رها کردن خدا مساوی ربودن انسان توسط شیطان

حجت الاسلام جاودان گفت: خداوند اگر بخواهد کسی را گمراه کند، او را رها می‌کند و رها کردن خدا مساوی ربودن انسان توسط شیطان است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام جاودان در جلسه درس اخلاق گفت: طبق آیات قرآن خداوند انسان‌ را به دارالسلام دعوت کرده است و هر کس را بخواهد به صراط مستقیم می‌رساند. خواست خدا برای هدایت به صراط مستقیم به کسی تعلق می‌گیرد که بهای آن را بپردازد.

وی افزود: محاسبات ما اشکال دارد و به این دلیل تاجران خوبی نیستیم. ما با زحمت کشیدن در 70 سال دنیا می‌توانیم بهای دنیای بی‌نهایت خود را بپردازیم.

 

حجت الاسلام جاودان با طرح این سؤال که خواست خدا به هدایت چه کسی تعلق می‌گیرد? گفت: باید بهای این هدایت را پرداخت و طبق آیات قرآن کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند به راه‌های هدایت می‌رسند. در این آیه با سه تأکید مواجه هستیم که هدایت را برای جهادکننده در راه خدا تضمین می‌کند.

 

این مدرس اخلاق در بیان معنای مجاهدت در راه خدا گفت: در آیه 125 سوره انعام خداوند می‌فرماید: «خدا هر که را هدایت کند سینه او را برای اسلام گشاده می‌کند و کسی را بخواهد گمراه کند سینه او را تنگ و سخت می‌کند» و در ادامه این آیه می فرماید «این صراط مستقیم پروردگار توست و به کسانی که خداوند به آنها شرح صدر عطا کرده است دارالسلام اعطا می‌شود».

 

وی ادامه داد: در این آیه مجاهدت در راه خدا معنا شده است، نتیجه مجاهدت این است که سینه انسان برای پذیرش اسلام گشاده می‌شود که اگر این‌طور شود انسان تمام اسلام را به یک‌باره می‌پذیرد و این نتیجه هدایت خداست.

 

حجت الاسلام جاودان در بیان معنای گمراه کردن انسان گفت: خداوند اگر بخواهد کسی را گمراه کند، او را رها می‌کند و رها کردن خدا مساوی ربودن انسان توسط شیطان است و در مقابل اگر بخواهد کسی را هدایت کند او را تحت محافظت خود قرار می‌دهد.

 

 

این استاد اخلاق گمراهی را پلیدی خواند و گفت: این پلیدی مخصوص کسانی است که به آخرت ایمان ندارند و تنگی سینه نصیب چنین افرادی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در ادامه همین آیه اشاره به هدایت به صراط مستقیم شده است که این شرح صدر و هدایت خاص در دستگیری انسان همان صراط مستقیم است و کسی که در اثر مجاهدت در راه خدا توسط حق دستگیری شد مالک دارالسلام می‌شود.

 

حجت الاسلام جاودان با تأکید بر اینک دارالسلام خانه‌ای است نزد پروردگار گفت: در این آیه دارالسلام عند ربهم آمده است یعنی چنین افرادی در همسایگی خدا هستند و نکته دیگر اینکه در ادامه آیه آمده است بما کانوا یعملون یعنی این دارالسلام نتیجه زحمات یک عمر آنها است.

 

این مدرس اخلاق با بیان اینکه هر گناه از یک ضیق صدر ناشی می‌شود، گفت: به عنوان مثال اگر کسی از من غیبتی کند و من امکان این را داشته باشم که پشت سر او حرف بزنم نمی‌توانم جلوی خود را بگیرم و این ناتوانی من در جلوگیری از نفسم همان ضیق صدر است؛ پس عامل این غیبت، همان ناتوانی و ضیق صدر من است.

 

وی افزود: پس در معنای آیه ای که ‌فرمود «کسانی که در راه ما جهاد کنند آنها را به راه‌های هدایت می‌رسانیم» روشن است که یکی از مراحل مهم این مجاهده، مجاهده با نفس است که اگر انسان این مرحله را به درستی انجام دهد، هدایت حق به او می‌رسد.

 

حجت الاسلام جاودان به داستان عمار یاسر در جنگ صفین اشاره کرد و گفت: عمار در جنگ صفین به وسط میدان می‌آید و بلند بلند با خدا نجوا می‌کند، به این صورت که خدایا تو می‌دانی که اگر می‌دانستم رضایت تو در این است که شمشیری را که در دست من است در شکم خود فرو کنم حتما این کار را می‌کردم اما می‌دانم که رضای تو در این است که در صف لشگر امیرالمؤمنین بجنگم و ادامه می‌دهد اگر ما از لشگر معاویه به سختی شکست بخوریم و همه‌مان کشته شویم من می‌دانم که ما بر حق‌ایم.

 

این استاد اخلاق عنوان کرد: این نوع هدایت و روشنی نتیجه همان هدایت حق است که انسان بدون هیچ‌گونه تردیدی می‌تواند بر حق بودن خود مطمئن باشد و پافشاری کند.

 

حجت الاسلام جاودان با بیان اینکه ترک همه گناهان برای رسیدن به شرح صدر کافی است، گفت: در دفعات اول ترک گناه آسان است و رحمت و هدایت خدا به آسانی شامل انسان می‌شود اما اگر انسان بر گناه پافشاری کند در دفعات بعد معلوم نیست که چنین رحمتی از طرف خدا به انسان عطا شود، پس ترک گناه مرحله اول مجاهدت است و در مرحله بعد انسان باید با اخلاق بد خود بجنگد که این مرحله بسیار سخت است.

 

این مدرس اخلاق افزود: ترک گناه با مقداری مبارزه و مجاهده امکان‌پذیر است اما مرحله مبارزه با اخلاق بد بسیار سخت است. اگر انسان سال‌ها با خود بجنگد و در این راه خسته نشود بعد از سال‌ها مبارزه می‌تواند مورد مرحمت و هدایت حق برای ترک اخلاق بد خود قرار گیرد؛ این مداومت در مبارزه با اخلاق بد از اعتقاد به قیامت نشأت می‌گیرد.

 

وی با بیان روایتی از امیرالمؤمنین (ع) گفت: امام علی (ع) می‌فرماید از محبوب‌ترین بندگان خدا بنده‌ای است که خدا او را در جنگ علیه خودش کمک کند. نتیجه سال‌ها جنگ انسان علیه خود این است که انسان به هدایت حق و دارالسلام دست می‌یابد.

 

پایان پیام/

کد خبر 32824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha