آیا «تکفیری» ها سپیدی «سوچی» را سیاه می کنند؟

خبرگزاری شبستان:با وجود اینکه رییس جمهوری روسیه قول داده تا تروریست ها را در منطقه ناآرام قفقاز شمالی آرام کند اما سایه مبهم و تاریک رهبر تکفیری های چچن بر روی بازی های المپیک «سوچی» سنگینی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان ،دوکو عمروف،رهبر خطرناک ترین گروه تروریستی روسیه که تحت حمایت آل سعود قرار دارد تعهد کرده که از هر راه ممکن و با هر شیوه ای بازی های المپیک زمستانی «سوچی» را به هم بزند.
عمروف که هنوز هم دشمن درجه یک روسیه محسوب می شود مرتبط با بمب گذاری های اخیر در ولگاگراد است که منجر به کشته شدن حدود 32 شهروند روس شد.
ولگاگراد همان شهری است که دروازه المپیک سوچی است و به همین دلیل است که عمروف کار خود را از این شهر آغاز کرده است.
با وجود اینکه ولادیمیر پوتین،رییس جمهوری سوریه نیز قول داده تا تروریست ها را در منطقه ناآرام قفقاز شمالی آرام کند اما سایه مبهم و تاریک رهبر افراطیون روس بر روی بازی های ماه آینده گسترده شده است.
طرفداران عمروف او را قهرمان امارات جدیدی می دانند که او قرار است در قفقاز برپا کنند اما بسیاری او را مانند حیوان درنده ای می دانند که برای رسیدن به اهدافش به هیچ کس رحم نمی کند.
او اخیرا در وب سایت خود بازی های سوچی را «شیطانی» توصیف کرده و مدعی شده است که این بازی ها قرار است بر روی استخوان های نیاکان او در نزدیکی سرزمین سنتی آنها در نزدیکی «دریای سیاه» برگزار شود.
اگرچه تهدیدهای او برای بر هم زدن المپیک سوچی جدی گرفته شده است اما بعید به نظر می رسد که حلقه امنیتی دولت روسیه بتواند ترس از حمله به منطقه جنوبی کشور و حتی مسکو را از بین ببرد.
در پنج سال گذشته عمروف مسئولیت بمب گذاری های انتحاری و تروریستی در فرودگاه پر رفت و آمد مسکو و همچنین قطارهای پر سرعت و متروهای این شهر را بر عهده گرفته است.
این حملات تا کنون بیش از 100 کشته بر جای گذاشته و موجی از ترس را در میان ساکنان پایتخت ایجاد کرده است.
اما آیا عمروف می تواند از ولگاگراد بگذرد و به بازی های 50 میلیارد دلاری که غرور آمیز ترین پروژه پوتین در سال 2014 میلادی است،حمله کند؟
رابرت ویر از دانشگاه «ایلینوا» که مدت 15 سال است در قفقاز کار می کند در این باره می گوید:این یک آزمایش است که آیا عمروف قدرت کافی برای انتقال شورش به چند صد مایلی یک قلمرو ناآشنا را دارد یا نه ؛اما به نظر من این اتفاق رخ خواهد داد.
به اعتقاد ویر،عمروف بسیار زیرکانه عمل می کند،تمام حملاتی که او در چند سال اخیر انجام داده همگی توسط مردم محلی یا از خارج کشور در خاورمیانه یا در کشورهای همسایه مانند گرجستان و آذربایجان انجام شده اند.
میریام لانسکوف می گوید:یکی از نویسندگان کتاب «جنگ چچن» در این باره می گوید:این مرد یک جنگجو است نه یک سیاستمدار و نمی تواند در یک زمان بیش از یک کار را انجام دهد.
ماتیو فوماگالی،کارشناس منازعات قومی و مذهبی در دانشگاه اروپای مرکزی واقع در بوداپست در این باره می گوید:حالا عمروف یک بازیگر بسیار بزرگ در روسیه است و می تواند کارهای بسیار خطرناکی را در این کشور انجام دهد.
عمروف که از تکفیری های دست پرورده آل سعود است تا کنون بسیاری از عملیات تروریستی را در جمهوری های داغستان،اینگوشتیا و کاباردینو-بالکاریا انجام داده که به بی ثباتی در بخش های جنوبی روسیه دامن زده است.
اما با نزدیک شدن به بازی های سوچی این سوال مطرح می شود که آیا او می تواند با سرعت بیشتری به هدف اصلی اش برسد؟
دوکو عمروف که دشمن شماره یک مسکو است در ماه ژوئیه در پیامی ویدئویی درخواست طراحی و اجرای حملات توسط تکفیری ها را مطرح کرد .
به گفته وی به هر طریق باید مانع برگزاری بازی های المپیک زمستانی سوچی شد.
از سوی دیگر دولت پوتین بیش از 30 هزار پلیس و نیروهای امنیت داخلی را عازم محل برگزاری بازی‌های المپیک کرده و دسترسی به این محل را نیز محدود کرده‌ است.
نگرانی اصلی، خطر حمله گروه‌ های مسلح مستقر در منطقه قفقاز شمالی است و عمروف اصلی‌ترین فردی است که روسیه تحت تعقیب قرار داده است.
حال باید دید در منازعه میان دست پرورده های عربستان و دولت روسیه که البته اکنون پس از بمبگذاری های ولگاگراد،حمایت انگلیس و آمریکا را نیز پشت خود دارد،کدامیک پیروز خواهند شد.
 

کد خبر 331568

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha