برای نایل شدن به اخلاق الهی باید خود را بشناسیم

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر بخواهیم به اخلاق الهی نازل شویم چاره جز این نداریم که خود را بشناسیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم روز پنج شنبه در درس اخلاق خود گفت: اگر بخواهیم به اخلاق الهی نازل شویم چاره جز این نداریم که خود را بشناسیم. 
وی افزود: در جلسات پیشین به این نتایج رسیدیم که انسان موجودی حقیقی بوده و اعتباری نیست، انسان پویا و متکامل است و تکامل موجود حقیقی به امر حقیقی است و نه امر اعتباری .

ایشان ادامه داد: قوانینی که بشر با آن زندگی می کند امور اعتباری است و امور اعتباری زمینه تکامل موجود حقیقی را ایجاد نمی کند.

معظم له تصریح کرد: اخلاق نمی گوید که ظلم حرام است و در مبحث اخلاق این گونه عنوان می شود که اگر کسی طالم بود ظلم او هیزم جهنمش خواهد بود و به جای آن که هیزم از جنگل بیاورند خود ظالم در آتش سوختن خودش خواهد سوخت.

ایشان افزود: ظالمان هیزم جهنم هستند لذا برخی افراد که آتش بیار معرکه هستند و فتنه می کنند هنگامی که دهان خود را برای سخن گویی باز می کنند از آن دهان آتش بیرون آمده و این ها عین اخلاق هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابرازداشت: انسان اگر هنگام مرگ مومن باشد شش چهره زیبا بر قبر او ظاهر می شود و اهلبیت (ع) مرده را در قبر حفظ کرده و هر فشاری که بخواهد بر مرده بیاید این شش چهره مرده را حفظ خواهند کرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) افزود: پس از کشته شدن شخصی در یکی از جنگ ها عده ای نزد پیامبر(ص) آمدند و عنوان کردند که نمی دانیم که به شما تسلیت بگوییم یا تبریک ؟ حضرت نیز در جواب فرمودند که باید به من تسلیت بگویید چرا که او آن طور که من خواسته بودم تربیت نشد؛او در جنگ خیبر از بیت المال سوء استفاده کرده بود و اکنون پارچه در قبرش آتش گرفته است.

مفسر بزرگ قرآن کریم اضافه کرذ: امام علی (ع) نیز فرموده اند که برخی عامل بهشت هستند و برخی دیگر عامل جهنم ؛ و این اخلاق است که بهشت را می سازد و عاملی برای بهشت است.

آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: انسان خلیفه خدا بر زمین است و لذا اگر نان خلافت را خورده و حرف خود را بزند مانند الانعام است و حرمت خلافت را برده است.

ایشان ابرازداشتند: اگر شخصی غیر از راه اهلبیت وارد علم شود سارق است و عالم بی عمل چون علم او سرقتی است.

 آیت الله جوادی آملی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به محمد بن ابی بکر استاندار مصر افزود: امام (ع) در این نامه فرمودند که ای بندگان خدا از مرگ بترسید چرا که در نزدیکی شما است ، مرگ با ما در مصاف است و ما در کشاکش مرگ بر آن مسلط می شویم و آن را می میرانیم.

ایشان ادامه دادند: انسان ابدی باید کارهای ابدی داشته باشد ، پس از مرگ با بهشت است یا دوزخی که هیچ رحمتی در آن نیست، هیچ اثری از رحمت خاصه در جهنم نیست لذا اگر کسی اهل نجات باشد به کارهای ابدی دست می زند.

معظم له در توصیه ای اخلاقی افزودند:اخلاق حق است لذا نباید ظلم کرده و بر حق دیگری تجاوز کنیم،باید لایه های درون خود را بشناسیم چرا که برخی از لایه های درون ما متعلق به خودمان نیست و ما امین آن هستیم.

بنابر گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: اگر به آن لایه از درون ما که امانت الهی است بی مهری کنیم مصداق ظلم است و فرد به خودش خیانت کرده است. باید آن لایه های درون را به عنوان امانت حفظ کرده و اگر گناه کنیم خیانت در امانت کرده ایم.

ایشان فرمودند: امام علی (ع)در نامه خود به محمد ابن ابا بکر هم چنین نماز را عمود دین عنوان کرده و خواستار ادای نماز اول وقت شده اند و درسی داده اند که به نماز نگوییم کار دارم به کار بگوییم که نماز دارم.

ایشان افزود: امام (ع) عنوان فرموده اند که تمام کارهای ما تابع نماز است و هنگامی که ما با خدای خود گفت و گو می کنیم او حافظ ما است.

آیت الله جوادی آملی فرمودند: اگر اکنون نماز ظهر را ادا کردیم اگر تا نماز مغرب لرزش نکردیم نماز ما قبول شده لذا لازم نیست شخص بمیرد تا ببیند نمازش قبول شده یا نه و در همین دنیا می تواند نتیجه نماز خود را ببیند.

پایان پیام/

 

کد خبر 43676

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha