بیش از 1800 وقف جدید در کشور ثبت شده است

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با بیان اینکه احیای موقوفات در کشور باید به‌صورت جدی پیگیر شود، اظهار داشت: طی هشت ماهه سال جاری یک هزار و 810 وقف جدید در سطح کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، حجت ‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در همایش تجلیل از واقفان و خادمان اماکن متبرکه مذهبی خوزستان، وقف را یکی از عنایات الهی به بشر دانست و گفت: وقف در حماسه اقتصادی کشور یکی از مؤلفه ‌های اصلی جامعه به شمار می ‌آید که باید به ‌صورت جدی به آن توجه کرد.

 

وی با بیان اینکه وقف سه خصلت ماندگار دارد که شامل حفظ ماندگاری شخص واقف، حفظ اموال توسط خود شخص و مدیریت آنها توسط آن واقف است و تا پایان دنیا این امر ماندگار خواهد بود، اضافه کرد: وقف بخش عمده ‌ای از تکالیف دولت را به دوش می ‌کشد و اگر نبود دولت بسیاری از مراکز درمانی آموزشی را احداث نمی‌ کرد.

 

وی با بیان اینکه باید نیات واقفان شفاف‌ سازی شود، بر پیگیری احیای موقوفات در کشور به‌ صورت جدی تأکید کرد و افزود: از ابتدای امسال اجرای نیات مذهبی، 45 میلیارد تومان و اجرای امور اجتماعی و خیریه 14 میلیارد تومان هزینه داشته و بیش از سه میلیارد تومان با هدف درمان بیماران صعب ‌العلاج از طریق واقفان محقق و 2 میلیارد و 400 میلیون تومان نیز برای تأسیس مراکز آموزشی از طریق اموال وقفی تخصیص داده شده است.

 

حجت الاسلام شرفخانی، با اشاره به اینکه در ایران بیش از 776 نیت وجود دارد که ما می‌توانیم با استفاده از آنها نیازهای جامعه را بسنجیم و واقفان را به سمت نیاز کشور هدایت کنیم، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان، بیش از 1810 وقف جدید ثبت شده که این تعداد نسبت به چهار سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است.

 

همچنین حجت‌ الاسلام سید ابوالحسن حسن‌ زاده، امام جمعه موقت اهواز، با بیان اینکه فرهنگ وقف باید در جامعه توسعه یابد، عنوان کرد: احیای موقوفات یک فرهنگ است که باید در این زمینه و موقوفات در اجتماع به‌صورت متمرکز سرمایه ‌گذاری شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید در هر زمانی نیازهای جامعه شناسایی و واقفان و خیران در راستای شناسایی نیازهای جامعه هدایت شوند، تأکید کرد: فرهنگ وقف از جمله مهم ‌ترین امور خیریه در جامعه است و باید این مقوله به ‌عنوان اصل در فعالیت‌ های خیریه محقق شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 329881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha