عضویت 40 درصد جوانان در شبکه اجتماعی تلفن همراه/فیلتر راه مناسبی نیست

خبرگزاری شبستان: آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه40 درصد از جوانان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه تانگو، واتس آپ، تالک، لاین، وی‌چت هستندگفت:فیلتر راه مناسبی نیست بلکه باید در این زمینه فرهنگ سازی کرد.

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان درباره شبکه‌های اجتماعی جدید گفت: شبکه‌های اجتماعی جدید، تانگو، واتس آپ، تالک، لاین، وی‌چت جامعه ایرانی را مورد هجوم قرار داده‌اند و تنها حسن این شبکه‌ها برقراری ارتباط تلفنی رایگان بین افراد چه در داخل و چه در خارج است.


وی افزود: برخی از این شبکه‌های اجتماعی همانند وی‌چت هنگام نصب‌کردن نرم‌افزار مطلبی را برای تأیید برای کاربر خود می‌فرستند و کاربر بدون آگاهی این مطلب را تأیید می‌کند و اجازه قانونی می دهد تا عکس‌ها و اطلاعات شخصی کاربر در اختیار مدیران این شبکه ها قرار گیرد.


ابهری با اشاره به مشکلات شبکه‌های اجتماعی برای جامعه خاطرنشان کرد: این شبکه‌های اجتماعی تنها در تلفن همراه های جدید وگران‌قیمت نصب می شود که می توان این مسئله را یکی از توطئه‌های صهیونیستی برای کنارزدن رقبای دیگر و ترویج خوی اشراف گرایی در جامعه دانست.


وی با بیان اینکه 40 درصد جوانان عضو شبکه‌های اجتماعی تلفن‌های همراه هستند، اظهار کرد: طی تحقیقی از 4 هزار جوان در تهران، اصفهان، ابهر، رشت و مشهد بین سنین 14 تا 30 سال به این نتیجه رسیده ایم.


آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه جامعه جوان ایرانی ناخودآگاه تحت کنترل سازمان‌های بیگانه با این شبکه‌ها قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم تبلیغات دشمنان مبنی بر مشکلات مختلف جوانان اما در حال حاضر دغدغه‌ جوان‌های ما فیلترشدن نرم‌افزارهایی همانند فیس‌بوک و وی‌چت است.


این آسیب‌شناس نبود ابزار نشاط اجتماعی و سرگرمی برای جوانان در جامعه را یکی از دلایل گرایش جوانان به این شبکه‌ها دانست و گفت: در کشورهای اروپایی از این نرم‌افزار نه به عنوان سرگرمی بلکه برای ارتباط استفاده می‌کنند.


وی با بیان اینکه بنده اعتقادی به فیلترشدن ندارم بلکه تحمیل هزینه‌هایی به دولت می دانم اظهار کرد:باید بسیاری از مسایل را پیش از آنکه فراگیر شود فرهنگ سازی کنیم و افراد باید بدانند که این شبکه های اجتماعی آلبوم خانوادگی نیست.


ابهری با بیان اینکه پلیس فتا فضای امنی را که باعث دلگرمی خانواده‌هاست فراهم کرده است اظهار کرد: با ورود پلیس فتا جرایم اینترنتی 70 درصد کاهش پیدا کرده اما ما نباید توقع داشته باشیم که وارد شبکه‌های اجتماعی موبایل هم شوند، بلکه باید نهادهای دیگر هم در فرهنگ‌سازی سهیم باشند چرا که 22 سازمان و نهاد پیشگیری‌کننده در کشور وجود دارد.
 

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی کوتاه‌مدت و درازمدت خاطرنشان کرد: ما در 10 سال اخیر دچار فرهنگ غافل‌گیری شده‌ایم که گویا به صورت قانون درآمده است، در صورتی که ما از سه سال پیش از وایبر خبر داشتیم، اما فرهنگ‌سازی نکردیم و باید برای یک بار هم شده برای همیشه، فرهنگ غافل‌گیری را از کشور برداریم و خیلی از مسایل را تابو نکنیم بلکه با فرهنگ‌سازی مشکلات و چالش‌ها را برطرف کنیم.


وی ادامه داد: بسیاری از نهادها را مقصر اصلی این چالش‌ها می‌دانم چرا که با پول بیت‌المال همایش‌هایی را برگزار می‌کنند و خروجی ندارد.


پایان پیام/
 

کد خبر 326559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha