اخلاق غیر از موعظه، پند و اندرز است

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اخلاق این نیست که بگویند گناه نکنید و حرام است، اخلاق می گوید اگر ظلم کنید مستحق جهنم می شوید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق خود گفت: انسان با تقوا نیز می تواند زندگی مقبول و با رفاه که آخرت را در پی دارد داشته باشد و این چنین نیست که فرد متقی از زندگی مقبول و آبرومند در دنیا محروم باشد.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به نامه 27 نهج البلاغه از سوی امیرمومنان (ع) به محمد بن ابا بکر افزود: رعایت تقوا در دنیا باعث محرومیت از زندگی دنیوی نمی شود. در این نامه به فرشته ای بال دار اشاره شده که آن فرشته ها تحت قدم عالمان علوم الهی در حوزه و دانشگاه هستند و این فرشته ها بال های خود را پهن می کنند تا دانشجو و طلبه بر روی پر آن ها نشسته ، پر درآورده و آیین پرواز بیاموزند.

معظم له تصریح کرد: فرشتگان مذکور به طمع طعمه نیستند تا شرق و غرب را به دنبال تالابی پرواز کنند و اگر به شاگردان خود بال و پر می دهند به این دلیل نیست که در جهت حرکت کنند برای آن است که از جهت حرکت کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: این فرشته می خواهد کسی که روی بال او نشست را از ملک به ملکوت پرواز دهد و اگر کسی روی این پرها نشست و به طمع طعمه بود دیگر روی پر فرشته ها نبوده است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه مباحث اخلاقی هفتگی خود خاطر نشان کردند: اخلاق غیر از موعظه، پند و اندرز است، در امور فقهی می گویند فلان کار به این دلیل حرام است اما در اخلاق می گویند فلان کار سم است.

مفسر بزرگ قرآن کریم ادامه داد: اخلاق این نیست که بگویند گناه نکنید و حرام است ، اخلاق می گوید اگر ظلم کنید مستحق جهنم خواهید بود.

ایشان اخلاق را زیرمجموعه فلسفه الهی در شناخت تجرد روح و حقیقت جنگ داخلی بین حق و باطل ذکر کرد و افزود: جهاد اکبر درگیری بین 75 تیر انداز حق با 75 تیر انداز باطل است و خداوند سه قوه را در درون ما جدا از هم با هماهنگی آفریده است که شامل قوه تقنینی ،عقل عمل و نفس لوامه می شود.

آیت الله جوادی آملی افزود: قوه تقنینی به حکمت عمل نیز تعبیر شده است اما نفس اجرا به عهده عقل عمل است که این عقل عمل زیر مجموعه های فراوانی چون شهوت و غضب را در بردارد.

وی افزود: نفس لوامه که خدا به آن قسم یاد کرده است قاضی و داور است که بین مصوبات عقل نظر و اجرای عقل عمل وبالعکس تعادل ایجاد می کند و لذا نفس لوامه از آن جا که جایی برای رشوه دادن و ظلم کردن نیست به قیامت شباهت دارد.

معظم له اضافه کرد: اگر شخص در جهاد درون شکست خورده و شهوت و غضب از طریق عقل عمل او را اسیر کند عالما و عامدا دروغ خواهد گفت و معصیت می کند.

ایشان تصریح کرد: اخلاق برای این است که سه کرسی مذکور را منظم داشته باشیم و هیچ شخصی از حق خود تعدی نکرده و قدر نفس لوامه را بداند.

بنابر گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: خدا خالق عالم است و این قدرت را به انسان ها داده تا بتوانند بدنسازی کنند تا بدن برزخی خود را به صورت زیبا یا زشت بسازد.

ایشان افزود: در دنیا صورت ها و سیرتهای مختلفی وجود دارد و لذا آن زیبایی که می خواهیم در بدن برزخی داشته باشیم می باید با عقاید و اخلاق خود در دنیا بسازیم.

شایان ذکر است فرماندهان و پرسنل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ع) ،مهندس محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی ، اعضای جامعه مهندسان شهرساز کشور و جمعی از برادران و خواهران طلبه و دانشجو از شرکت کنندگان در درس اخلاق بودند.

پایان پیام/
 

 

کد خبر 42286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha