کاهش جمعیت یک تهدید اجتماعی و سیاسی برای کشور است

خبرگزاری شبستان:یک جرم شناس بابیان اینکه کاهش جمعیت یک تهدید اجتماعی و سیاسی برای کشور است گفت:افزایش جمعیت نیازمند اقدامات اعتماد آمیز از سوی نهاد های دولتی است.

جعفر بای، آسیب‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با اشاره به افزایش جمعیت در کشور گفت: سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه نمی‌توان برای افزایش جمعیت اقداماتی تک‌بعدی انجام داد، اظهار کرد: مثلا در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و  مادی اخیرا دولت برای خانواده‌ها در راستای افزایش جمعیت در نظر گرفته‌اند نمی‌تواند راهگشا باشد.

 

 افزایش جمعیت نیازمند اقدامات اعتماد آمیز از سوی نهادی دولتی است

بای با بیان اینکه مقوله جمعیت تصمیم‌گیری در خصوصی‌ترین مسئله یک خانواده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای موفقیت در راستای افزایش جمعیت باید اقدامات اعتمادآمیز از سوی نهادهای دولتی صورت پذیرد تا ما بتوانیم شاهد اتخاذ تصمیمات اساسی در این راستا باشیم.اقدامات اعتمادآمیز یعنی حمایت های ویژه  دولت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، پزشکی، بهداشتی، تأمین اجتماعی، رفاه عمومی برای خانواده‌ است.

 

این آسیب‌شناس در ادامه تصریح کرد: انجام اقدامات فرهنگی که امروزه موانع اصلی سد راه جمعیتی می‌باشد با تدبیر اساسی حل می‌شود. 

 

وی با اشاره به عوامل کاهش جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: گران‌قیمت‌بودن هزینه‌های فرزندآوری، اشتغال زنان در بیرون از منزل، بها دادن زنان به حفظ ظاهر (آناتومی)، حاکمیت فرزندسالاری، چشم و هم‌چشمی، مدپرستی، رفاه‌زدگی، حاکمیت نظام هسته‌‌ای بر نظام گسترده و برهم‌خوردن توازن اقتصادی از جمله عوامل کاهش جمعیت در جامعه می‌باشند.

 

کاهش جمعیت یک تهدید اجتماعی و سیاسی برای کشور است

بای با بیان اینکه کاهش جمعیت یک تهدید اجتماعی و سیاسی برای جامعه ما محسوب می‌شود، اظهار کرد: افزایش جمعیت به شکلی وحشتناک در استان‌های مرزی در حال افزایش است که این امر موجب شده است نسبت جمعیت سنی به شیعه به‌هم بخورد و ضریب رشد جمعیت اهل سنت از شیعیان بسیار بالاتر باشد.

 

وی با بیان اینکه جمعیت کشور ما یک رشد فزاینده‌ای را در دهه 60 تجربه کرده، گفت: اگر ما به طور ناگهانی با کاهش جمعیت مواجه شویم در هرم جمعیتی کشور ما چاله جمعیتی به وجود می‌آید که این شکل‌گیری چاله جمعیتی به مراتب خطرناک‌تر است برای اینکه در چنین شرایطی ما امکانات تحصیلی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی برای یک طیف عظیمی فراهم کردیم و یکدفعه این جمعیت فروکش کرده و تمام این سرمایه‌گذاری‌ها باد هوا می شود.

 

این آسیب‌شناس با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم جهت افزایش جمعیت کشور آماده نشده است، افزود: این امر باید به صورت خودجوش ابتدا در نظام دولتی شکل گیرد، نه اینکه از مردم بخواهیم فرزندآوری داشته باشند در حالی که امکانات لازم را در اختیار ندارند.

 

 در صورت هوشیارانه عمل نکردن، طرح افزایش جمعیت ثمره ای نخواهد داشت

وی ادامه داد: تا زمانی که دستگاه‌های دولتی هوشیارانه و با برنامه‌ریزی‌های دقیق عمل نکنند به هیچ عنوان اجرای این طرح موفقیت‌آمیز نخواهد بود، بنابراین ابتدا دستگاه‌های دولتی باید استارت این طرح را بزنند، در غیر این صورت نتیجه و ثمره‌ای نخواهد داشت.

 

بای با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی نباید یک‌بعدی عمل کنند، خاطرنشان کرد: در دوره ریاست آقای احمدی‌نژاد گفتند هر بچه‌ای که به دنیا بیاید یک میلیون تومان جایزه دریافت می‌کند که این طرح نیز به دلیل غیرکارشناسی‌بودن آن اجرایی نشد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 318847

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha