شناسایی 18 هزار معلول در قزوین/ معابرعمومی نامناسب مشکل معلولان

خبرگزاری شبستان: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: حال حاضر 18 هزار و 500 نفر معلول در استان شناسایی شده است که بیش از 5 هزار معلول ساکن روستاها هستند.

راحله جاتن امروز در گفتگو با خبرنگار شبستان بیان کرد: در حال حاضر 18 هزار و 500 نفر معلول در استان قزوین شناسایی شده است که به این افراد خدمات متعددی توسط بهزیستی استان ارائه می شود.
 

وی ادامه داد: خدمات بهزیستی به معلولان جامعه به صورت مستمری و موردی است که در حال حاضر 3 هزار و 682 نفر مستمری بگیر هستند و کمک های موردی نیز با توجه به نیازهای این قشر و با توجه به اعتبار موجود به آنها ارائه می شود.
 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: خدمات موردی شامل شهریه دانشجویی، کمک هزینه درمانی، تأمین وسایل ضروری منزل، مناسب سازی مسکن و خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی و ... می شود.
 

وی با اشاره به طرح شناسایی معلولان در روستاها عنوان کرد: در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) یکسری تسهیل گر فعالیت دارند که این افراد، معلولان را در سطح مناطق روستایی شناسایی کرده و خدمات به آنها ارائه می دهند که در حال حاضر 5 هزار و 800 نفر معلول ساکن روستاهای استان هستند.
 

جاتن با اشاره به مشکلات معلولان در جامعه تصریح کرد: معلولان در جامعه با مشکلات متعددی روبرو هستند زیرا نیازهای متعددی در ابعادهای مختلف شامل اقتصادی، فرهنگی، و غیره دارند و در کل جهان رابطه مستقیمی بین فقر و ناتوانی وجود دارد به طوری که فردی که ناتوان است ممکن است به فقر مبتلا شود و یا فقر نیز موجب ناتوانی شود و در واقع یک رابطه دوسویه در این حوزه وجود دارد.
 

وی تأکید کرد: موضوع دیگر به حضور در اجتماع معلولان بازمی گردد که معابر عمومی ما به حدی مناسب سازی نشده اند که این قشر به راحتی در جامعه حضور یابند.
 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: موضوع دیگر در حوزه فرهنگی است به طوری که خانواده دارای فرزند معلول به راحتی نمی تواند در جامعه حضور یابد البته در این بخش تغییر نگرش هایی را شاهد هستیم و وضعیت بهتر شده است ول صدا و سیما و رسانه ها در این خصوص به خوبی فعالیت دارند.
 

وی خاطر نشان کرد: آموزش های مختلفی نیز در این حوزه صورت گرفته است و معلولان نیز به این موضوع رسیده اند که باید اراده قوی داشته باشند و از فرصت ها بهتر استفاده کنند و مستقل تر شدند ولی هنوز جای کار وجود دارد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 319518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha