ماسوله نیازمند اعتبارات کلان است/رسیدگی به موانع ثبت جهانی ماسوله

خبرگزاری شبستان: شهردار ماسوله با تاکید بر اینکه این شهر نیازمند اعتبارات کلان است، گفت: به دلیل بافت قدیمی شهر نمی توان آن را توسعه داد اما می توان به رفاهیات آن بیشتر پرداخت.

علی خلیلی، شهردار ماسوله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با ابراز نگرانی از موانع موجود در ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله، اظهار کرد: بعد از زلزله سال 69 در گیلان، ساخت و سازهایی در ماسوله صورت گرفت که به دلیل عدم توجه مسئولین وقت در آن زمان و عدم تامین مصالح محلی، بناهایی ایجاد شد که با بناها و بافت تاریخی شهر همخوانی ندارد.

 

وی این امر را یکی از موانع در به ثبت رسیدن این شهر در سازمان یونسکو عنوان کرد و افزود: نیاز است با تعاملی که بین مسئولین شهرداری و میراث فرهنگی ماسوله است، در راستای حذف موانع موجود و تسریع در ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله، اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

 

خلیلی داشتن پنجره‌های چوبی، رنگ زرد گلی در نمای ساختمان‌ها و خانه‌های پلکانی را از جمله مواردی برشمرد که باید در حفظ قدمت و بافت سنتی این شهر رعایت شوند.

 

ماسوله شهری که ورود وسایل نقلیه در آن ممنوع است
وی اظهار کرد: ماسوله در شیب بسیار تند واقع شده و هزار و 150 متر از دریا فاصله داشته و با جمعیتی کمتر از هزار نفر، دارای جمعیت گردشگری یک میلیون و 500 هزار نفری داخلی و خارجی در طول سال و به ویژه ایام تعطیلات است.

 

خلیلی با اشاره به اینکه ماسوله تنها شهری است که ورود هر گونه وسیله نقلیه حتی دوچرخه در داخل آن ممنوع است، بر رعایت حفظ بافت شهر تاریخی از سوی همه تاکید کرد.

 

با گذشت 35 سال از انقلاب، تا کی منتظر بخش خصوصی بمانیم؟!
وی با ابراز نگرانی از اینکه اهالی محل به دلیل تاریخی بودن این شهر از داشتن گاز محروم هستند و توسعه شهری چندانی نیز نداریم، خاطر نشان کرد: بی شک ورود بخش خصوصی می تواند برای توسعه ماسوله، موثر باشد.

 

شهردار ماسوله در ادامه احداث دیوار حفاظتی در حریم رودخانه‌ها به منظور جلوگیری از جاری شدن سیل، داشتن پارکینگ طبقاتی برای خودرو مسافرین، تعرض خیابان، تفرجگاه، هتل‌ها و داشتن یک دهکده سلامتی در شهر ماسوله را لازم دانست و تصریح کرد: ماسوله شهری است که حیات در آن جاری است و مردم با توجه به تاریخی بودن آن هنوز در آن زندگی می کنند.

 

خلیلی احداث دیوار حفاظتی در حریم رودخانه‌ها و تعرض خیابان این شهر را دو پروژه‌ای عنوان کرد که در حال انجام است و ادامه داد: تا پایان سال جاری30 نقطه در شهر ماسوله به شیرهای آتش‌نشانی که یگی از دغدغه‌های اصلی ما بود، با اعتبار یک صد میلیون تومانی، مجهز می شوند.

 

وی از دیگر پروژه‌های عمرانی این شهر را احداث پارکینگ ورودی به شهر ماسوله عنوان کرد که نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است و گفت: برای رفاه گردشگران باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

 

خلیلی با تاکید بر اینکه ماسوله را نمی توان با اعتبارات جزئی زنده نگاه داشت، افزود: برای زیباتر نگاه داشتن این شهر، ماسوله نیازمند اعتبارات کلان است.

 
وی تصریح کرد: گرچه به دلیل بافت قدیمی شهر نمی توان آنرا توسعه داد اما می توانیم به رفاهیات آن بیشتر بپردازیم.

 

شهردار ماسوله با ابراز نگرانی از اینکه با گذشت 35 سال از انقلاب، تا کی منتظر بخش خصوصی بمانیم، بر ضرورت انجام فعالیت‌های فرهنگی در ماسوله تاکید کرد و گفت: باید نگذاریم که دشمن از ما جلو بیفتد.

 

خلیلی اظهار کرد: با توجه به بقاع زیارتی در این شهر، در تابستان و فصل‌های گردشگری با مشکل بد حجابی مواجه می شویم که شهرداری اقدام به اجرای برنامه‌های فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب در ماسوله کرده است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: در این شهر به دلیل نداشتن تلفن‌های ثابت از خط‌های بی سیم استفاده می شود که از این رو مردم و گردشگران از خدمات اینترنت نیز محروم هستند.

 

گفتنی است، شهرک تاریخی ماسوله که در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده ‌است در بخش سردار جنگل فومن و جنوب غربی استان گیلان واقع شده و زبان اصلی مردم آن، تالشی است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 332452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha