دلی که ایمان خالص داد، هیچ غل و غشی ندارد

حجت الاسلام جاودان گفت: نتیجه زحمات متقین این است که به ایمان خالصی می رسند که هیچ غل و غشی در آن راه ندارد و به همه عالم با مهر و محبت نگاه می کند چنین فردی در دلش نسبت به هیچ فردی احساس کینه ندارد.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام والمسلمین جاودان، مدرس و استاد اخلاق (چهارشنبه 4 خرداد) در جلسه درس اخلاق خود به بررسی آیاتی از سوره اعراب پرداخت و گفت: همه عمر آدمی خلاصه می شود در یک قطره به نام مرگ یعنی انسان همان گونه که زندگی کرد، می میرد و همان طور در روز قیامت دوباره زنده می شود.

متن کامل سخنان ایشان در این جلسه درس اخلاق به شرح ذیل است:


همه چیز در سایه عمل بدست می آید
خداوند در سوره اعراب می فرماید کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و استکبار ورزیدند درهای آسمان برایشان باز نمی شود و داخل بهشت نمی شوند مگر اینکه یک شتر از داخل سوزنی رد شود، چنین افرادی گهواره ای از جهنم خواهند داشت و ما این چنین ظالمان را مجازات می کنیم.
همچنین می فرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالحه انجام دادند یاران بهشتند و همیشه در آن خواهند بود و ما غل و غشی که در سینه هایشان هست، بیرون می آوریم و در بهشتی داخل می شوند که نهرهای از زیرآن جاریست و می گویند سپاس خدای را که مار را به این سرزمین هدایت کرد و ما هدایت نمی شدیم اگر خدا ما را هدایت نمی کرد، یعنی اگر انسان بخواهد با پای خود چنین مسیری را طی کند، نمی تواند و احتیاج به خدا دارد. در ادامه می فرماید ندای به این افراد می رسد که این بهشت است که به شما ارث رسیده به دلیل آنچه عمل کردید یعنی بهشت رفتن این افراد به دلیل عملشان است و تمام درجات بهشت که به چنین افرادی می رسد تنها به عملشان بستگی دارد.


شیطان دستش به مخلصین نمی رسد
شیطان به خدا می گوید: خدایا به واسطه این که مرا گمراه کردی همه زمین را برای مردم تزئین می کنم مگر بندگان مخلص تو. سوال اینجاست که مگر خدا کسی را گمراه می کند؟ اگر خدا کسی را امتحان کرد و در امتحان های مختلف مردود شد، چنین فردی لایق گمراهی است و قرآن در مورد شیطان می فرماید: شیطان از کافران بود یعنی خدا را درست قبول نداشت زیرا عدم سجده به آدم نشانه این کفر است.
خالصین کسانی هستند که مانند طلایی نابی از تمام غل و غش ها پاک شده اند و این پاکی آنها نتیجه سر بلندی در امتحانات سخت الهی است، تنها چنین افرادی تحت سیطره شیطان نیستند، خداوند در پاسخ شیطان می فرماید تو بر هیچ کدام از بندگانم سلطه نداری مگر کسانی که از تو تبعیت کنند که چنین افرادی و عده گاهشان جهنم است که هفت در دارد که هر دری مخصوص گروهی است. در ادامه صحبت از متقین است که به آنها گفته می شود داخل بهشت شوید در حالی که در سلامت و امنیت هستید چنین افرادی هیچ رنجی نخواهند داشت.


سرانجام کافران؛ خاری و بدی
خداوند می فرماید: کسانی که از علم بهره دارند می گویند که خاری و بدی برای کافران است، همان کسانی که ملائکه جان آنها را می گیرند در حالی که بر نفسشان ظلم کرده اند. این افراد که در طول عمر خود متکبر بوده اند و در مقابل هیچ چیز سر فرود نیاورده اند، در مقابل مرگ زود تسلیم می شوند و می گویند ما هیچ عمل بدی انجام نداده ایم در حالی که خدا نسبت به اعمال انها داناست به انها گفته می شود داخل جهنم شوید و درآن جاودانه بمانید که بد مکانی است برای متکبران.


سرانجام متقین؛ بهشت

به کسانی که تقوا ورزیده اند گفته می شود خداوند چه چیزی برایتان نازل کرد، می گویند خیر و نیکی. کسانی که در این دنیا کار نیک کرده اند، در دنیا بهرمند می شوند و در آخرت بهره های بیشتر می برند. خوب خانه ی است خانه متقین. حضرت علی(ع) می فرماید بهشت خانه ی است که هیچ چیز جز رحمت در آن و جود ندارد، یعنی هیچ رنج و سختی در بهشت راه ندارد، خانه متقین بهشت عدن است عدن از معدن می آید یعنی دست نخورده است.


کسی که در این دنیا سلطان باشد در آن دنیا هم سلطان است
خداوند می فرماید متقین داخل در بهشت می شوند و نهر هایی از زیر پایشان جاری است و هر چه بخواهند در بهشت برایشان آماده می شود این دقیقا همان سلطنت است که انسان هر چه بخواهد برایش آماده باشد، این طور نیست که کسی در این دنیا به سلطنت نرسیده باشد، اما در آخرت به تخت سلطنت برسد چون اخرت دقیقا این دنیاست یعنی کسانی که در آخرت به چنین سلطنتی می رسند در دنیا هم این طور هستند که هر چه بخواهند برایشان آماده است و اما نمی خواهند و مطیع محض فرمان الهی اند. این بهشت ثمره رنج ها و سختی های است که متقین در دنیا تحمل می کنند.


دلی که ایمان خالص داد هیچ غل و غشی ندارد
نتیجه زحمات متقین این است که به ایمان خالصی می رسند که هیچ غل و غشی در ان راه ندارد و به همه عالم با مهر و محبت نگاه می کند چنین فردی در دلش نسبت به هیچ فردی احساس کینه ندارد در نتیجه به فرموده قران هنگامی که ملائکه جان آنها را می گیرد، قلبشان پاک، پاک است و هیچ نقطه سیاهی در قلبشان راه ندارد و ملائکه ای که برای قبض روح انها می ایند برای آنها سلام می آورند به تعبیر روایات گلی را برایشان از بهشت می آورند که با بویدن آن جان انها از بدن خارج می شود و از تمام دل بستگی های دنیوی آزاد می شوند.


همه ی عمر آدمی در قطره ای به نام مرگ جمع می شود
همه ی عمر آدمی خلاصه می شود در یک قطر به نام مرگ، انسان همانگونه که زندگی کرده می میرد و همان طور در روز قیامت بر انگیخته می شود در نتیجه می بینیم که خداوند در مورد بدکاران فرمود وقتی ملائکه جان انها را می گیرند ظالم بر نفسشان هستند و در مورد متقین فرمود که ملائکه جان انها را در حالی می گیرند که پاک هستند و «مجده» سلامت و بهشت را به خاطر آن چه انجام داده اند در یافت می کنند.

 

پایان پیام/

کد خبر 41690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha