تفرقه و پراکندگی عامل ضعف و تزلزل اسلام و مسلمانان می شود

خبرگزاری شبستان: یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جهان اسلام برای بازگشت به اتحاد، اتفاق، اقتدار و وحدت راهی جز حرکت بر محور اسلام ندارند،افزود: تفرقه و پراکندگی عامل ضعف و تزلزل اسلام و مسلمانان می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام رضا علی عزیزی، استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز(27دی)در سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ که در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شد ، اظهار کرد: در کارنامه درخشان پیامبر اکرم (ص) آثار عظیم و بزرگ از تلاش و فعالیت هایی دقیق و عمیق برای هموار کردن راه های وحدت، یکدلی، اتحاد و پیوستگی مسلمانان مشاهده می شود.


حجت الاسلام عزیزی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) بیان داشت: همه ما فرزندان آدم هستیم و آدم از خاک آفریده شده است بنابراین عرب را بر غیر عرب هیچ برتری نیست.


وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: انسان تنها در یک رابطه بر دیگر برتری دارد آن هم مسئله تقوی و پاکی است بنابراین در نگاه ژرف پیامبر (ص) درون مایه اصلی وحدت، صمیمیت و اتحاد مسلمانان از هر قوم و نژاد و ملیت ایمان به خدا بود.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تلاش و فعالیت های وحدت آفرین پیامبر اسلام (ص) دارای ابعاد و جلوه های مختلفی است که تقابل با موانع اتحاد و به هم پیوستگی مسلمانان یکی از آنها است، تصریح کرد:از دیدگاه پیامبر اسلام (ص)، تعصبات نژادی و گرایش های نامعقول و تند و افراطی نسبت به زبان و قوم و ملیت خویش، یکی از بزرگ ترین موانع اتحاد مسلمانان محسوب می شود.

 

وی گفت: در میان اقوام و نژادهای گرایش یافته به اسلام کسانی به دلیل ضعف در معرفت یابی های اصیل دینی و ریشه نیافتن عشق و ایمان خالص و کامل در جان و روحشان، تحت تأثیر تعصبات و گرایش های نژادی و قومی قرار داشتند و به همین دلیل در موقعیت های خاصی خود را تافته جدا بافته می یافتند و در پیکر واحد دین احساس برتری می کردند و تفاخر و تکبر می ورزیدند.

 

حجت الاسلام عزیزی افزود: نقطه مقابل این گروه از مسلمانان افراد دیگری قرار داشتند که خود را در اسلام ذوب کرده و محو در خداوند بودند و در اوج عشق و ایمان و اخلاص، همواره در پیکر واحد دین به فعالیت سالم و صادقانه و نقش آفرینی های ایثارگرانه اهتمام می ورزیدند و هرگز در دام تعصب های کور مادی و قومی گرفتار نمی آمدند و از همین رو با دیگر مسلمانان با صمیمیت، محبت و وحدت وصف ناشدنی می زیستند.

 

وی با بیان اینکه در نگاه ژرف پیامبر اعظم (ص) به همان میزان که اتحاد و همبستگی عامل قدرت و صلابت اسلام و مسلمانان می شود،اذعان داشت: تفرقه و پراکندگی، عامل ضعف و تزلزل اسلام و مسلمانان می شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 333650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha