اجرای تعزیه خوانی خورشید کاروان در فرهنگسرای جوان زاهدان

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت اربعین امام حسین(ع) نمایش تعزیه خوانی خورشید کاروان در فرهنگسرای جوان زاهدان اجرا می شود.

حجت الاسلام عباس دانشی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: نمایش تعزیه‌خوانی خورشید کاروان از 2 دی ماه به مدت 7 شب با هدف یادآوری نهضت امام حسین (ع) و افزایش ضریب معرفتی در بین اقشار مختلف مردم در فرهنگسرای جوان زاهدان اجرا می‌شود.
 

وی با بیان اینکه 4 نفر در این نمایش تعزیه خوانی ایفای نقش می‌کنند، افزود: مهدی تقی زاده، روح الله کیخا شهری، سعید کیخا و حمید رضا سلیمانی بازیگران تعزیه خوانی خورشید کاروان هستند.
 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: مهدی متوسلی، علی جامی، جواد عدیلی و مهدی بهارشاهی به ترتیب نویسندگی، کارگردانی، موسیقی و مداحی این تعزیه خوانی را برعهده دارند.
 

حجت الاسلام دانشی گفت: تعزیه و تعزیه‌خوانی بیان مصائب اهل بیت و به تصویر کشیدن ظلمی که بر خاندان عصمت وارد شد است. تعزیه‌خوانی در ایران از زمان حکومت صفوی یعنی نخستین حکومت مقتدر شیعه در ایران به رسمیت شناخته و قابل اجرا شد.
 

این مقام مسئول گفت: شاعران، مدیحه سرایان و مرثیه سرایان شیعه با سرودن اشعار و مراثی در مصائب سرور و سالار شهیدان و یاران و اصحاب بزرگوارشان سهم بسزائی در نشر این هنر سنتی و بومی دارند.
 

وی افزود: اکنون هنر تعزیه‌خوانی در اقصی نقاط با توجه به بضاعت و امکانات موجود به نمایش گذاشته می‌شود.
 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، مهمترین رکن اجرای تعزیه را برخورداری از افراد مستعد و آشنا با تعزیه و پرورش یافته از میان مردم منطقه که در دسترس گروه هستند، دانست و تصریح کرد: در تعزیه‌خوانی از افرادی که صدای خوب و قیافه و دارای اعتماد بالا هستند در اجرا استفاده می‌شود.
 

حجت الاسلام دانشی ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم تعزیه‌خوانی در مناسبت‌های مذهبی مختلف اجرا می‌شود به همین منظور می‌توان گفت که تعزیه جوانان وظیفه تربیت و پرورش نسل جوان را برعهده دارند.
 

وی با بیان اینکه داشتن نسخه‌های خوب و بی‌نقص لازمه تعزیه خوب است، افزود: بی‌نقص بودن نسخه شامل وجود اشعار پر محتوا همراه با رعایت قواعد ادبی، اوزان، ردیف و قافیه اشعار است که در عین رعایت مسائل ادبی باید به سندیت اشعار با مراجعه به کتب مقتل و تاریخ عاشورا توجه شود.
 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه داشتن محل مناسب رکن دیگر اجرای تعزیه است، خاطرنشان کرد: فقدان وجود سالن‌های بزرگ نمایش در شهرها و روستا ها و نبود برخورداری از امکانات صوتی حال حاضر در سال‌های گذشته اجرا کنندگان تعزیه را بر آن داشت که از مکان‌ها یا فضاهایی بهره ببرند تا علاوه برجا دادن جمعیت چند هزار نفری و کنترل نظم آن را مد نظر قرار داده و بدون در دست داشتن امکانات صوتی از صدای طبیعی اشخاص به نحو احسن استفاده شود.
 

وی افزود: گروه تعزیه که ترکیبی از مدیر گروه، کارگردان و تعزیه جوانان و سایر عوامل تدارکاتی است حداقل باید شناخت اجمالی درباره تعزیه و سبک اجرای آن و شخصیت هایی که باید در قالب آن قرار گرفته شوند و نقش آن را در تعزیه اجرا کنند داشته باشند و از وجاهت و طهارت لازم برخوردار بوده تا در هنگام قرار گرفتن در آن نقش بتوانند با شناخت به موضوع وارد شوند تا رسالت خود را که زنده نگه داشتن یاد و خاطره قهرمان حماسه کربلا است را به بینندگان منتقل کنند.
 

پایان پیام/

کد خبر 325696

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha