سوادآموزی باید مخاطب محور باشد/ وجود 10 میلیون بیسواد در کشور

خبرگزاری شبستان: مدیرکل نظارت، سنجش و فن آوری آموزش نهضت سوادآموزی کشور با تاکید بر اینکه سوادآموزی باید مخاطب محور باشد گفت: بر اساس سرشماری سال 90،هم اکنون 10میلیون بیسواد و9 میلیون کم‌سواد در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مهدی نامجومنش، مدیرکل نظارت، سنجش و فن آوری آموزش نهضت سوادآموزی کشور صبح امروز(5 دی) در همایش تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی استان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری با اشاره به فرمان تاریخی امام(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: واژه واژه این پیام هنوز هم تازه و بار معنایی بسیاری دارد که قبل از اجماع‌های جهانی که امروز یونسکو در خصوص سوادآموزی مطرح می‌کند در پیام امام به طور واضح و روشن مشهود است.


وی ادامه داد: یونسکو بعد از 15 سال از فرمان امام در تشکیل نهضت سوادآموزی اقدام به جهانی کردن یادگیری کرد.


نامجومنش با بیان اینکه گیلان از استان‌های موفق در عرصه سوادآموزی است، افزود: تاکنون اقدامات خوبی در خصوص سوادآموزی با توجه به تراکم جمعیت و ویژگی‌های جمعیتی استان انجام شده است.


وی تاکید کرد: با توجه به فعالیت نهضت سوادآموزی در سراسر کشور تعداد بیسوادان مطلق کاهش چشمگیری داشته است.


وجود 9 میلیون کم سواد در کشور

مدیرکل نظارت، سنجش و فن آوری آموزش نهضت سوادآموزی کشور در ادامه با بیان اینکه هم اکنون9 میلیون نفر کم سواد در کشور وجود دارد، افزود: بر اساس سرشماری سال 90 حدود 10 میلیون نفر در کل رده‌های سنی در کشور بیسواد هستند.
 

وی در ادامه به افتخارات نهضت سوادآموزی در طول فعالیتش اشاره و بیان کرد: این نهضت 420 عنوان کتاب را برای اقشار کم سواد و بیسواد منتشر کرده است که اقدامی بی‌نظیر بوده و گیلان از استان‌های پیشرو در این زمینه است.

 

نامجومنش اضافه کرد: همپنین جذب و آموزش 700 هزار نفر از اتباع خارجی و اقلیت‌های کشور و دریافت 5 جایزه بین الملیی در خصوص سوادآموزی نیز از افتخارات این نهضت است.

 

سوادآموزی باید مخاطب محور باشد
وی در ادامه با تاکید بر اینکه سوادآموزی باید مخاطب محور باشد، تصریح کرد: تاکنون به این امر کمتر پرداخته شده و از برنامه‌های مهم ما در آینده است.


مدیرکل نظارت، سنجش و فن آوری آموزش نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: سبک زندگی و اقتصاد کشورمان، مارا برآن می‌دارد که به سمت مخاطب محوری حرکت کنیم.


وی بازگشت بیسوادی را از مشکلات پیش رو این نهضت عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از این امر باید به تحکیم سواد توجه بیشتری داشته باشیم که خوشبختانه با سازمانی شدن نهضت سوادآموزی، این امر در شورای عالی آموزش با جدیت پیگیری می‌شود.


نامجومنش با تاکید بر شناسایی بیسوادان در جامعه علاوه بر خوداظهاری‌ها درسرشماری سال 90 که هم اکنون مبنای کار سوادآموزی است افزود: نهضت سوادآموزی در تلاش است تا سنجش ارزشیابی عملگرا و ارزشیابی عملکردی و استاندارد مبتنی بر هدف را برای سوادآموران لحاظ کند.

 

فقدان انگیزه یادگیرنده از چالش‌های سوادآموزی
وی فقدان انگیزه یادگیرنده را از چالش‌های سوادآموزی دانست و اذعان کرد: دقیق کردن آمارهای ثبتی برای شناسایی بیسوادان یکی از اقدامات مهمی است که باید جدی گرفته شود.


نامجومنش در ادامه بااشاره به ویژگی‌های سوادآموزی در عصر حاضر گفت: سوادآموزی قرن 21 سوادآموزی تک بعدی و سنتی نیست بلکه سوادآموزی است که قدرت بیان، تصمیم گیری و درک لایه‌های درونی، یادگیری دستورالعمل جدید و استفاده از رسانه برای برانگیختن مخاطب از ویژگی‌های آن است.


وی با بیان اینکه فراگرفتن سواد موجب بهبود زندگی افراد می‌شود، تصریح کرد: انسجام امور اجتماعی سبب پویایی و اقتصادی قوی تر و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور می‌شود.
 

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از 200نفر از فعالت عرصه سوادآموزی استان با اهداء لوح و هدایایی تجلیل شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 326917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha