دور زدن احکام و آموزه‌ها به بهانه حضور اثرگذار زن در اجتماع

خبرگزاری شبستان: فلسفه پوشش این است که اگر این امر نادیده گرفته شود، به مرور و طبق بیان آیات قرآن، بی‌بند و باری و بی‌عفتی به وجود می‌آید و در نتیجه آن آرمان‌های دینی اعم از اخلاق و احکام و عقاید از بین می‌رود.

خبرگزاری شبستان: "سبک زندگی در بیانات رهبری به آن تاکید شده است، از مسائل مورد نیاز عصر ما است؛ به ویژه با تحولاتی که امروز در زندگی مردم رخ داده و نوع زندگی آنها در واقع حد وسطی است میان زندگی اسلامی و غربی، این مهم بیش از پیش خود را نشان می دهد؛" این جملات گوشه ای از سخنان حجت الاسلام حسین علوی مهر عضو هیئت علمی و مدیر گروه تفسیر علوم قرآنی جامعة المصطفی(ص) العالمیه است که با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در میان گذاشته است؛ حاصل این گفتگو از نظرتان می گذرد:
 

نوع پوششی که در سبک زندگی اسلامی توصیه می شود، چه نوع پوششی است و چه مولفه ها و ویژگی هایی دارد؟ پوشش رایج با این سبک همراه است یا در تضاد و تقابل؟
پیش از پاسخ به این سوال باید اشاره کنم سبک زندگی در بیانات رهبری به آن تاکید شده است، از مسائل مورد نیاز عصر ما است؛ به ویژه با تحولاتی که امروز در زندگی مردم رخ داده و نوع زندگی آنها در واقع حد وسطی است میان زندگی اسلامی و غربی، این مهم بیش از پیش خود را نشان می دهد. اما سبک زندگی که اسلام توصیه می کند، در مقابل سبک زندگی غربی مطرح است و ما با وجود برخورداری از عقاید، احکام و اخلاق – آنچه که در سبک زندگی غربی مشاهده نمی شود – سه منبع اصلی در اختیار داریم که می توانیم با استفاده از این عناصر که برگرفته از آیات و روایات است، بهترین زندگی را برای خود رقم بزنیم و اساس زندگی خود را بر پایه این موارد پی ریزی کنیم.
بنابراین سبک زندگی اسلامی یعنی برخورداری از جزییات و فروعات مورد نیاز زندگی انسان چه در بُعد فردی و چه اجتماعی، چه درون خانه ای چه برون خانه ای.
اما در پاسخ به سوال ذکر شده باید بگویم مساله پوشش در سبک زندگی اسلامی شامل پوشش کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال و در خانه و بیرون خانه، حتی هنگام رانندگی و حضور در استخر و سونا می شود و این نشان می دهد تا چه اندازه اسلام به فروعات و جزییات زندگی یک فرد مسلمان توجه دارد.
امروز ما با برخی ایده های غربی که در جامعه ما مطرح می شود و برخورد آن با ایده های اسلامی مواجه هستیم. از جمله این موارد می توان به حضور زن در اجتماع به ویژه در مشاغل مورد نیاز مانند پزشکی، پرستاری و رانندگی یا حضور در ادارات دولتی و مراکز خصوصی اشاره کرد. در این خصوص باید دید آیا این ضرورت حضور، پوشش خاصی را می طلبد یا باید زن آزادانه در جامعه بدون پوشش حاضر شود یا این نوع پوشش را با سبک زندگی اسلامی بسنجیم که اولا با ضرورت اشتغال در جامعه در تضاد نباشد، ثانیا با آموزه های دین در تقابل نباشد و ثالثا وظایف دینی و فردی و خانوادگی را زیر پا نگذارد.
بنابراین باید دید این حضور چه نوع پوششی را می طلبد؟ اسلام در این زمینه می گوید حجاب زن در جایی که ضروری است تمام بدن به جز دو دست از سرانگشتان تا مچ دست و صورت است؛ این در حالی است که این نوع پوشش با حجاب غربی متعارض بوده و غرب معتقد است پوشش برای زن لازم نیست و اگر مو یا بدن او مشخص شود چه اشکال و ایرادی به دنبال دارد؟ اما ما مسلمانان واقف هستیم که این نوع پوشش قطعا مشکلات بعدی برای زن و جامعه پدید می آورد.
 

اگر پوشش رایج با آن نوع پوششی که سبک زندگی اسلامی توصیه می کند، در تضاد باشد، چه آسیب هایی به دنبال دارد؟

ببینید فلسفه پوشش این است که اگر این امر نادیده گرفته شود، به مرور و به تدریج طبق بیان آیات قرآن، بی بند و باری، بی عفتی به وجود می آید و در نتیجه آن آرمان های دینی اعم از اخلاق و احکام و عقاید از بین می رود.
این نوع پوشش همین طور در نوع آپارتمان سازی، مسکن، معماری و ورود میهمانان خاص به منزل تسری می یابد.
بنابراین ضمن تضعیف شدن آرمان های دینی، انجام وظایف ما در قبال پروردگار آسیب می بیند و این موضوع در یک بُعد از سبک زندگی آسیب جدی وارد می کند.
 

در صورت مرافقت و همراهی جامعه با این نوع پوشش اسلامی، این موضوع چه چشم اندازی را برای جوامع اسلامی ترسیم می کند و در واقع نتایج و آثار آن چیست؟
در صورت مثبت بوده این امر، آثار و فواید ارزنده ای نصیب جامعه می شود؛ از جمله آن می توان به انجام وظایف فردی، عدم الگوبرداری دیگران از حجاب غلط و ناصحیح فرد، حفظ هویت جامعه و بقای حیات آن همراه با حیا و عفت و جلب نکردن طمع جوانان که طمعی غیر پایدار و بی ثبات است، اشاره کرد.
در پایان لازم است تاکید کنم سبک زندگی که رهبری به آن تاکید داشته و دارند، تمام عرصه های زندگی انسان را شامل می شود و در هر زمینه ای حرفی برای گفتن دارد که باید این مطالب و متون استخراج و به شکل صحیح به جامعه ارائه شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 322442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha