وقتی پیامک ها، ثانیه های شب یلدا را پر می کند

خبرگزاری شبستان: شب یلدا طولانی ترین شب سال است که ایرانی ها در گذشته 60 ثانیه بیشتر باهم بودن را جشن می گرفتند ولی امروز پیامک ها جایگزین شب نشینی و ثانیه های این شب شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، آخرین شب پاییز و اولین شب زمستان، شب یلدا نام گرفته است که طولانی ترین شب سال است؛ واژه یلدا لغتی سریانی و به معنی ولادت است و شاید انتخاب یلدا برای طولانی ترین شب سال به این جهت بوده که تاریکی و شب هرچه طولانی باشد باز هم به روشنایی و روز ختم خواهد شد.
 

ایرانی ها در گذشته شب یلدا را بهانه ای برای دور هم بودن می دانستند و از یک دقیقه طولانی تر شدن این شب استفاده کرده و به زمستان نشان می دادند که سرما نیز نمی تواند کانون گرم خانواده را سرد کند ولی این روزها دیگر طولانی بودن شب یلدا نیز بهانه مناسبی برای دورهم بودن نیست و خانواده ها تنها با ارسال یک پیامک این شب را به هم تبریک می گویند و اس ام اس ها جای لحظات شیرین با هم بودن را گرفته است.
 

شب یلدا در ایران، آداب و رسوم خاصی برای خود داشت به طوری که در برخی مناطق آیینی ویژه برای این شب اجرا می شد؛ در استان قزوین مردم نظیر دیگر هموطنان ایرانی، در این شب به خانه بزرگترها رفته و لحظات این شب را به گپ و گفت در کنار پدربزرگ، مادربزرگ و اقوام می گذراندند و خوردن میوه های مختلف خشک و تر که عنوان "شب چره" را داشت نوید یک زمستان پربرکت را به آنها می داد.
 

در این شب اغلب مردم قزوین با خوردن سبزی پلو با ماهی‌ دودی و سپس هندوانه، انار، انواع تنقلات از جمله کشمش، گردو، تخمه، آجیل مشکل گشا و انجیر خشک، اولین شب زمستانی خود را می گذراندند.
 

یکی از آداب و رسوم ویژه شب یلدا در قزوین بردن "خونچه چله" از سوی داماد به عنوان هدیه زمستانی برای عروس بود که این "خونچه چله" شامل جواهر، پارچه، هفت نوع میوه مختلف و کله قند است که با حضور اقوام و بزرگان صورت می گرفت.
 

اما امروز دیگر این رسم و رسوم ها را فقط می توان در خبرها و کتاب ها خواند، امروز پیامک، آجیل مشکل گشای شب یلدا است و 60 ثانیه ها دیگر کوتاه و گذرا نیست زیرا رنگ تنهایی اجازه نمی دهد 60 ثانیه زود بگذرد و تماشای تلویزیون دیگر فال حافظ را نیز از یاد مردم برده است.
 

شب یلدا نیز مانند هر شب دیگری در گذر است و این ثانیه ها تنها یادآور گذشت لحظه لحظه عمر ماست که باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم و یادمان نرود که این ثانیه ها هرگز تکرار نخواهد شد پس بیاییم با حفظ این سنت ها از ثانیه های تکرار نشدنی عمرمان در کنار هم، بهترین استفاده را کرده و به یاد داشته باشیم که این کنار هم بودن ها، خیر و برکت را در زندگی ما جاری می کند به طوری که امام علی (ع) فرموده اند: "صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَتَدفَعُ النِّقَمَ؛ صله رحم نعمت ها را فراوان مى کند و سختى ها را از بین مى برد".
 

پایان پیام/

کد خبر 325561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha