سبک زندگی اسلامی باید بر برپایه ارزشهای فطری استوار باشد

خبرگزاری شبستان: مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: محیط خانواده مهمترین پایگاه دارای اهمیت بوده در تعیین سبک زندگی اسلامی و دینی است که باید برپایه ارزشهای فطری استوار باشد.

خبرگزاری شبستان- قم:

واژه سبک زندگی که در ادبیات امروزی به‌ مثابه واژه‌ای کلیدی مطرح شده است، از نظر لغوی و موارد کاربرد، گستره وسیعی را در‌بر‌می‌گیرد؛ یعنی از رفتارهای خاصی که هر فردی برای زندگی خود بر‌می‌‌گزیند تا رفتارهای خانوادگی، فامیلی، محلی، شهری، کشوری و بین‌الملل قابل اطلاق است. از این منظر، می‌توان سبک زندگی را ویژگی‌های رفتاری انسان تعریف کرد و بر اساس اختلاف این ویژگی‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما این ویژگی‌ها از دیدگاه‌های مختلف قابل تقسیم به اشکال مختلف است؛ گستره‌ این تقسیم‌بندی سبک زندگی فردی،‌ خانوادگی،‌ گروه خاص، افراد یک شهر یا منطقه و زندگی‌های بین‌المللی را شامل می‌شود.


سبک زندگی “مفهومی بسیار مهم است که اغلب برای بیان(روش زندگی مردم ) توأم با طیف کاملی ازارزش ها ، عقاید وفعالیت های اجتماعی است می توان گفت سبک زندگی ازالگو های فرهنگی، رفتاری وعاداتی شکل می گیرد وافراد به طور روزمره آنها رادر زندگی فردی واجتماعی خود به کار می گیرند.افراد به واسطه کنش های اجتماعی متقابل خود با والدین، دوستان همسالان ،آشنایان ورسانه های جمعی الگو های رفتاری را می آموزند.به عبارتی سبک زندگی شامل فعالیت های معمول وروزانه است که شخص آنها رادر زندگی خود به کار می گیرد.


اسلام به عنوان کامل ترین مکتب زندگی، جامع ترین و در عین حال زیباترین سبک زندگی را که مطابق با خواست فطری بشر نیز می‌باشد، مطرح کرده و برای تمامی جزئیات زندگی فردی و اجتماعی براساس زیر بنای فطری و وجودی انسان دستورالعمل ارائه نموده است. از جمله این ساخت ها می‌توان به موارد سیمای ظاهر، نحوه سکونت و محل آن، کار، خودرو، کالاهای مصرفی، خوراک، ارتباط زن و مرد، روابط اجتماعی و موارد بسیار دیگر اشاره کرد که همگی در یک مسیر هماهنگ شکل گرفته اند. از انجا که اسلام بر فطرت الهی انسان استوار است لذا این سبک زندگی نیز فطرت پایه است.


در این نگاه، فطرت که خلقت خاص و آفرینش ویژه است اصلی ترین سرمایه و برترین ره توشه ای است که خداوندگار عالم، انسان را از نعمت آن بهره مند ساخته است که راه رشد و شکوفایی بیابد. براین اساس فطرت می توان پایه محکم سبک زندگی انسان قرار گیرد تا در پرتو این حقیقت ثابت، پایدار و همگانی که در نحوه هستی و خلقت آدمی است سبکی از زندگی را رقم زند که به “زندگی فطری” منتهی شود؛ زیرا بر ارزشهای فطری استوار است.


معصومه ظهیری مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم با اشاره به اهمیت نهاد خانواده و سبک زندگی در جامعه کنونی گفت: اصلی ترین بحث در سبک زندگی، شیوه، متد و برنامه ریزی برای اجرای این مجموعه مدل در زندگی است.
 

وی افزود: برای اجرای این متد و شیوه زندگی نمی توان بدون برنامه ریزی موفق بود چرا که نیازمند یک پیشینه ایدولوژی و سنتها و عقاید است.
 

سرچشمه سبک زندگی ایدولوژی سنت و آداب است، که فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد


عضو هیئت علمی جامعه الزهراء (س) ادامه داد: سرچشمه سبک زندگی ایدولوژی سنت و آداب است که در آن سبک زندگی تغییر نمی کند بلکه فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.


ظهیری تصریح کرد: در ابتدا باید پیشینه خانواده که کجا زندگی می کند، دارای چه فرهنگی است و نگاه و جایگاه خانواده را در جامعه تببین کنیم چرا که خانواده در هر جامعه ای دارای جایگاه خاص و ارزشی بوده و یک موضوع فرع نیست بلکه این خانواده و زندگی است که افراد در آن شکل گرفته و با جوامع ارتباط برقرار می کند.


وی با بایان اینکه فطرت پایه محکم سبک زندگی انسان است اظهار داشت: محیط خانواده به عنوان یک اصل و پایگاه دارای اهمیت بوده که باید به آن توجه شودتا بیتوان سبک زندگی اسلامی و دینی را در آن پایه ریزی کرد که بر ارزشهای فطری استوار باشد.


عضو هیئت علمی جامعه الزهراء (س) یادآور شد: سبک زندگی شامل شخصیت انسان و همه آن چیزی که به تشکیل ، تحکیم و تعالی خانواده و تعامل با جامعه است که در زندگی انسان رخ می دهد.


مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به سفره نشینی، آداب و رسوم ، خانواده وفرهنگ، نحوه برخورد با بزرگسالان و... خاطر نشان ساخت: این رفتارها برخواسته از یک نوع بینش و خواسته است که زمینه انتظار فرد برای رسیدن به بینش،شناخت و اگاهی نسبت به خانواده را فراهم می سازد.


وی ابراز داشت: خانواده باید نسبت به مدل زندگی ، آموزش و فرهنگ سازی و اجرای آن توجه داشته باشد چرا که به راحتی امکان پذیر نبوده و باید از نسلی به نسل آینده منتقل شود.


عضو هئیت علمی جامعه الزهرا(س) افزود: سبک زندگی دینی و اسلامی نیازمند توجه به اشتراکها و تفاوتها است تانسلی تربیت شود که نسبت به سبک زندگی دینی و اسلامی اطلاعات لازم را داشته باشد.


اصالت دادن به خانواده نوعی سبک زندگی است که آن را ارزشمند می سازد


ظهیری با بیان اینکه اصالتی که ما به خانواده می دهیم آن را دارای ارزش و بها می کند عنوان کرد: فرهنگ درون خانواده عمدتا برعهده پدر، مادر، خواهر، برادر، بستگان و اقوام است که نقش می گیرد و نوعی سبک زندگی محسوب می شود.


وی تصریح کرد: سبک سبد غذایی خانواده، سفره نشینی، چیدمان وسائل منزل و ... دارای اهمیتی هستند که باید به وسیله آموزش راهکارهای مناسب سبک زندگی اسلامی و دینی را در کانون خانواده و جامعه نهادینه سازیم.
  

مسئول امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: سبک زندگی اسلامی و دینی جایگاه متفاوت و ارزشمندی در خانواده دارد که نیازمند برنامه ریزی، اموزش و تبلیغ درست و منطقی در این راستا می باشد.


پایان پیام/

 

کد خبر 321843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha