صدای تیشه فرهادها را از رسانه ملی می شنوید!؟

خبرگزاری شبستان: با وجود شبکه های تلویزیونی و رادیویی متعدد در صدا و سیما، به فارسی یا سایر زبانهای دنیا، دیگر جایی برای انداختن توپ به زمین دشمن و سخن گفتن از هژمونی رسانه ها و غولهای خبری غرب نمی ماند.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون خبرگزاری شبستان، در هفته ای که گذشت، به سختی می شد صدای تیشه فرهادهای ایام دفاع مقدس را از بیستون رسانه ملی شنید. همان صدای یا حسین (ع) های بسیجیانی که در میان زوزه تیرها و غرش موشکها گم می شد. هفته بسیج امسال به نحوی گذشت که کمتر کسی تصویری از ایام دفاع مقدس و صدایی از آن دوران را از رسانه ملی دید یا شنید.


تا همین دهه 70 هم یک هفته پیاپی مارشهای نظامی و تصاویر مستند از رزمندگان و بسیجیان در صحنه های نبرد را از صدا و سیما می دیدیم؛ چندانکه گویی هنوز جنگ است و این، عامل بقای روحیه جهاد و حماسه بود و نمره ای ممتاز در کارنامه آن سالهای رسانه ملی شد. اکنون که دفتر مشق رسانه ملی در حوزه جهاد و حماسه به روی ما باز است؛ شما چه نمره ای به آن می دهید؟ لطفا پیش از آنکه قضاوت کنید چند خط زیر را نیز بخوانید.


این تغییر مشی صدا و سیما ناشی از عوض شدن دوره و روزگار نیست؛ بلکه سرفصلهای تکلیف این رسانه تغییر یافته است؛ چنانکه رمز جهاد نیز تغییر یافته. نام عملیات در ایام دفاع مقدس خیبر و بیت المقدس و فتح المبین بود و نام عملیات امسال، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی. بسیجی امروز سلاحش را عوض کرده است و رسانه ملی نیز متناسب با آن، رویکرد و رویه خود را. دست نگه دارید! "هنوز هم برای نمره دادن زود است".


این یادداشت کاری به پیروزیها و شکستهای جهادگران سیاسی و اقتصادی در جبهه های خودشان ندارد. روی نقد ما با صدا و سیماست و شیوه اطلاع رسانی این شکستها و پیروزیها.


خوشبختانه با وجود شبکه های تلویزیونی و رادیویی متعدد در صدا و سیما، داخلی و برون مرزی، به فارسی یا سایر زبانهای دنیا، دیگر جایی برای انداختن توپ به زمین دشمن و سخن گفتن از هژمونی رسانه ها و غولهای خبری غرب نمی ماند. این رسانه، قدرت کافی برای تاثیرگذاری مفید بر مخاطب را دارد که نمونه آن، اقتدار در پوشش اخبار مذاکرات هسته ای اخیر در سطح داخل و خارج از کشور و نیز در حوزه اقتصادی، کارکرد شبکه بازار در گزارش لحظه به لحظه فرصتهای اقتصادی کشور است.


اما اکنون که باب جهاد باز است و قدرت رسانه ملی کافی، کجای کار می لنگد که همان مخاطبی که در ایام دفاع مقدس گوش به رادیو و چشم به تلویزیون داشت تا از حماسه فرزندان رزمنده خویش بداند، اکنون تحلیلهای مخالف را رصد می کند و در حوزه اقتصادی نیز عملکرد رسانه ملی را بازاری می پندارد؟


روزانه دهها بار دیدن صحنه بهانه کودکی که می گوید "مامان من ... می خوام" و یا تجویز مکرر و خسته کننده دستگاه لاغری ... در همه شبکه های تلوزیونی، شاعبه بازاری شدن صدا و سیما را ایجاد می کند؛ اما در همین حال که روزانه بارها و بارها برندهای ایرانی ... و ... و ... تبلیغ می شود، برندهای خارجی با جیبهای پر از دلار، معاونت بازرگانی صدا و سیما را وسوسه می کنند؛ اما از تبلیغ در این رسانه ملی محرومند. چشم بستن صدا و سیما از پولهای خارجی و حمایت از کالاهای ایرانی، شایسته نمره ای مثبت در کارنامه حماسه اقتصادی این رسانه است، اما عدم اطلاع رسانی این رویکرد ارزشمند نیز شایسته نمره ای منفی.


شایسته است رسانه ملی صحنه جهاد تولیدگران داخلی علیه تحریمها و مشکلات عدیده اقتصادی را به سان مبارزه رزمندگان حق علیه باطل برای مخاطبان خود تبیین کند تا معرفی یک کالای داخلی، از شاعبه کار بازاری مبرا باشد.

پایان پیام/

کد خبر 317477

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha