آمیخته شدن موادمخدر شیمیایی و سنتی، نسل کشی جهانی را به دنبال دارد

خبرگزاری شبستان: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به افزایش کشت تریاک در افغانستان گفت:گسترش مواد پیش ساز در منطقه و تلفیق این دو، نسل کشی منطقه ای و جهانی را بدنبال دارد.

 

به گزارش  خبرگزاری شبستان، سردار علی مویدی، رئیس پلیس مواد مخدر ناجا در دیدار با مدیر اداره ملی کمیسیون مبارزه با مواد مخدر و کنترل پیش سازهای کشور چین، گفت: تهدیدات مشترکی کشورهای منطقه را در برگرفته است که با انسجام و همدلی می توان این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم .


وی با اشاره به اینکه یکی از تهدیدات منطقه کشت و تولید مواد مخدر سنتی در افغانستان است، افزود: چین و ایران مرز مشترک با این کشور دارند اما متاسفانه افزایش مواد مخدر در افغانستان این تهدید را برای دوکشور چندان کرده است.


وی با اشاره به وجود کشورهای فرا منطقه ای و غربی در کشور افغانستان تصریح کرد: وجود این کشورها نه تنها باعث کاهش مواد مخدر نشده بلکه هر روز شاهد افزایش چشمگیر آن هستیم .


رئیس پلیس مواد مخدر ناجا تاکید کرد: کشورهای منطقه باید با همکاری مشترک همدلی و همفکری جوامع خود را از این تهدید مصون دارند و معتقدیم کشورهای فرا منطقه ای به صورت هدفمند و با برنامه، افزایش کشت مواد مخدر را در افغانستان دنبال می کنند .


مویدی یاد آور شد: شب گذشته تصویری در تلویزیون مشاهده کردم مبنی بر اینکه آمریکا طی سالهای گذشته میلیاردها دلار از کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان سود برده است .


این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد : تبدیل مواد سنتی به مواد مخدر پر خطر در افغانستان، تهدیدی برای کشورهای منطقه است لذا توقع ما از کشورهای صاحب تکنولوژی این است که باعث افزایش و پیچیدگی مواد مخدر در دنیا نشوند؛ کشورهای منطقه باید موضوع مواد پیش ساز را به صورت هوشمندانه و با تدبیر از مافیای مواد مخدر بگیرند.


وی ادامه داد: در زمانی نه چندان دور تنها تولید مواد مخدر سنتی تهدید بود اما امروز مواد مخدر صنعتی این تهدید را دو چندان کرده است .


به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، متاسفانه امروز تکنولوژی به کمک این تهدید آمده و از طریق تولید مواد پیش ساز، خطر افزایش مواد مخدر صنعتی را برای بشریت به ارمغان آورده است .


وی تصریح کرد: اگر تکنولوژی را در موضوع مواد مخدر صنعتی کنترل نکنیم به شیوع این مواد کمک کرده ایم .


این مقام ارشد انتظامی افزود : هر چند حضور آمریکا در افغانستان عامل افزایش ماده مخدر تریاک است اما اگر کشورهای صاحب تکنولوژی ، قابلیت های خود را کنترل نکنند به افزایش تولید مواد مخدردر این کشور کمک کرده اند .


مویدی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا این تهدید را به حداقل برسانند، افزود : جمهوری اسلامی ایران با کشور چین نهایت همکاری را در این زمینه خواهد داشت چرا که مافیا دشمن مشترک ما هست که با هدایت دشمنان در منطقه به فعالیت می پردازد؛ امیدوارم با یک تدبیر هماهنگ بتوانیم فرصت ها را از مافیای و کسانی که پشت صحنه قاچاق مواد مخدر هستند، بگیریم .


سردار مویدی یاد آور شد : جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه قرار گرفته ، از تجارب خوبی در این زمینه برخوردار است و آمادگی داریم در خصوص مواد مخدر سنتی و صنعتی و کنترل پیش سازها تجربه های خود را در اختیار کشور چین قرار دهیم .


سردار مویدی گفت : ما نه تنها نگران افزایش کشت تریاک در افغانستان هستیم بلکه توسعه و گسترش مواد پیش ساز در منطقه و تلفیق این دو، کشورهای جهان را با مشکل اساسی مواجه می کند.


رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در پایان یاد آور شد: عدم کنترل مواد مخدر شیمیایی وآمیخته شدن آن با مواد سنتی می تواند نسل کشی منطقه ای و جهانی را به دنبال داشته باشد.
 

پایان پیام/

کد خبر 326798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha