راهکار وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک شدن تفکرات است

خبرگزاری شبستان: معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین گفت: راه حل اصلی وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک شدن تفکرات است و ما باید تفکر حوزویان و دانشگاهیان را به هم نزدیک کنیم.

حجت الاسلام علی عباسی در گفتگو با خبرنگار شبستان بیان کرد: حوزویان و دانشگاهیان دو قشر مهم در جامعه هستند و امام خمینی (ره) نیز در وصیت نامه شان تأکید ویژه ای نسبت به قشر حوزوی و دانشگاهی دارند چراکه این دو قشر بیشتر کارهای فرهنگی و سیاسی جامعه را بر عهده می گیرند.
 

وی ادامه داد: انقلاب ما انقلابی بود که به پیشگامی یک روحانی انجام شد و امام خمینی (ره) به عنوان یک روحانی این انقلاب را آغاز کردند و کسانی که از یاران امام بودند و به ایشان کمک کردند نیز از قشر روحانی بودند و تفکرات دینی و احکام و اخلاق توسط روحانیت در جامعه تبلیغ می شود.
 

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین اضافه کرد: دانشگاهیان نیز به طور معمول در مراکز سیاسی و دولتی، وزارت خانه های مختلف، ادارات و غیره منشا اثر هستند و در واقع در اداره کشور نقش دارند بنابراین با توجه به اهمیت حوزه و دانشگاه، 27 آذر روز شهادت آیت الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
 

وی عنوان کرد: حوزه مکمل دانشگاه و دانشگاه نیز مکمل حوزه است و این دو مجموعه در جامعه اثرگذار هستند به طوری که اگر ما یک حوزه ای داشته باشیم که به علوم روز و شرایط زمان آشنا باشد می تواند کارآیی بیشتری را داشته باشد و یا اگر دانشجویی داشته باشیم با علوم دینی و حوزوی آشنایی داشته باشد در جایگاه خدمت که قرار گیرد سعی می کند به مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان خدمت کرده و در خدمت جامعه باشد.
 

حجت الاسلام عباسی اعلام کرد: پیوند این دو مجموعه بسیار مهم است و یکی از نکات قابل توجه است این است که روز شهادت شهید مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شده است و شهید مفتح حلقه وصل هر دو مجموعه است زیرا ایشان هم حوزوی و هم دانشگاهی بودند و ایشان را در درب دانشگاه به شهادت رساندند.
 

وی تأکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نباید تنها به برگزاری یک مراسم در این روز بسنده شود زیرا یک مراسم آن چنان وحدتی را به وجود نمی آورد بلکه تنها یک یادآوری است برای اینکه وحدت حوزه و دانشگاه بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.
 

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: راه حل اصلی وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک شدن تفکرات است و ما باید تفکر حوزوی و دانشگاهی را به هم نزدیک کنیم تا نتیجه این وحدت سعادت دنیوی و اخروی باشد.
 

وی با اشاره به وضعیت فعلی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر اگرچه این وحدت ایده آل و مطلوب نیست ولی به طور نسبی خوب است زیرا روحانیون وارد دانشگاه شدند و نمایندگان ولی فقیه به عنوان یک روحانی در دانشگاه حضور دارند و بر برنامه ها نظارت می کنند و همچنین حوزه دانشجویی در دانشگاه ایجاد شده است و دانشگاهیان علاقمند به علوم حوزوی می توانند در این حوزه تحصیل کنند و از طرفی نیز اساتید دانشگاه با حوزویان در ارتباط هستند.
 

حجت الاسلام عباسی خاطر نشان کرد: به طور نسبی ارتباط و وحدت حوزه و دانشگاه خوب است که امیدواریم روز به روز شاهد افزایش این وحدت و اثرات مثبت آن باشیم.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 324701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha