کتابخوانی توسط کتابداران از راه های جذب کودکان معلول به کتابخانه ها

خبرگزاری شبستان:مسئول بخش نابینایان کتابخانه عمومی خاتم‌ الانبیاء(ص)، گیلان کتابخوانی توسط کتابداران را یکی از راه‌های جذب کودکان معلول به کتابخانه‌ها دانست وگفت:4100نسخه وکتاب بریل در این کتابخانه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، زهرا خسروی، مسئول بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) شهرستان رشت با اشاره به وجود بیش از چهار هزار و 100 نسخه و عنوان کتاب بریل، صوتی و دیجیتال در بخش نابینایان و کم بینایان، اظهار کرد: بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) به عنوان تنها بخش مناسب سازی شده ویژه این حوزه، تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای خدمت رسانی به این قشر از جامعه به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه معلولین نیز مانند تمام افراد سالم از حق مساوی برای برخورداری از امکانات رفاهی، تجهیزاتی و عمومی برخوردارند، گفت: کتابخانه‌های عمومی امروزه سعی در برآوردن نیاز اطلاعاتی اقشار مختلف جامعه دارند و در برنامه‌ریزی برای این کتابخانه‌ها باید همواره نیازهای ویژه این گروه در نظر گرفته شود.
 

مسئول بخش گویا و بریل کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) ادامه داد: در کتابخانه‌های عمومی بیش از هرچیز دیگر تهیه تجهیزات مناسب ومنابع لازم برای معلولین حائز اهمیت است واین نهاد به عنوان یک نهاد اجتماعی سعی در برآوردن نیازهای اطلاعاتی تمام اقشار جامعه دارد.


وی ادامه داد: معلولین از اقشاری هستند که اگرچه محدودیت در انجام برخی از کارها دارند اما چه بسا که آنها می‌توانند در جایگاه خود منشاء بسیاری از پیشرفت‌ها در زمینه‌های گوناگون باشند، پس نباید آنها را دست کم گرفت و با این بهانه که آنها معلولیت جسمی دارند آنها را از بسیاری از نعمت‌ها همچون دستیابی به منابع مورد نیاز خود محروم کرد.


خسروی با بیان اینکه نقطه آغاز این طرز فکر می‌تواند در کتابخانه‌های عمومی، جایی که تمام افراد از هر سن وجنس و با هر توانایی در آن وجود دارند، باشدف اضافه کرد: مشکلات بسیاری دراین راه وجود دارد اما با یاری دولت و دادن بودجه به کتابخانه‌های عمومی و عزم کتابداران و خود معلولین می‌توان بر این مشکلات غلبه کرد.
 

وی کتابخوانی توسط کتابداران را یکی از راه‌های جذب کودکان معلول به کتابخانه‌ها دانست و افزود: کتابخوانی را حتی می‌توان برای معلولان بزرگسال نیز انجام داد.

 
خسروی ادامه داد: به همین مناسبت بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) به عنوان تنها بخش مناسب سازی شده ویژه این حوزه، تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای خدمت رسانی به این قشر از جامعه به کار گرفته است.
 

وی گفت: بیش از 900جلد کتاب بریل، 3200عنوان کتاب گویا در این بخش وجود دارد، اما در حوزه کودکان کم بینا ونابینا با معضل کمبود منابع و تجهیزات مواجه هستیم.


مسئول بخش گویا و بریل کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص)با بیان اینکه این کتابخانه با 267 جلد کتاب گویا کار خود را آغاز کرد، افزود: این کتابخانه خدمات ویژه‌ایی به روشندلان ارائه می‌دهد و طبق هماهنگی با دفاتر پست استان و شهرستان‌ها منابع به شکل رایگان برای اعضا ارسال می‌شود.
 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ویاضافه کرد: برگزاری نشت ادبی دو بار در ماه و همچنین شب شعر با حضور اساتید فرهیخته، امکان استفاده از منابع دیجیتال برای اعضاء عادی، برگزاری مسابقات وی‍ژه نابینایان بطور مستمر و نیز شناسایی افراد نابینا و کم بینا و تشویق این افراد جهت عضویت در کتابخانه، برگزاری مراسم و جشن‌های ویژه به همراه اهدا جوایز، شرکت در نمایشگاه قرآن کریم و معرفی قرآن و کتب ادعیه بریل، استفاده ازسیستم امانت بین کتابخانه‌ای با کتابخانه‌های گویا و بریل سایر استان‌ها، آموزش مهارت‌های لازم به اعضاء جهت استفاده بهینه از امکانات موجود در کتابخانه از دیگر خدمات ارائه شده در این کتابخانه است.
 

گفتنی است، کتابخانه گویا و بریل خاتم الانبیاء(ص) شهرستان رشت به عنوان تنها کتابخانه تخصصی بخش کم بینایان و نابینایان استان در سال 1380بنا بر ضرورت و نیاز روشندلان افتتاح شد و در حال حاضر این کتابخانه در یک شیفت کاری مشغول به فعالیت است.

 

پایان پیام/

کد خبر 320890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha