پانزدهیمن مانور سراسری زلزله در مشهد برگزار شد

خبرگزاری شبستان:پانزدهیمن مانور سراسری زلزله صبح امروز همزمان با سراسر کشور در محل دبیرستان دخترانه 17 شهریور مشهد باحضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،حجت علی شایان فر، مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی، صبح امروز(10 آبان) در پانزدهیمن مانور سراسری زلزله اظهار کرد: یکی از اهداف این گونه مانورها افزایش آگاهی در برابر بلایای طبیعی است.


وی با بیان اینکه خانواده ها تا حد امکان در منازل خود کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه را فراهم آورند، افزود: برگزاری این گونه مانورها و تکرار آن در یادگیری و یادآوری آموزش ها موثر است و سرعت عکس العمل در لحظه حادثه را بالا می برد و دانش آموزان باید این آموزش ها را به خانواده های خود نیز منتقل کنند.


وی با اشاره به اینکه در اصطلاح مکعب بحران باید نسبت به درجه غافلگیری، مدت زمان واکنش و شدت تهدید به عنوان سه مولفه این اصطلاح توجه داشت، گفت: در زلزله به دلیل ناگهانی بودن آن درجه غافلگیری بالا، شدت تهدید زیاد و مدت زمان واکنش نیز کم است.


مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در کمیته برنامه ریزی مانور زلزله براساس شورای سیاستگذاری این کمیته مقرر شد که اقدامات به دانش آموزان واگذار شود و دانش آموزان خود مدیریت این مانور را برعهده گیرند.


وی نهادینه شدن فرهنگ خود امدادی در کشور را از مواردی دانست که در حوادث و خسارت های بالا می تواند تلفات کم تری داشته باشد اشاره کرد و گفت: اگر برنامه ریزی ها دقیق مبتنی بر اصول علمی باشد، در حوادث و بحران ها شاهد کمترین خسارت ها خواهیم بود.


شایان فر تصریح کرد: در طی سال های اخیر نتوانسته ایم از بحران زلزله پیشگیری کنیم اما می توان با دادن آموزش هایی در فاصله ی موجود میان موج های زلزله عکس العمل های مناسبی از قبیل پناهگیری و خروج اضطراری از خود نشان داد.
 

 بنا بر گزارش شبستان درادامه محمد تقی فخریان، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: خراسان رضوی در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار دانش آموز دارد که به همت سازمان هلال احمر و سازمان آتش نشانی آموزش های خودمدیریتی به آن ها داده شده است.


فخریان افزود: در حال حاضر دانش آموزان علاوه بر آموزش مهارت هایی همچون علوم نوین و فن آوری ها باید نسبت به مهارت های وابسته به سلامت را فراگیرند.


وی با اشاره به اینکه برگزاری مانور زلزله به صورت نمایشی برگزار می شود، گفت: دانش آموزان باید در این مقطع زمانی نسبت به بلایای طبیعی به خصوص زلزله آمادگی داشته باشند چرا که ایران در روی نقطه زلزله خیز واقع شده و شاهد زلزله های بسیاری در نقاط مختلف کشور هستیم.


مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اشاره ای به طرح ملی دادرس مدارس در سال گذشته داشت و بیان کرد: در این طرح به دانش آموزان آموزش های لازم در خصوص آمادگی نسبی نسبت به شرایط سخت و بلایای طبیعی ارائه شد.


وی خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید از شرایط مهیا شده در خصوص حضور نیروهای هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی برای آشنایی با آموزش های مدیریت بحران ها در مدارس خود حداکثر استفاده را داشته باشند.


پایان پیام/

کد خبر 318714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha