وقف جامعه را به سمت توازن اجتماعی و اقتصادی هدایت می کند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف گیلان خاطرنشان کرد: وقف با توزیع مجدد درآمدها بین افراد و نهی از تکاثر، جامعه را به سمت توازن اجتماعی و اقتصادی هدایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام ولی عادلی، مدیرکل اوقاف گیلان امروز( 15 دی) در همایش "یاوران وقف" که در مسجد گلزار شهدای رودسر برگزار شد، اظهار کرد: وقف همواره به عنوان پشتوانه‌ای محکم برای مسلمانان مطرح بوده و توانمندی بالایی در توسعه فرهنگی، اقتصادی دارد.


اسلام در تجلی وقف نقش اساسی داشته است

وی با بیان اینکه وقف از زمان قبل از اسلام نیز وجود داشته است، اظهار کرد: اسلام در تجلی وقف نقش اساسی داشته و با ظهور اسلام وقف ساماندهی شد و در مسیر اصلی خود قرار گرفت.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان تاکید کرد: هر عمل خیری که باعث رشد ارزش‌های معنوی، اخلاقی و فکری در جامعه شود در حوزه وقف معنوی است.

 

کنترل ثروت و فقر زدایی از کارکردهای وقف

وی کنترل ثروت، فقر زدایی و ترویج روحیه برادری را از کارکردهای وقف برشمرد و خاطرنشان کرد: از آثار عمده وقف محدود کردن تکاثرطلبی در میان آحاد جامعه اسلام است.


حجت الاسلام عادلی اضافه کرد: وقف با توزیع مجدد درآمدها بین افراد، جامعه را به سمت توازن اجتماعی و اقتصادی هدایت می‌کند.


وی یادآور شد: اگر چه وقف، صدقه، انفاق و مانند آن بیشتر به عنوان امور اخلاقی شناخته شده‌اند، اما در عمل تاثیر به سزایی در تحقق عدالت اجتماعی دارند و عوارض سوء بی‌عدالتی اجتماعی و شکاف طبقاتی را تا حد زادی کاهش می‌دهند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به نقش فقرزادیی وقف تصریح کرد: یکی از عرصه‌هایی که وقف می‌تواند به صورت فعال وارد عمل شده و موانع سعادت و به فعلیت رسیدن استعدادهای انسانی جامعه را برطرف کند محو فقر در جامعه و تامین اجتماعی است.


وی با بیان اینکه روحیه برادری به وضوح در وقف نهفته است، اظهار کرد: واقفان خیراندیش با وقف کردن مال خود، گره گشایی از برادران ایمانی خود را از جمله اهداف بلند مدت وقف دانسته اند.


حجت الاسلام عادلی اضافه کرد: در بعد اجتماعی وقف منشا بسیاری از خدمات اجتماعی مانند دارالایتام، کاروان سراها، آّب انبارها، کتابخانه‌ها، مدارس علمیه و بیمارستان‌هاست.


تا پایان امسال 35 وقف در گیلان به ثبت می‌رسد
وی تعداد وقف‌های امسال گیلان را 24 مورد اعلام و اظهار کرد: تا پایان امسال این تعداد به 35 مورد وقف با نیت کمک به نیازمندان، بیماران سرطانی، کودکان بی‌بضاعت، بیماری‌های خاص، ساخت مسجد و روضه سیدالشهدا و کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت می‌رسد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در ادامه با اشاره به وجود 940 بقعه در گیلان، تاکید کرد: بقاع متبرکه باید به مکانی برای احیای ارزش‌های دینی و قرآنی تبدیل شود.


وی افزود: امسال 184 پروژه عمرانی در سطح بقاع گیلان در دست اقدام است.


افتتاح هتل امام زاده هاشم(ع)

حجت الاسلام عادلی با اشاره به افتتاح پروژه هتل امامزاده هاشم(ع) اظهار کرد: با بهره برداری از این هتل برای 20 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان یادآور شد: طرح دست‌های مهربانی برای کمک به کودکان بی بضاعت و طرح مهر تندرستی برای تعداد 200 بیمار سرطانی از برنامه‌های در دست اقدام اوقاف گیلان است.


گفتنی است، در پایان این همایش از واقفان و خیران رودسری با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.


پایان پیام/

کد خبر 329802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha