یلدا؛ بهانه ای برای با هم بودن

خبرگزاری شبستان: هزاران سال است که ایرانی ها شب یلدا را گرامی می دارند و مهم ترین دلیل آن با هم بودن و در کنار هم بودن است.

خبرگزاری شبستان//اصفهان
 

یلدا بار دیگر از راه می رسد اما آیا ما واقعا می دانیم ریشه اسطوره ای آن از کجاست؟دور هم جمع می شویم، تفالی بر فال حافظ می زنیم و از خوردن میوه و تنقلات لذت می بریم و حال آنچه مهم است این است که باید بدانیم شب یلدا شب دوستی است و اگرچه یادگار نیاکان ماست اما امروز باید با توجه به مشکلات جامعه امروزی و دور بودن خانواده ها از هم شب یلدا باید بیش از گذشته پاس داشته شود چرا که درشب یلدا در کنار هم، با هم بودن و دوستی را بیشتر تجربه می کنیم.

جشن شب چله، بعد از نوروز تنها جشنی است که همواره در میان ایرانیان پایدار مانده است و یکی از دلایل آن را می توان پایان کار کشاورزان و برداشت محصولات خود و آغاز فصل استراحت آنها دانست که با مهاجرت روستاییان به شهر، این جشن که یادآور روزگاران گذشته ایرانیان است، به میان مردم شهر نشین نیز رخنه کرده و پایدار مانده است.
 

در زمان های قدیم، در شب یلدا در خانه های پدربزرگ و مادربزرگ ها کرسی‎های چارپایه‎ای که روی آن لحاف و جاجیم می‌انداختند و با ترمه یا چادر شب سفید آنها را تزئین می‎کردند وجود داشت که یک سینی برای خوراکی روی آن می‎ گذاشتند و اطراف کرسی تشک و پشتی قرار می دادند تا همه اعضای خانواده و فامیل در بلندترین شب سال در کنار هم باشند.
 

اگر چه ساده و خودمانی بود اما صمیمت و مهربانی و دوستی حاکم بود و آن چیزی که برای خانواده مهم بود در کنار هم بودن بود نه تجملات.


امشب شب یلداست و خیلی از ما امشب خانه پدربزرگ و مادربزرگ ها مهمان هستیم اما باید بدانیم که خیلی ها دیگه درکنار ما نیستند پس باید همیشه و در چنین شب هایی به یاد آنها باشیم و با قرائت حمد و سوره ای روح انها را شاد کنیم.

 

می دانیم به خاطر گرانی میوه و آجیل شاید نشود شب یلدا را آنگونه ای که خودمان دوست داریم برپا کنیم اما باز هم باید بگوییم مهم در کنار هم بودن است و فقط همین.

 

یلدا در استان اصفهان نیز همانند سایر شهرهای کشور باشور و حال خاصی برگزار می شود

 

فهیمه نقاش زرگر، کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره آیین های شب یلدا در استان با بیان اینکه این مراسم در شهرستان های اطراف اصفهان با شور و اشتیاق خاصی برگزار می شود، گفت: در گذشته به صورت خاص در علویجه اصفهان به غیر از میوه های معمول، حلالی انگور و شفتالو بر سرسفره های مردم این شهر در شب یلدا وجود دارد.

 

وی افزود: انگور و شفتالو را در محلی به نام "بالاخانه" روی زمین پهن می کردند تا پلاسیده شود و آنها را در خمره می ریختند و بعد کمی سرکه، آب و شیره انگور به آن اضافه می کردند و در آن را تا شب یلدا می بستند و همزمان با طولانی ترین شب سال، در خمره ها را باز کرده و حلالی را در کاسه هایی ریخته و برای خوردن سر سفره شب یلدا می آوردند و امروز نیز بعضی از خانواده ها در علویجه اصفهان در سفره شب چله خود حلالی انگور و شفتالو قرار می دهند.

 

در پایان باید بدانیم که نیازمندان و یتیمان را در این شب ها فراموش نکنیم و آنها را در جشن شب یلدا سهیم بدانیم چرا که فلسفه شب یلدا، مهربانی و دوستی است.

 

گفتنی است، شب یَلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های کهن ایرانی است و در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال در نیمکره شمالی گرامی داشته می‌شود و ایرانیان شب یلدا را جشن می‌گیرند.

 

پایان پیام/ 

کد خبر 325424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha