آداب و رسوم مردم لرستان در شب یلدا

خبرگزاری شبستان: مردم لرستان شب اول چله (اول قاره) را با آداب خاص خود گرامی می دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، مردم استان لرستان شب یلدا که در گویش لری به آن « اول قاره» یا «شو چله» نیز گفته می شود را با آداب و رسومی خاصی بر گزار می کنند.

 

شب یلدا یکی از سنن ایرانی است که از آن به «شب چله» نیز یاد می شود و در آن اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و بزرگترها از خاطرات گذشته‌شان می‌گویند.


این آیین کهن در مناطق شهری و روستایی این استان با تفاوت های مختلفی برگزار می شود.

 

شام شب یلدا مردم لرستان معمولا کبابی است از گوشت گوسفند، بوقلمون، مرغ و ماهی تهیه شده و با سلیقه خاص بانوان لرستانی زینت داده می شود.

 

روستاییان شام شب یلدا را از گوسفندی که در فصل تابستان از بین گوسفندان خود جدا می سازند و به خوبی آن ها را پروار می کنند تا برای زمستان خوب چاق و فربه شوند تهیه می شود.

 

در این روش روستائیان در شب یلدا گوسفندان پروار را سر می برند و از آن غذای برای شام شب چله تهیه می‌کنند و در مناطق شهری نیز گوسفند خریداری شده را برای شام شب یلدا سر می برند.

 

معمولا مردم بیشتر مناطق استان لرستان با دور هم جمع شدن یا جمع شدن در خانه بزرگ ترها کباب را به عنوان شام شب یلدا تدارک می بینند.


عمده تنقلات مردم لرستان در شب یلدا، گندم برشته، انار و هندوانه است، تهیه گندم کنجد و شاهدانه که به اصطلاح عامیانه به آن "گندم شادونه" می‌گویند، نخود، کشمش، پسته، بادام، گردو و انواع شیرینی‌های محلی از جمله تنقلاتی است که مردم این دیار در شب یلدا از آنها استفاده می‌کنند.

 

گندم مورد استفاده در تنقلات شب چله از جمله تنقلات خاص مردم این استان است، گندم شیره مدت ها قبل از فرا رسیدن شب یلدا توسط زنان این استان تهیه می شود.

 

برای تهیه گندم شیره گندم را در شیره مى‌خیسانند و زردچوبه و نمک را با آن مخلوط مى‌کنند و دوباره خشک می کنند، در شب یلدا این گندم را درون ظرفی برشته کرده و همراه پسته، خلال بادام، گردو، کشمش، سیاه دانه و کنجد مخلوط مى‌کنند و مى‌خورند.

 

گرفتن فال چهل سرور از آداب خاص مردم لرستان در شب یلدا 

پس از صرف شام شب یلدا معمولا خانواده های لرستانی که بنا بر سنتی دیرینه معمولا در این شب دور بزرگترها جمع می شوند فال چهل سرور می گیرند. این فال سنتی با گویش لری برگزار می شود و مردمان لرستانی از پیر تا جوان به این آیین علاقه خاصی دارند.

 

در برخی موارد نیز تفال به دیوان حافظ مرسوم است، و شاهنامه فردوسی و داستان سرایی از دیگر آدابی است که در شب یلدا زینت بخش محافل گرم مردم استان لرستان است.

 

آیین شب یلدا در استان لرستان از دیرباز در دو شب متوالی با عناوین شب چله بزرگه از اول دی ماه تا 10 بهمن، و چله کوچیکه روز دوم بهمن ماه برگزار می‌شده و خویشان و دوستان سفره‌ای از مهر می‌گشودند و از هر دری سخنی می‌گفتند.


امسال با توجه به نزدیکی شب یلدا به اربین حسینی، و عشق و علاقه خاص مردمان لرستان به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) این آیین سنتی رنگ و بوی حسینی دارد.


پایان پیام/


 

کد خبر 325441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha