وقف نهاد ممتاز دینی است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: با توجه به پیشرفت صعودی اوقاف و ضمن بیان رهبر انقلاب اسلامی، وقف نهاد ممتاز دینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، حجت الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان، ظهر امروز (4 دی) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: امروز اوقاف سربلند است که توانسته، نسبت به احیای موقوفات و وقف های جدید قدم بردارد.


وی ادامه داد: اداره اوقاف یکی از سازمان هایی است که توانسته نسبت به آنچه در دستور کار خود دارد، موفق باشد و در همین زمینه رهبر رضایت خود از این سازمان را اعلام کرده و وقف را نهاد دینی ممتاز اعلام کردند.


حجت الاسلام رئوف وقف را یک سنت دینی دانست و خاطرنشان کرد: وقف از دوران کهن وجود داشته و به عنوان سنتی دینی به ما رسیده است و اوقاف نیز کارش پیرامون همین موضوع است.


مدیرکل اوقاف گلستان با بیان اینکه وقف در ادیان قبل از اسلام هم وجود داشته اما نه با این شدت و ترغیب، افزود: برخی احکام در دین اسلام تأسیس شده اند اما برخی دیگر، از ادیان قبل وجود داشته و اسلام آن را امضاء کرده است، که با این اوصاف وقف جزو احکام امضایی اسلام است.


وی ضمن اشاره به موقوفاتی که توسط پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار برای مردم فراهم می شد، تصریح کرد: در انجام وقف، ملاک فقط انجام کار دینی نیست و این عمل می تواند منفعت عموم را در برداشته و جدا از بحث دینی، عام المنفعه باشند.


حجت الاسلام رئوف اذعان داشت: بالاترین درخشش وقف در دوران صفویه رخ داد و یقینأ با ورود علما به دربار، در این زمینه توجه ویژه تری نیز انجام می گرفت.


مدیرکل اوقاف استان گلستان دوران قاجار را هم در امور وقف تاحدی مثبت دانست و عنوان کرد: در دوره منحوس پهلوی، با امور وقفی و موقوفات مبارزه می شد و به اجازه قانون، فروش آب و اراضی موقوفات صورت می گرفت که این مهم از خیانت های بارز آن ها به شمار می رفت.


وی افزود: به خاطر حساسیت بالای این موضوع، امام خمینی (ره) 70 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستور ابطال قانون فوق را صادر کرده و آن چه توسط خریداران در آن زمان خریداری شده بود را باطل اعلام کردند.


مدیرکل اوقاف استان گلستان با اشاره به پاسخ امام خمینی (ره) در جواب عده ای که بر تصمیم امام خرده گرفته و گمان می کردند چون اکثر خریداران از مستضعفین هستند، بنابراین امام حمایت این قشر را از دست می دهند، افزود: مردم دین دار و فهمیده هستند و می دانند عاقبت این کار به دست خداست.


پایان پیام/
 

کد خبر 326814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha