تئاتر در انتقال مفاهیم دینی دچار سردرگمی شده است

خبرگزاری شبستان: حسین پارسایی گفت: در انتقال مفاهیم دینی دچار سردرگمی، کهنه گی و واماندگی شده ایم و در نتیجه مخاطب به سمت نمایش هایی می رود که برچسب تئاتر دینی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست خبری نمایش " خواهرانه به وقت خیزران " با حضور حسین پارسایی، کارگردان نمایش؛ مرتضی مصطفی نژاد، تهیه کننده؛ سعید داخ، مشاور اجرا و علاء الدین پژهان، مدیر امور جلوه های ویژه صبح امروز (4 آذرماه) در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست، حسین پارسایی ضمن بیان تاریخچه ای از فعالیت های گروه گفت: پیش از این دو اثر نمایشی با همین حال و هوا به نام های " بانوی آب و آینه " و " سردار مهر و ماه " را به روی صحنه بردیم.


وی ادامه داد: پیش از این، صحبت از یک سه گانه نمایشی بود که در این سه گانه روایتی مدرن از مفاهیم ارزشی اجرا شود که " خواهرانه به وقت خیزران " آخرین اثر از این سه گانه است.


این کارگردان تصریح کرد: همه ما معتقدیم که عصر امروز برخوردار از تکنولوژی است که نمی توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم؛ سال ها است که تکنولوژی در هنرهای نمایشی کشورهای پیشرفته وارد شده است پس باید ما نیز به سمت استفاده از این تکنولوژی ها برویم و یکی از کارهایی که می بایست استفاده شود، بهره گیری از انیمیشن در در نمایش است.

 

پارسایی ضمن بیان اینکه در انتقال مفاهیم دینی دچار سردرگمی، کهنه گی و واماندگی شده ایم، گفت: بسیاری از مواقع حس زیبایی شناختی در ذهن بیننده برجسته تر از نمایش های ما است به همین دلیل در دو دهه گذشته نمایش هایی که مفاهیم دینی دارند بدون توجه به سلیقه مخاطب تکراری هستند و در نتیجه مخاطب به سمت نمایش هایی می رود که برچسب تئاتر دینی دارند.


کارگردان نمایش بانوی آب و آینه اظهار داشت: چگونه می توانیم یک مفهوم دینی را جذاب نشان دهیم؟ قطعا باید تحولی در ساختار نمایش ما ایجاد شود.


وی با اشاره به چهره پردازی شخصیت های بزرگ دینی خاطرنشان کرد: همیشه وقتی از مفاهیم دینی صحبت می کنیم به یکسری اسوه مذهبی می رسیم که چهره های آنها را بخاطر قدسی بودنشان حذف می کنیم و یا تمثیلی کار می کنیم. این موضوع دست و پای ما را بسته بود، به همین خاطر در این سه اثر نمایشی بدون اینکه خللی در چهره قدسی این اسوه ها بوجود آوریم پرده، حجاب و روبنده را حذف کردیم تا این شخصیت ها را دست یافتنی کنیم. اما با این شرط که مخاطب نتواند به جزئیات آنها وارد شود.


پارسایی تاکید کرد: متاسفانه ما در حلقه سوگ گرفتار شده ایم و کمتر به حماسی بودن یک جریان دینی می پردازیم اما در " خواهرانه به وقت خیزران " از رنگ تیره استفاده نمی کنیم و از رنگ های رنگین کمان استفاده می کنیم زیرا بر طبق فرمایش حضرت زینب (س) در مورد واقعه کربلا چیزی جز زیبایی دیده نمی شود.


در بخش دیگری از این نشست علاء الدین پژهان بیان کرد: ما تلاش می کنیم با بینایی، شنوایی و تفکر در خدمت کار باشیم و تاثیر نمایش را بر روی بیننده بگذاریم.


در ادامه این نشست نیز سعید داخ گفت: سال ها این فکر وجود داشت که چطور می شود در نمایش حرکت و دیالوگ را در کنار هم نقش داشته باشند.


وی افزود: دغدغه ای که در این سه گانه اتفاق افتاد بازی بازیگران و حرکت گروه حرکت به یکدیگر نزدیک شده اند و نزدیکی و رسیدن به مفهوم حرکتی و استفاده از این مفهوم در حرکت جمعی بازیگران یک هارمونی را در نمایش " خواهرانه به وقت خیزران " بوجود آورد که این اثر را می توان نمایشی دانست که در آن سعی شده از تمام تکنیک ها استفاده شود تا اثری مناسب خلق گردد.


گفتنی است، نمایش " خواهرانه به وقت خیزران " با بازی بهناز جعفری، فقیه سلطانی، تبسم هاشمی از 6 آذر در دو سانس 17 و 19 در تالار وحدت اجرا می شود.


پایان پیام/

کد خبر 316740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha