فعالیت کانون و پایگاه بسیج یک مسجد در اتاق چند متری

خبرگزاری شبستان: کانون فرهنگی هنری شهدای جان آقا و پایگاه بسیج شهید دستغیب مسجد جان آقا شهرستان مرند آذربایجان شرقی در یک اتاق چند متری به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، کانون فرهنگی هنری شهدای جان آقا مرند که با عنوان کانون تخصصی ایثار و شهادت فعالیت می کند، یکی از کانون های فعال شهرستان مرند آذربایجان شرقی است. این کانون در یک اتاق چند متری که هم کتابخانه این کانون و هم محل فعالیت پایگاه بسیج مسجد محسوب می شود به فعالیت می پردازد.


کانونی در یکی از محلات قدیمی شهرستان مرند، کوچه شهدای جان آقا و مسجد قدیمی به نام جان آقا. از پله های کم عرض و طولانی با شیب بسیار که بالا می روی، به اتاقی چند متری می رسی که وجود قفسه های کتابخانه و میز و صندلی حجم بیشتری از آن را اشغال کرده است، اما همین اتاق چند در چند متری، محل فعالیت کانون فرهنگی هنری شهدای جان آقا و پایگاه بسیج این مسجد است.


در گفتگو با مجتبی روده کار، مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا به انعکاس فعالیت های این کانون می پردازیم.


راه اندازی سایت ایثار و شهادت


مجتبی روده کار، مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به فعالیت های این کانون تصریح کرد: کانون تخصصی شهدای جان آقا مرند جزو اولین کانون هایی است که در سطح شهرستان ها ایجاد شد که تا سال 78 فعالیت می کرد اما به خاطر وجود نقاط ضعف و کمبودها فعالیت این کانون تا سال 83 به حالت تعویق درآمد اما مجدد فعالیت خود را آغاز کرد.


وی با اشاره به دلیل انتخاب عنوان تخصصی ایثار و شهادت ابراز داشت: فعالیت کانون های تخصصی در شهرستان ها کمتر است، اما چون این کانون در زمینه ایثار و شهادت فعالیت های بسیاری داشت، عنوان تخصصی ایثار و شهادت را انتخاب کردیم.


روده کار با بیان اینکه فعالیت تخصصی کانون ایثار و شهادت در حدود دو سال گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: سایت ایثار و شهادت در این کانون راه اندازی شده که اطلاعات شهدای مرند در این سایت قرار گرفته است، سامانه پیامکی نیز راه اندازی شده که همزمان با تاریخ شهادت شهدای این منطقه پیامکی به خانواده شهدا و اعضای کانون ارسال می شود.


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند با اشاره به تعداد شهدای منطقه جان آقا مرند، اظهار داشت: شهدای اولیه این منطقه 19 نفر هستند که در سال های اخیر خانواده های شهدای دیگری نیز در این محله سکونت پیدا کردند که تعداد شهدای این منطقه به 24 نفر رسید.


وی از برگزاری مسابقات پیامکی خبر داد و ابراز داشت: سال گذشته 45 مسابقه پیامکی برگزار شد که امسال به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات کاهش پیدا کرد، در طول دهه محرم از صحبت های سخنران مراسم سوالی به صورت روزانه مطرح شد، در ماه رمضان نیز مسابقه قرآنی برگزار شد و در مناسبت های مختلف اعم از هفته دفاع مقدس، سالروز ارتحال حضرت امام و هفته معلم هم مسابقه ای طراح می شود.


نمایشگاه دائمی کتاب راه اندازی می شود


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند همچنین از برگزاری نمایشگاه کتاب خبر داد و اظهار داشت: در طول شش سال گذشته نمایشگاه کتاب در هفته فجر با موضوعاتی از قبیل محرم و انقلاب اسلامی، خانواده و انقلاب اسلامی، بصیرت و انقلاب اسلامی و ... برگزار شد که کتاب ها با تخفیف 50 درصد ارائه می شد.


روده کار گفت: نمایشگاه دائمی کتاب به زودی در این کانون راه اندازی می شود، اما در این مدت چون امکانات کمی در اختیار داریم و قفسه کتاب و بودجه ای برای خرید کتاب نداریم به برپایی نمایشگاه مقطعی بسنده کردیم.
وی عنوان کرد: در سال های گذشته چند مسابقه کتابخوانی نیز توسط این کانون برگزار شد که مسابقات طلوع بیداری در دهه فجر و عید غدیر ... از جمله آنهاست.


روده کار همچنین با اشاره به اینکه کتابخانه کانون فعال است، تصریح کرد: اما چندسالی است که این کتابخانه تجهیز نشده، پاره ای کتاب درسی نیز در گذشته به کانون ارسال شده بود که جلدهای بعدی آن نرسید و اکثر کتاب های درسی بلااستفاده ماند که موجب عدم استقبال مخاطبان از کتابخانه شد.


نشست هفتگی اصول عقاید و معارف در کانون


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند با اشاره به برپایی نشست های اصول عقاید و معارف در روز جمعه تصریح کرد: برگزاری این نشست ها و جلسات از سال 78 با حضور دانش آموزان مقطع متوسطه و بسیجیان پایگاه و اعضای کانون فرهنگی هنری آغاز شده است.


وی با بیان اهداف برپایی این نشست ها گفت: هدف از برپایی این جلسات این است که بچه های مسجد از این جلسات جذب کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج شوند، در این جلسات ابتدا سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری را آغاز کردیم، سپس کتاب گناهان کبیره آیت الله دستغیب و خطبه هایی از نهج البلاغه و تفسیر سوره هایی از قرآن مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار گرفت.


روده کار افزود: جلسه اصول عقاید و معارف نیز ویژه خواهران به زودی راه اندازی می شود که در حال مطالعه و بررسی هستیم، چرا که متاسفانه کانونی ویژه خواهران در شهرستان مرند فعالیت نمی کند.


وی همچنین با اشاره به مشارکت پایگاه بسیج در تشکیل این جلسات تاکید کرد: مجموعه پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری و هیات امنای مسجد جدای از هم نیستند و در همه فعالیت ها همکاری و مشارکت داریم.


برپایی نمایشگاه هفتگی کتاب در مدارس


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند در ادامه از برپایی نمایشگاه هفتگی "حریم ریحانه" با موضوع حجاب در مدارس خبر داد و عنوان کرد: نمایشگاه حریم ریحانه با همکاری آموزش و پرورش، به صورت هفتگی در مدارس دخترانه شهرستان مرند برپا می شود که تاکنون این نمایشگاه در دو مدرسه برپا شده و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفته است.


وی افزود: نمایشگاه "حریم ریحانه" در دانشگاه های آزاد و پیام نور مرند برگزار شده که هر هفته در یکی از مدارس نیز برپا می شود، در حاشیه این نمایشگاه کتاب هایی مرتبط با حجاب به دانش آموزان عرضه می شود.


روده کار عنوان کرد: طرحی نیز در دست مطالعه و اجرا داریم که با همکاری آموزش و پرورش نمایشگاه هفتگی کتاب در تمامی مدارس برگزار شود تا فرهنگ کتابخوانی ترویج پیدا کند.


وی ادامه داد: این نمایشگاه هفتگی کتاب در موضوعات حجاب، مهدویت، ایثار و شهادت و سایر مسایل مذهبی برپا می شود.


فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد جذب وزارت ارشاد شوند


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی این کانون، خاطرنشان کرد: متاسفانه از اعضای کانون های فرهنگی هنری حمایتی نمی شود و هیچ گونه خدماتی به آنان ارائه نمی شود، می توان زمینه ای در وزارت ارشاد و کتابخانه های عمومی فراهم کرد تا افراد فعال کانون های فرهنگی هنری جذب این مراکز شوند.


وی گفت: سال هاست اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد درخواست دیدار با مقام معظم رهبری را دارند که هنوز محقق نشده است، می توان در سالروز تاسیس کانون های مساجد در 18 اسفند دیداری با مقام معظم رهبری ترتیب داد.


روده کار همچنین با انتقاد از افزایش کمی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، تصریح کرد: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال های اخیر اقدام به راه اندازی کانون های زیادی کرده که بسیاری از این کانون ها فعالیتی ندارند و تنها تابلویی بر سر در آنها نصب شده است.


دفتر هماهنگی کانون های فرهنگی هنری شهرستان ها راه اندازی شود


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند، خواستار راه اندازی دفتر هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان ها شد و ابراز داشت: هیچ دفتری از سوی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در شهرستان ها وجود ندارد و ما برای مراجعه به دبیرخانه باید به شهر تبریز مراجعه کنیم، انتظار داریم دفتری در شهرستان مرند ایجاد شود چرا که در این شهرستان حدود 30 کانون فرهنگی هنری فعالیت می کند و این یک نیاز جدی است.


وی با تاکید بر اینکه کانون تخصصی باید امکانات ویژه ای داشته باشد، عنوان کرد: کار فرهنگی نیاز به امکانات به روز دارد، ترویج کتابخوانی کار مفیدی است اما باید در زمینه مسایل روز هم کار شود.


روده کار گفت: یکی از هدف های ما این است که نمایشگاه تخصصی ایثار و شهادت را راه اندازی کنیم که هنوز به نتیجه نرسیده ایم، اندک حمایتی از سوی سازمان تبلیغات داشتیم، اما شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد شهید و ... تاکنون حمایتی نداشتند و حتی بسیاری از نهادها با فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد آشنایی ندارند.


مدیر تخصصی کانون شهدای جان آقا مرند تاکید کرد: ارتباط کانون ما با ادارات به صورت حسنه است و تاکنون نیز تا حد توان از ما حمایت هایی داشته اند، اگر هم حمایت های مادی صورت نگرفته اما ارتباط خوبی با ادارات برقرار کرده ایم.


روده کار با اشاره به راهکارهای جذب افراد به کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: برای افزایش جذب افراد به کانون فرهنگی هنری تصمیم گرفتیم با توجه به استقبال جوانان از مباحث علمی روز مثل رباتیک، در این موضوع نیز فعالیت داشته باشیم که کلاس آموزش رباتیک نیز آغاز شده و به زودی در سطح گسترده ای انجام خواهد شد.


وی در پایان با اشاره به تعداد اعضای مرتبط با این کانون اظهار داشت: تعداد مرتبطین با کانون فرهنگی هنری شهدای جان آقا مرند 300 نفر هستند.

 


پایان پیام/
 

کد خبر 316905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha