سیره امام کاظم(ع) اثبات کننده حقانیت خاندان اهل بیت(ع) بود

خبرگزاری شبستان: مدیر حوزه‌های علمیه گیلان تصریح کرد:سیره و رفتار حکیمانه و صبورانه امام کاظم(ع) در مقابل جاهلان، حقانیت خاندان عصمت و اهل بیت(ع) را روشن می‌ساخت.

حجت الاسلام محمد لاکانی، مدیر حوزه‌های علمیه گیلان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به فضایل اخلاقی امام موسی کاظم(ع)، گفت: بر طبق نقل‍ل های موثق تاریخی، وی در زهد و عبادت چنان سختکوش بودند که به "عبدصالح" شهرت یافتند.

 

وی ادامه داد: همچنین امام موسی کاظم(ع) نسبت به زن، فرزندان و زیردستان بسیار مهربان بودند به طوری که برخی از فقرای مدینه او را شناخته بودند اما بعضی پس از تبعید حضرت از مدینه به بغداد به کرم و بزرگواریش پی بردند و آن وجود عزیز را شناختند.

 

مدیر حوزه‎های علمیه گیلان با اشاره به فلسفه برگزیده شدن لقب کاظم برای امام هفتم شیعیان، خاطرنشان کرد: کاظم یعنی نگهدارنده و فروخورنده خشم، این رفتار امام در برابر کسی یا کسانی بوده که از راه جهالت و نادانی یا به تحریک دشمنان به رفتارهای زشت و دور از ادب دست می‌زدند.

 

حجت الاسلام لاکانی با بیان اینکه رفتار حکیمانه و صبورانه امام کاظم(ع) در مقابل جاهلان، حقانیت خاندان عصمت و اهل بیت(ع) را روشن می‌ساخت، تصریح کرد: آنجا که پای گفتن کلمه حق در برابر سلطان و خلیفه ستمگری پیش می‌آمد، امام کاظم(ع) می‌فرمود: " قل الحق و لو کان فیه هلاکک" یعنی حق را بگو اگر چه آن حقگویی موجب هلاک تو باشد در واقع از نظر این امام ارزش والای حق به اندازه‌ای است که باید افراد در مقابل حفظ آن نابود شوند.


وی با اشاره به اینکه امام موسى بن جعفر(ع) هرگز در مبارزه با دستگاه جبار هارونى بیمى به دل راه نداد، گفت: نفوذ معنوى امام موسى کاظم(ع) در دستگاه حاکم به حدى بود که کسانى مانند على بن یقطین صدر اعظم(وزیر) دولت عباسى از دوستداران حضرت موسى بن جعفر(ع) بودند و به دستورات حضرت عمل مى‌کردند.

 

حجت الاسلام لاکانی بیان کرد: امام کاظم(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش امام جعفر صادق(ع) از برنامه‏های علمی وی پیروی می‏کرد و لذا طبق یک نقل تاریخی موثق سیدبن طاووس در این باره می‏گوید: گروه زیادی از یاران و شیعیان خاص امام کاظم علیه‏السلام در محضر آن حضرت جمع می‏شدند و سخنان ارزشمند و پاسخ‏های آن حضرت به پرسش‏های حاضران را یادداشت می‏کردند.

 

 پایان پیام/

کد خبر 321448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha