شهادت شهید مفتح سبب بارورتر شدن اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه شد

خبرگزاری شبستان: فرزند آیت الله شهید مفتح، با بیان اینکه شهید مفتح به دنبال نزدیکی و وحدت حوزه و دانشگاه بود، اظهار داشت: شهادت شهید مفتح سبب بارورتر شدن اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، آیت الله محمدهادی مفتح، فرزند آیت الله شهید مفتح، امروز(26 آذر) در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با اشاره به فعالیت های شهید مفتح در وحدت حوزه و دانشگاه در قبل و بعد از انقلاب گفت: شهید مفتح اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه را از دهه 30 خورشیدی تعقیب می ‌کرد و تنها کسی بود که با لباس روحانیت در دانشگاه‌ حاضر شد و این حرکت تأثیر بسیار زیادی بر دانشجویان داشت.

 

وی با بیان اینکه ابتدای شکل‌ گیری دانشگاه توسط رضاخان همزمان با ضدیت رژیم پهلوی با حوزویان و دینداری بود و این رژیم برای نهادینه شدن بی ‌دینی در دانشگاه برنامه‌ ریزی می‌ کرد، افزود: شهید مفتح در فضایی که حوزویان دانشگایان را بی دین می دانستند به دنبال نزدیکی این دو قشر بود و بر این نکته تأکید داشت که باید افراد متدین دانشگاه را جذب کرد.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از نخستین تربیت ‌شدگان دانشگاهی به تحقق دینداری در دانشگاه علاقه ‌مند بودند و برای برطرف کردن مشکل عدم فهم دانشگاهی و عالم دینی از یکدیگر، اندیشه اسلام منهای روحانیت را پیشنهاد کردند، ادامه داد: این امر منجر به شکل ‌گیری گروه مجاهدین خلق شد.

 

حجت‌الاسلام مفتح، با بیان اینکه اعضای مجاهدین خلق بدون روحانیت به دنبال آشنایی با دین بودند و به همین دلیل به همین علت در دین آنها انحراف ایجاد شد، تصریح کرد: این گروه چند سال پس از اعلام موجودیت به صورت رسمی طرفداری از اندیشه مارکسیسم را اعلام کردند و انحراف آنها تأثیر شکننده ‌ای بر جوانان مسلمان به وجود آورد.

 

وی با بیان اینکه رژیم پهلوی حوزه را مهد دین و دانشگاه را مهد علم معرفی می‌کرد، یاد آور شد: شهید مفتح این عدم همفکری و همزبانی میان حوزه و دانشگاه را اساس این مشکل دانست لذا در مسجد جاوید در تهران و پس از آن در مسجد قبا روحانیان و دانشگاهیان را به وحدت و همراهی با یکدیگر دعوت کرد.

 

وی با اشاره به اینکه حضور آیت الله شهید مفتح در هر مکانی باعث می‌ شد شعاع فراوانی را از وجود خود متأثر کند، اذعان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید مفتح در پاسخ به درخواست پذیرش پست‌ های سیاسی وظیفه اصلی خود را دانشگاه عنوان می‌ کرد و در همین راستا نخستین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را در دانشگاه الهیات برگزار کرد.

 

فرزند آیت الله شهید مفتح، خاطر نشان کرد: شهید مفتح می ‌دانست شور انقلاب اسلامی باعث همراهی همه جناح‌ ها و فکرها شده و پس از فروکش کردن این شور انقلابی اختلاف‌ ها دوباره جریان می ‌یابد بنابراین این فرصت را غنیمت شمرد و شهادت وی در محیط دانشگاه تأثیرگذار و الهام‌ بخش بود و سبب بارورتر شدن اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 324471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha