شعارزادیی از محبت اهل بیت (ع) نیازمند گشودن باب مودت است

آیت الله مظاهری با اشاره به رواج فساد اخلاقی در جامعه گفت: محبت اهل بیت (ع) در جامعه کنونی ما به شعار تبدیل شده و نیازمند گشودن باب مودت برای پیروی از سیره آن بزرگواران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله حسین مظاهری، مرجع تقیلد عالم تشیع در درس اخلاق هفتگی خود با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در تبیین فضائل بانوی دو عالم گفت: شناخت شخصیت ممتاز حضرت زهرا (س) تنها از طریق قرآن و عترت (ع) امکان پذیر است و آن دو ثقل گرانب‌ها در آیاتی نظیر آیۀ تطهیر و نیز روایات متعدد، حضرت صدیقۀ را اسوه و سرمشق ابدی برای جامعۀ بشریت معرفی کرده‌اند که از هرگونه آلودگی، عیب، نقص، شک، شبهه، وسوسه، تخیّل و صفت رذیله مبرّا است و صفات حسنه و فضائل اخلاقی در عمق جان ایشان رسوخ کرده است.

وی با اشاره به برخی از ابعاد عرفانی شخصیّت حضرت زهرا (س) در بازگویی اندیشه‌های امام خمینی (ره) در این زمینه اظهارکرد: حضرت زهرا (س) در ازل، تجلّی ذاتی خداوند متعال است و عظمت آن بانوی گرامی در این دنیا به قدری است که پس از رحلت پیامبر (ص) جبرئیل امین بر ایشان وارد شده و مصحف فاطمه را نازل کرده‌‌ همان کتابی که توسط امیرالمؤمنین (ع) کتابت شده و قانون اساسی حکومت جهانی حضرت ولیّ عصر (عج) است.

آیت الله مظاهری ادامه داد: در قیامت نیز حضرت صدیقۀ‌طاهره (س) تجلّی کوثر است که هرکس لیاقت نوشیدن جرعه‌ای از آن را داشته باشد، از هر عیب و نقص ظاهری عاری شده و پاک و پاکیزه وارد بهشت می‌ شود.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: مقام کوثر، قوس صعودی دوّم حضرت زهرا (س) است که در قیامت برای ایشان واقع می‌شود و بر اساس روایت شریف ثقلین، در قیامت، قرآن و عترت (ع) با محوریّت حضرت فاطمۀ زهرا (س) بر پیامبر اکرم (ص) وارد می‌شوند.
وی دانستن فضائل اهل بیت (ع) و حتی اطلاع نظری از مقامات عرشی و ملکوتی و اسرار عرفانی آن ذوات مقدس فارغ از تبعیّت عملی از آنان را کافی ندانست و ابراز کرد: تبیین معانی دو واژۀ محبّت و مودّت ضرورت دارد، اظهار محبّت به اهل‌بیت (ع) به وسیلۀ اقرار به زبان و انجام اعمالی نظیر برگزاری مراسم عزاداری که جنبۀ شعاری دارد، لازم است اما کافی نیست و هنگامی ارزش کامل پیدا می‌کند و مفید واقع می‌شود که همراه با ابراز مودّت باشد، یعنی هنگامی که محبّ اهل‌بیت (ع) با پیروی از آن ذوات نورانی، محبّت خویش را به صورت عملی اثبات کند.

آیت الله مظاهری با اشاره به آیاتی از قرآن ضرورت ابراز مودّت نسبت به اهل‌بیت (ع) را یادآور شده و تصریح کرد: قرآن مودّت اهل‌بیت (ع) و تبعیّت از آنان را مزد رسالت پیامبراکرم (ص) برشمرده و از آن به عنوان راه رستگاری بشریّت یاد می‌کند که موجب آبادی دنیا و آخرت آدمیان می‌شود، از این‌رو لازم است همۀ جهانیان و به ویژه مسلمانان و شیعیان، سیرۀ عملی حضرت زهرا (س) را سرمشق خود قرار دهند و گفتار و کردار خویش را با شیوۀ عملکرد آن حضرت تطبیق دهند تا رستگار و سعادتمند شوند.

وی با اشاره به شیوۀ رویارویی حضرت زهرا (س) با افراد بیگانه و نامحرم و میزان اهتمام آن بانوی گرامی نسبت به حجاب و عفاف عنوان کرد: ایشان در بحرانی‌ترین شرایط و هنگامی که برحسب وظیفه قرار بود به مسجد بروند و خطبه بخوانند، با چادر و حجاب کامل به مسجد رفتند و پشت پرده حطبه خواندند و در حالی که توانستند با صراحت و شجاعت، کلام حق را بیان کنند، ذره‌ای از میزان حجاب و عفاف آن حضرت کاسته نشد.

وی افزود: جامعه‌ای می‌تواند ادعا کند که حضرت زهرا (س) را دوست دارد و نسبت به ایشان مودّت می‌ورزد که تابع ایشان باشد. متأسفانه در جامعۀ کنونی، چادر حضرت زهرا (س) که به تعبیر قرآن، علامت عفّت و شخصیت زن است، ضدّ ارزش تلقی می‌شود و اینجامعه با وضعیت اسفناک حجاب و عفاف فعلی در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و در بازار و سایر اماکن، نمی‌تواند مدعی شود که دوست‌دار و شیعۀ ایشان است و چنین ادعایی صرفاً جنبۀ ظاهری و شعاری دارد..

مرجع تقلید شیعیان با ابراز نگرانی شدید از وضعیّت فساد اخلاقی حاکم بر جامعه و رواج بی‌بند و باری در حجاب و عفاف، فرافکنی در این زمینه را مذموم دانست و بیان کرد: ولت، در این زمینه مقصّر است، خود مردم نیز تقصیر دارند، نهاد روحانیّت نیز اگر تذکر ندهد، مقصّر است. مراجع تقلید هم که مکرراً این موضوع را متذکّر می‌شوند، متأسفانه نتیجه نمی‌گیرند. اما باید دانست وضعیّت حجاب و عفاف و اختلاط بین زن و مرد که فعلاً در جامعه رایج شده است، با فرهنگ تعالیم اسلامی و با سیرۀ معصومین (ع) سازگاری نداشته و خسارات فراوانی درپی دارد، ولی زمانی جامعه متوجه این خسارات می‌شود که پشیمانی سودی ندارد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مظاهری، وی رواج تجمّل‌گرایی و ابتلای جامعه به تشریفات بی‌جا و زندگی مصرفی را مصیبت دیگری در جهت مغایرت با تعالیم روح بخش قرآن و عترت (ع) برشمرد و اظهار کرد: کسانی که در جامعه با جهیزیه‌های غیرمتعارف، مهریه‌های سنگین و ولیمه‌های گزاف مراسم ازدواج، به اسراف و تبذیر می‌پردازند، نه تنها شیعیان و دوست‌داران حضرت زهرا (س) محسوب نمی‌شوند، بلکه بنابر تصریح قرآن برادران و پیروان شیاطین هستند و رستگار نمی‌شوند.

آیت‌الله مظاهری وجود نورانی حضرت زهرا (س) را بر‌ترین اسوه و سرمشق بشریّت نام برده و خاطرنشان کرد: محبّت اهل‌بیت (ع) در جامعه کنونی به صورت شعاری وجود دارد، اما لازم است صفحۀ جدیدی با نام مودّت که‌‌ همان عمل به دستورات معصومین و پیروی از سیرۀ آن بزرگواران است در دفتر جامعه گشوده شود و در آن صفحۀ جدید، عمل، به شعار افزوده شود تا شاهد پدید آمدن یک جامعۀ اخلاقی، نمونه و مورد رضایت خداوند متعال باشیم.

پایان پیام/

کد خبر 36662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha