نشست گفتمان فرهنگی وهابیت برگزار شد

خبرگزاری شبستان: همزمان با دومین روز هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان، نشست فرهنگی شناخت وهابیت، عصر امروز (25 دی) در تالار اجتماعات نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، یکی از برنامه های جانبی هشتمین نمایشگاه کتاب گلستان برگزاری نشست های جانبی باموضوعات فرهنگی و اجتماعی روز است که عصر امروز (25 دی) نشست گفتمان فرهنگی وهابیت با حضور اهالی فرهنگ و اندیشه برگزار شد.


حجت الاسلام عباس گرزین در این نشست اظهارداشت: وهابیت از جنس اسلام نیست و اعمال و رفتاری که دارند در دین اسلام نیامده و آنها بنام اسلام به آن ضربه می زنند.


وی افزود: ابرقدرت اصلی دنیا مسلمانان هستند اما متاسفانه تکه تکه شده اند و این قدرت به همین دلیل به ظهور و بروز نمی رسد.


حجت الاسلام گرزین با اشاره به اینکه وهابیت جزئی از اسلام نیست، تصریح کرد: نگاه اسلام به موضوعات این است که به عقل مراجعه کنند و عقل را از حجت های الهی می دانند چون دو نوع حجت ظاهری که انبیاو ائمه و حجت باطنی داریم که همان عقل است.


وی ادامه داد: عقل و تدبیر کارشناسان حجت است و هر کسی باید پاسخگوی تدبیرهای خود در آن دنیا باشد یعنی اینکه اگر امروز یک کارشناسی می تواند با احداث یک پل باعث گشایش کارها شود اگر این کار را نکند باید جوابگو باشد.


این کارشناس مذهبی با اعلام اینکه وهابیت عقل را حذف کرده است، گفت: عقل را باید با منابع دین و استخراج احکام بدانیم و علما و مجتهدین یکی از راه هایی که در فرایند استخراج از آن استفاده می کنند عقل است.


وی با اشاره به اینکه انسان اشرف مخلوقات است و با دیگر موجودات تفاوت دارد، اظهارداشت: خصوصیت دیگری که تکفیری ها دارند اینست که براحتی به دیگران نسبت تکفیر می دهند یعنی اگر اندک اختلافی با فرد و یا مذهبی دارند نسبت کفر به وی می دهند و بواسطه همین نسبت او را مهدور الدم می شمارند.


حجت الاسلام گرزین تاکید کرد: خصیصه بعدی تکفیری ها اینست که از مناظره و مباحثه گریزانند در حالی که اگر اعلام می کنند که حق با آنهاست پس چرا از مناظره در شبکه های زنده فرار می کنند.


این کارشناس مذهبی گفت: بزرگان اهل سنت هم وهابیت را رد می کنند چه اینکه وقتی ابن تیمیه بنیانگذار وهابیت این موضوعات را مطرح می کرد بیش از 40 نفر از بزرگان اهل سنت مطالب وی را رد کردند و او را قبول نداشتند.


پایان پیام/
 

 

 

کد خبر 333376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha