پژوهش محوری و اهتمام به آن باید به نیاز همگانی مبدل شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: با توجه به توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش، پژوهش محوری و اهتمام به آن باید به نیاز همگانی مبدل شود.

غلامرضا منتظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: با توجه به توصیه و تأکید آموزه های دینی بر تفکر، اندیشه و دانش پژوهی، توجه به امر پژوهش در شمار یکی از وظایف اساسی جامعه اسلامی محسوب می شود.


وی ادامه داد: امر پژوهش از یک سو اسباب ارتقاء سطح دانش و بینش را فراهم می کند و از سوی دیگر، به کیفیت آثار و تولیدات داخلی می افزاید.
 

منتظری با تأکید بر فراگیری این امر در اقشار مختلف، افزود: برای توسعه و تحقق این مهم، باید از گروه سنی کودک و نوجوان شروع کنیم و متناسب با نیازهای اصلی این گروه سنی، توجه به پژوهش را در دستور کار خانواده ها و مراکز آموزشی قرار دهیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تجلیل و تکریم شایسته از پژوهشگران و محققان جوان و نوجوان را از راه های تقویت فرهنگ پژوهش دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه جوانان آینده کشور را رقم می زنند، تجلیل و تکریم این قشر آینده ساز و ارزیابی از پژوهش های صورت گرفته آنان، آینده روشنی را در این عرصه نوید می دهد.


وی، طرح یافته های پژوهشی متناسب با نیازهای اساسی استان از طریق صدا و سیمای مرکز را از دیگر راهکارها دانست و افزود: این امر سبب می شود حاصل پژوهش ها در محدوده تحقیق، همایش ها و سمینارها محدود نشود و از این محصولات علمی در گستره استانی و ملی بهره برداری شود.


منتظری با بیان اینکه هفته پژوهش بهانه ای برای بها دادن به پژوهش های فاخر و شایسته است، اذعان داشت: انتظار می رود با ارائه بانک اطلاعات، امکان ارتباط معنادار با پژوهشگران و محققین برجسته کشور در گرایش های مختلف در سطح ملی را ایجاد کنیم و با این اقدام، فرصت تبادل تجربه بین حوزه های مختلف را فراهم آوریم.


وی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، هر سال اولویت های پژوهشی خود را متناسب با اعتبارات و با رویکرد فرهنگی، هنری، ادبی، مفاخر، مشاهیر و فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار می دهد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود: طبق انعقاد قرارداد با محققین، پنج مورد چاپ زندگی نامه مفاخر و مشاهیر استان در دستور کار است که تا پایان سال به چاپ می رسد.


وی چاپ فصل نامه فرهنگ گلستان با رویکرد فرهنگ عمومی و چاپ کتابی در مورد تاریخ انقلاب اسلامی در استان را از دیگر برنامه هایی دانست که تا پایان سال به انجام خواهد رسید.


منتظری به ظرفیت خانه های فرهنگ دیجیتال در حوزه کارهای پژوهشی اشاره کرد و افزود: تا کنون 10 خانه فرهنگ دیجیتال در استان راه اندازی کرده ایم و پنج مورد دیگر نیز تا پایان سال راه اندازی خواهد شد که یک مورد آن همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش، کار خود را آغاز خواهد کرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تأکید کرد: جهت تداوم امور پژوهشی و فناوری، باید اتاق فکری راه اندازی شده و دبیرخانه ای ایجاد شود، تا این اقدامات و فعالیت ها مختص هفته پژوهش نباشد و بتوانیم در طول سال از آن بهره برداری کنیم.


پایان پیام/
 

 

کد خبر 323328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha