وقف؛ جلوه‏گاه ابرار در کمک به اغیار

خبرگزاری شبستان:وقف بدون تردید جلوه‏گاهی مطمئن و جاودانه برای نیکوکاران و ابرار در کمک به آحاد افراد جامعه است و امروز باید به آن بیشتر توجه شود.<BR>

به گزارش خبرنگار شبستان از سمنان، فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب است.


ترویج و احیای سنت حسنه وقف وظیفه‏ای همگانی است


نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: ترویج و احیای سنت حسنه وقف وظیفه‏ای همگانی است که باید همواره به آن اهتمام داشت.


آیت‏الله سیدمحمد شاهچراغی ضمن تاکید بر اینکه وقف یکی از سنت‏های اسلامی بوده و مؤسس آن نیز پیامبر اکرم (ص) است، اظهار کرد: مسلمانان باید حتی به مقدار کم و اندک، اموال و امکاناتی را وقف کنند.


شاهچراغی، وقف را از سنت‏های حسنه رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) دانست و گفت: ترویج و احیای وقف از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است.


وی ضمن تاکید بر اینکه باید سنت‏های رسول اکرم (ص) را احیا کنیم، تصریح کرد: سیره و روش آن حضرت، سنت‏هایی نیک است که می‏توان به سلام کردن، ازدواج، دادن ولیمه و ... اشاره کرد.


نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه میزان اجاره برخی از موقوفات متعلق به 50 سال قبل است، گفت: عمل به وقف و به‏روزرسانی مال‏الاجاره موقوفات باید مورد توجه ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه باشد.


شاهچراغی زنده ساختن موقوفات فراموش شده و نظارت بر موقوفات شخصی را از دیگر امور مهم دانست و گفت: موقوفات متعلق به حوزه‏های علمیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد و به آن عمل شود.


نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به اینکه وقف از جمله آثار متأخر است، افزود: آثار وقف پس از مرگ به پرونده اعمال انسان افزوده می‏شود و در واقع، وقف یک سنت حسنه جاریه است.


موقوفات باید به‏روز شود


استاندار سمنان گفت: در برهه کنونی، بسیار لازم است تا موقوفات در کشور و استان سمنان به‏روز شود.


محمد وکیلی اظهار کرد: اسلام به وسیله وقف، همه نیازهای انسان را مورد توجه قرار داده است.


وی افزود: باید تلاش کرد تا این منشور کامل و جامع حقوق بشر، به جهانیان و مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد معرفی شود.


استاندار سمنان بیان کرد: وقف، موضوع مهم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.؛ فرهنگ وقف حتی به مسائل روحی و روانی انسان‌ها نیز توجه کرده و این نشان از پویایی و به‌روز بودن اسلام و فقه شیعه است.


وی گفت: دست‏اندرکاران وقف باید این سنت حسنه و نیاز امروز جامعه را بشناسند و در راستای آن گام بردارند.
 

استاندار سمنان بیان کرد: با شناخت نیاز‌های امروز جامعه و سوق دادن وقف‌های جدید به سمت و سوی آن هدف والای سنت حسنه وقف اجرایی می‌شود.


وکیلی با بیان اینکه توجه به وقف توجه به حقوق بشر است، گفت: در صورت شناساندن وقف به جهانیان می‏توانیم حقوق بشر و انسان‏ها را بشناسانیم.


وی اظهار کرد: وقتی می‏گوییم فقه شیعه پویاست، باید بعضی از وقف‏ها را که از موضوعیت روز خارج شده است، به‏روز کنیم.


استاندار سمنان آثار و برکات وقف را شامل عموم مردم دانست و گفت: وقف خاص هم می‏تواند به موضوع اجتماعی و نیازهای اجتماع برگردد و عموم مردم از آن منتفع شوند.


وکیلی تصریح کرد: باید فرهنگ وقف را در کشور ترویج کنیم و نسبت به آن حساسیت نشان دهیم.


وی معرفی واقفان را از دیگر موضوعات در هفته وقف دانست و گفت: در سال یک روز در هر شهر و منطقه موضوعات وقف را برای مردم بشناسانیم و واقفان را به مردم معرفی کنیم.


طرح «پیوند آسمانی» برای نخستین بار در دامغان اجرا می شود

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان از اجرای طرح «پیوند آسمانی» برای نخستین بار در دامغان خبر داد.


حجت‏الاسلام جاهد نجفی‏عمران اظهار داشت: 636 موقوفه شهرستان دامغان در بخش‏های تجاری وجود دارد که به مردم خدمات‏رسانی می‏کنند.


وی اضافه کرد: همچنین 29 موقوفه در حوزه آموزشی، یک هزار و 166 موقوفه در حوزه کشاورزی، پنج موقوفه در حوزه بهداشت و درمان، 16 موقوفه در حوزه صنعت و 78 موقوفه دیگر در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرستان و تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان فعالیت دارند.


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان همچنین از اجرای طرح «پیوند آسمانی» برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.


وی اظهار داشت: این طرح با هدف ترویج فرهنگ مقدس ازدواج در جامعه و کمک به خانواده نیازمند اجرایی می‏شود و برای اجرای این طرح، 80 میلیون ریال از سوی این اداره هزینه شده است.


نجفی‏عمران گفت: شهرستان دامغان یک هزار و 58 موقوفه، شش هزار و 50 رقبه، 198 مسجد، 14 حسینیه و 38 بقعه متبرکه دارد.


نرم‏افزار چندرسانه‏ای «وقف هدیه ماندگار» در دامغان رونمایی شد


طراح نرم‏افزار چندرسانه‏ای «وقف هدیه ماندگار» بیان کرد: برای تهیه نرم‏افزار مذکور از نیروهای متخصص این رشته بهره‏گیری شده است.


احمد عالمی افزود: در این نرم‏افزار، موضوعاتی چون وقف، استفتائات انجام شده در موضوعات وقف از مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری، وقف از نگاه قرآن، آشنایی اجمالی و کلی با امامزادگان، شجره‏نامه، کلیپ و نماهنگ با موضوع وقف، پوستر نمایشگاهی و بازی کودکان با موضوع وقف طراحی شد.


طراح نرم‏افزار چندرسانه‏ای «وقف هدیه ماندگار» با اشاره به اینکه نرم‏افزار چندرسانه‏ای وقف به نام «وقف هدیه ماندگار» نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: برای طراحی این نرم‏افزار، 10 میلیون ریال هزینه شده است.


وی با بیان اینکه در مرحله نخست 200 نسخه از این نرم‏افزار چندرسانه‏ای تکثیر شد، افزود: با برنامه‏ریزی‏های انجام شده، تلاش خواهیم کرد تا تعداد بیشتری از آن تکثیر و بین عموم مردم توزیع شود.


طراح نرم‏افزار چندرسانه‏ای «وقف هدیه ماندگار» یکی از اهداف اصلی تهیه این نرم‏افزار را ترویج و گسترش فرهنگ وقف در جامعه بیان کرد.


هفته گرامیداشت وقف از 9 تا 16 دی ماه سال‏جاری بوده و شعار این هفته با عنوان «همه واقف باشیم»، نامگذاری شده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 328768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha