرفت، گفت: به نظر من تفکر غربی، آنگونه که باید و شاید، و آنگونه که در غرب فهم می شود، به ایران نیامده است تا بتوانیم آن را به صورت جدی ارزیابی کنیم. در همین راستا ضروری است که ابتدا به برداشت و فهم صحیح از آموزه های تفکر غربی بپردازیم.


وی با تاکید بر این ادعا که تعامل بین آموزه های بنیادین علمی نیز بین فرهنگ ها و تمدن ها امکان پذیر است، اظهار داشت: تعامل فرهنگی و علمی که در مبانی علوم انسانی هم رخ می دهد، یکی از اصول روابط فرهنگی و علمی بین ملت ها و کشورها است و از همین رو است که در تمام فرهنگ ها ریشه هایی از فرهنگ های دیگر را می توان دید و پی گیری کرد.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در همین راستا به جریانات انقلابی که در کشورهای عربی در حال رخ دادن است، اشاره کرد و اظهار داشت: جریانات اخیر در کشورهای عربی که تحت عنوان "بیداری اسلامی" تعبیر می شود، قابل پیش بینی بود ولی پرواضح است که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ما صورت می گیرد؛ و همه اینها را می توان در ریشه های مبنایی علوم انسانی پیگیری کرد.
 

وی بر این باور است که "سکولاریسم" در کشورهای اسلامی، یک جریان مرده و مضمحل شده ای است و در نتیجه این آگاهی به زودی نظام سیاسی منطقه به کلی تغییر خواهد کرد.


حجت الاسلام قائمی نیا از رویارویی قوی و پیروزمندانه آموزه های اسلامی در مقابل جریان سکولاریسم غربی سخن گفت و ادامه داد: حتی اگر در یک کشور اسلامی، سکولاریسم در یک حکومتی خودش را نشان دهد، من آن را کاملا دوره ای مقطعی و گذرا می دانم که به سوی حکومت آنتی سکولار در حرکت است.
 

پایان پیام/

کد خبر 31628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha