وقف می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقف می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند، گفت: وقف در طول تاریخ ، نقش مهمی در حیات جوامع اسلامی ایفا کرده است.

به گزارشخبرگزاری شبستان، دکتراحمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری هفته وقف با بیان این مطلب که در اسلام و سیره امیر المومنین (ع) ، اهتمام ویژه ای به وقف شده است خاطر نشان کرد:در طول تاریخ ، اوقاف نقش مهمی در حیات جوامع اسلامی به خصوص درامور مختلف خیریه و وقف های بهداشتی ، تامین منابع آبی ، امور فرهنگی و ترویج دین و معنویت داشته است.

 

وی ادامه داد:مبلغان دینی و مسئولان و متولیان امر باید به مردم نسبت به آینده موقوفات اطمینان بدهند و بگویند که اموال وقفی آنها در مسیر اصلی نیت شان به مصرف می رسد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد:سازمان اوقاف و امور خیریه ، باید این اطمینان را در مردم ایجاد کند که وقف برای حفظ جامعه ، گسترش عقاید و آموزه های اسلامی بسیار موثر است.

به گفته این نماینده مجلس ، یکی از ویژگی ها و اصول نظام حقوقی و اقتصادی اسلام ، فرهنگ حسنه وقف است که جایگاه ویژه ای در دین ما و مبانی اسلام دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قران کریم همه مردم را به سبقت گرفتن در کارهای نیک و خیر تشویق می کند، افزود:وقف حقیقتی است که اگر به ان به طور دقیق توجه شود و تبلیغ و تبیین درستی نسبت به ان صورت گیرد بسیاری از مشکلات جامعه حل و فصل خواهد شد.

 

توکلی با تاکید بر اینکه وقف در حقیقت انجام داوطلبانه بخشی از وظایف حاکمیت است خاطر نشان کرد:خدماتی که معمولا واقفان ارائه می دهند خدمات عمومی است که وظیفه حکومت است، که واقفان بنا بر خواست خود بخشی از وظایف حاکمیت را تقبل می کنند.

وی به وقف در بخش های مختلف از جمله مدرسه سازی ، ساخت حوزه های علمیه ، حسینیه برای عزاداری امام حسین(ع) اشاره و تصریح کرد:بیشتر این موارد از وظایف حکومت به شمار می اید که واقفان از منابع مالی خود ان را تامین می کنند.

به گفته توکلی ، این اقدام واقفان باعث می شود تا حکومت در انجام وظایف خود با مشکلات کمتری مواجه می شود.

وی دیگر آثار و برکات وقف را تقسیم ثروت و سرمایه دانست و گفت: زمانی که متمولان و سرمایه داران اموال خود را در بین محرومان و افراد بی بضاعت تقسیم می کنند این امر ضمن حل مشکلات اقتصادی منجر به تفاهم اجتماعی در بین مردم هم می شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 326384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha