امروز بیش از هر زمانی نیازمند احیای طب اسلامی هستیم

رضا منتظر، محقق طب سنتی و اسلامی، با اشاره به مزایای این حوزه از درمان، اظهارداشت: امروز بیش از هر زمانی نیزامند احیای طب اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، برنامه «شب آسمانی» به تهیه کنندگی «علیرضا قطبی»، شنبه شب، 24آذرماه، با موضوع «طب اسلامی» با حضور رضا منتظر به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت .

بر پایه این گزارش، رضا منتظر، محقق طب اسلامی با اشاره به روایتی از امام صادق(علیه الاسلام) در کتاب «وسائل الشیعه» اظهار کرد: در این روایت آمده است که اگر علم صحی می خواهید نزد ما اهل بیت است که ما اهل ذکر هستیم.


وی ادامه داد: در قرآن نیز آمده است که اگر نمی دانید از اهل ذکر بپرسید ، برداشتی که می توان از این روایت داشت هیچگونه منافاتی با علم آموزی ندارد؛ در روایت دیگر داریم علم را بیاموزید ولو در چین باشد، بنابراین از این روایات نتیجه می گیریم که اساسا علم نیز درجه بندی هایی دارد.

منتظر با بیان اینکه این روایات موید تایید اصل ذات علم است، تصیح کرد: حال زمانی که می گوییم طب اسلامی منظور ما نفی سایر مکاتب درمانی نیست؛ بشر در این عالم وسیع در هر جا نیاز به تجربیاتی دارد اما هرگز به این مفهوم نیست که مثلا ما که از روایات اهل بیت(علیهم السلام) بهره مند هستیم صرفا مبتنی بر تجربه پیش رویم.


وی با اشاره به چیستی طب اسلامی افزود: تعاریف متعددی از طب اسلامی ارائه شده است اما نفس این سوال قشنگ نیست که بگوییم چرا مستشرقینی که آثار بوعلی را خواندند دیگر دنبال طب او نرفتند و در حال حاضر نیز همان رویه گذشته را دارند.

این محقق طب اسلامی ادامه داد: اما سوال آن است که چه طور شد که در ایران با طب سنتی مخالفت شد و آن را حذف کردند که البته نسبت به انی بحث در جلسات گذشته مطالبی ارائه شد و ما از نظر تاریخی علل این مساله را ارائه کردیم، در واقع استمعار به قصد ایجاد وابستگی طب سنتی و اسلامی را از جامعه ما کم کم زدود و امروز برای احیای این طب باید تلاش کرد چراکه در خودکفایی اثر به سزایی دارد.


منتظر افزود: به شخصه در طباطتی که خود و درمان بیمارانم هفتاد درصد از درمان ایرانی اسلامی ب هره می گیرم و اگر نتوانم بیمار را به تخصص مربوط ارجاع می دهم.


وی با بیان اینکه در طباطبت تشخیص و درمان توام وجود دارد، تصریح کرد: اطبای ستنی ما در دهه های گذشته چنین شعاری دارند که ابزار تشخیص روز و درمان قدیم، البته شاید روزی به آن نقطه برسیم که از این ابز ار هم بی نیاز شویم که در این رابطه مثالی می زنم، برای مثال «نبض» در طب ایرانی اسلامی اهمیت بالایی دارد، حکمای ما شصت رقم بیماری را با نبض بیمار تشخیص داده اند و بوعلی نیز رساله ای در این رابطه دارد.

 منتظر در ادامه و در پاسخ به پرسشی پیرامون حجامت گفت: بعضا حجامت مخالفان و موافقان زیادی دارد، اما سیر تاریخی را نمی توان زیر سوال برد، این صحیح نیست که بگوییم در سیر پیشرفت علم از حجامت به خون دادن رسیدیم، البته در قدیم خون اهدا نمی شداما فصد می شد.


وی ادامه داد: به لحاظ علمی نیز غلظت خونی که حجامت گرفته به نسبت خونی که از ورید گرفته می شود باالتر است چراکه خون حجامت از مویرگ ها است.


منتظر با اشاره به این که طب ایرانی همچنان در جامعه ما حضورد ارد، گفت: شاهد این مساله آن است که با وجود آنکه سال ها از طب ایرانی جلوگیری می شد اما این طب با فرهنگ مردم عجین است و تا به امروز عطاری ها مانده اند.

این محقق تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که از قرنها قبل در طب اسلامی و ایرانی بیان شده امروز از سوی برخی محققان غربی بیان و حتی به نام خودشان مطرح می شود، مثلا در مورد سرکه در کتابی با عنوان «درمان طبیعی با سرکه سیب» که در آلمان منتشر شده است دکتر «کلینتون جرویس» به عنوان مکتشف سرکه درمانی معرفی شده است و این در حالی است که در سب اسلامی از سرکه و آثار آن سخن به میان آمده است درست قرن ها قبل از اینکه دیگران به آن برسند، بعد در قرن هفده و هجده یک دفعه سرکه در میان غربی ها پدر و مادر دار می شود.


منتظر گفت: پیامبر(ص) فرمود: سرکه خوب خورشی است و خانه ای در آن سرکه باشد فقیر نشود، بنابراین معتقدم محققان ما با یان سیر آشنا شوند و در نظر داشته ب اشند که ما هیچ عقل و عل می را نفی نکردیم.

 

 


پایان پیام/

کد خبر 323384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha