عرفان نگاه شهدای کربلا است که خدا را ناظر بر خود دانستند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام شریفی گفت: یکی از ابعاد عرفان دیدن خدا در زندگی معنوی است، رویکردی که شهدای کربلا نیز در زندگی خود داشتند و همواره خداوند را ناظر بر خود می‌دیدند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آسمانی» به تهیه‌کنندگی «علیرضا قطبی»،‌یک‌شنبه‌شب،‌ اول دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی، ‌عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع «عرفان عاشورایی» به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ حجت‌الاسلام و المسلمین شریفی در این برنامه طی سخنانی با اشاره به ابعاد مختلف واقعه عاشورا ‌اظهار کرد: عاشورا طیف وسیعی از معانی را در خود جای داده است و اساسا مکتب حسینی مکتبی کامل و بی عیب و نقص است. 

وی با بیان اینکه عاشورا محوری تمام‌عیار برای انسان‌های حقیقت‌جو محسوب می شود،‌ تصریح کرد: زمانی که رسول خدا (ص) فرمودند: حسین منی و انا من حسین،‌ یعنی در مکتب حسین (علیه‌السلام) است که عصاره معارف تمامی انبیا نهفته است. 

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: تاکنون آثار متعددی درباره امام حسین(علیه‌السلام) نوشته شده است اما به لحاظ موضوعی اغلب تکیه بر وجهه عزاداری و مرثیه‌سرایی داشته است و کتاب‌های محدودی درباره بعد عرفانی عاشورا وجود دارد،‌البته تکیه بر این امر یعنی عزاداری و گریه برای سیدالشهدا(علیه السلام) در آثار رویکرد درستی است که چنانچه در روایات نیز داریم که اشک با معرفت برای امام حسین(علیه السلام) انسان‌ساز است و یا کسی که برای حضرت (ع) اشک بریزد بهشت بر او واجب می شود.

حجت الاسلام شریفی با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) ابعاد مختلفی داشت و زمینه‌ساز بسیاری از قیام های دیگر در تاریخ اسلام شد، گفت: قیام سیدالشهداء (علیه‌السلام) قیامی در مقابل باطل بود و سبب شد تا ظلم‌ستیزی در مقاطع مختلف نمود یابد برای مثال در عصرگاه عاشورای سال 1342 که امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه سخنرانی کرد و بعد از آن در سال‌های بعد که انقلاب اسلامی شکل گرفت و به گواه دوست و دشمن بزرگترین انقلاب قرن به نام معنویت بود.
وی ادامه داد: در طول جنگ هشت ساله تحمیلی نیز هر کجا نام امام حسین(علیه اسلام) برده شد پیروزی ها بیشتر شد،‌لذا باید بعد عرفانی عاشورا احیا شود.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: روزی فردی نزد امام حسین(علیه‌اسلام) آمد و از حضرت (ع) پرسید که روز خود را چگونه می‌گذرداند که حضرت (ع) پاسخ داددن: صبح‌ام را اینگونه آغاز می‌کنم،‌وقتی بیدار می شوم می‌دانم که پروردگاری دارم و می‌دانم دست از پا خطا کنم باید به تک تک اعمالم پاسخ گویم ومی دانم که امور در دست کس دیگری است.
حجت‌السلام شریفی ادامه داد: تمام این موارد که حضرت (ع) در پاسخ اظهار کردند در واقع از ابعاد عرفان است، یکی از نکات مهم عرفان خوددوستی عرفا است،‌یعنی آنها خودشان مواظب هستند که چشم وزبان شان را بی جهت مصرف نکنند و تنها در راه خدا حرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: شهدای کربلا هر کدام چنین ابعادی عرفانی را در وجودشان داشتند و این مساله در روایات مختلفی آمده است، اما یکی از ابعاد عرفان دیدن خدا در زندگی معنوی است، رویکردی که شهدای کربلا نیز در زندگی خود داشتند و همواره خداوند را ناظر بر خود می‌دیدند.
پایان پیام/

 

کد خبر 326038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 1
    خجالت آوره برنامه شب آسماني روز به روز در حال تنزله
  • ناشناس IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 0
    احياي ابعاد عرفاني حادثة عاشورا و زندگي شهداي کربلا بهترين پادزهر مبارزه با معنويت‌هاي دروغين و عرفان‌هاي کاذبي است که مثل خوره به جان معنويت‌خواهان افتاده است. از اينکه برنامه شبهاي آسماني توانست اين بعد مهم را محور بحث قرار دهد تشکر مي‌کنيم. اما يک برنامه نبايد به آن اختصاص يابد. بايد به صورت تفصيلي‌تر و ملموس تر اين مسائل مطرح شود.
  • رضائي IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    آخه کجاي برنامه شب هاي آسماني خجالت آوره؟! من متأسفم بابت چنين اظهار نظرهايي.
  • رضائي IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    برنامه شب هاي آسماني از بهترين برنامه‌هاي شبکة قرآن و بلکه جزء بهترين برنامه هاي ديني و مذهبي همة شبکه‌هاي سيما است. اينکه اين برنامه توانسته است از انديشمندان و محققاني چون حجت الاسلام و المسلمين احمد عابدي و دکتر شريفي و ... استفاده کند جاي تشکر دارد. واقعا تا به حال توجه به اين ظرفيت عظيم معنوي عاشورايي نداشتيم. اميدواريم که در مناسب هاي ديگر چنين مسائلي بيشتر مطرح شده و مورد موشکافي قرار گيرد.