سهم دانشگاه ها از حوزه پژوهش 10 درصد است

خبرگزاری شبستان: رییس دانشگاه جامعه علمی و کاربردی گلستان گفت: سهم دانشگاه ها از حوزه پژوهش 10 درصد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، حسین مومنی، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گلستان، امروز (27 آذر) در آیین اختتامیه هفته پزوهش و فناوری و دومین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی اظهار داشت: اگر دولت با محدودیت اعتبارات مواجه شود، اولین آسیب به بخش پژوهش می رسد.


وی نسل های آموزش محور، پژوهش محور و دانشگاه های توسعه محور یا کارآفرین را سه نسل سیستم های آموزشی دنیا دانست و عنوان کرد: دانشگاه های توسعه محور یا کارآفرین که کامل ترین نوع سیستم آموزشی می باشد، علاوه بر آموزش و پژوهش رسالت مهمی تحت عنوان مشارکت در توسعه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره را بر عهده دارند.


رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گلستان دولت، دانشگاه و صنعت را سه رکن توسعه دانست و خاطر نشان کرد: قرار گرفتن دانشگاه و صنعت در سایه دولت، به صورتی که تمام حمایت ها از طرف دولت انجام می گیرد را از مدل های تعاملی این سه رکن عنوان کرد.


مومنی از پژوهشگران و توسعه دهندگان علمی خواست: با توجه به قابل پیش بینی نبودن شرایط دولت، صنعت و دانشگاه در کمک و دریافت تسهیلات، چشم به کمک دولت نداشته باشند و به صورت مستقل به تولید و توسعه علم، پژوهش و تحقیقات بپردازند.


وی با اعلام اینکه نسبت تحقیق و توسعه به ضریب تولید ناخالص داخلی در سال 86، 35 صدم درصد بوده و این رقم تا کنون به 42 صدم درصد افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: طبق برنامه پنج ساله توسعه این میزان باید به سه درصد برسد، که این مهم خود نشان دهنده این است که با توجه به اعتبارات دولتی نتوانسته ایم در حوزه پژوهش، اتظارات را برآورده کنیم.


رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گلستان در بیان درصد سهم اعتبارات دستگاه ها از کل اعتبارات اعلام کرد: سهم وزارت علوم، تحقیقات، پژوهش و دانشگاه ها 36 درصد، وزارت بهداشت، درمان و پزشکی 18 درصد و سایر دستگاه ها 15 درصد می باشد.


مومنی ارتباط مجزا بین دولت، دانشگاه و صنعت را از دیگر مدل های تعاملی این سه بخش دانست و افزود: انجام وظایف هم پوشان در دانشگاه، صنعت و دولت سومین نوع تعامل بین این ارکان است.


وی تصریح کرد: در مدل سوم، نظر بر این است که علاوه بر انجام پژوهش، به امر کارآفرینی توجه ویژه شود که این موضوع به خلق و انتشار دانش نیز کمک کرده و دولت هم باید برای سرمایه گذاری های دارای ریسک بسترسازی مناسب داشته باشد.


مومنی اظهار داشت: ما باید به سمت پیروی از دانشگاه های نسل سوم برویم و به دنبال تولید ثروت از تولید دانش باشیم.


پایان پیام/
 

 

 

کد خبر 324938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha