تاکید قرآن کریم و روایات بر حفظ وحدت

خبرگزاری شبستان: همه روایات ائمه معصوم(ع) و آیات قرآن کریم بر حفظ وحدت ، همبستگی و پرهیز از تفرقه تاکید دارند،وحدت در صورتی محقق می شود که در بین افراد اعتقادات مشترک لحاظ شود.

خبرگزاری شبستان- خراسان رضوی: برای ایجاد وحدت باید روی مشترکات قرآن، پیامبر اکرم(ص) همت گماشته شود و سپس در مورد غیر مشترکات مثل امامت علی (ع) و فرزندان بزرگوار این امام همام بحث شود تا حقیقت روشن شود.


قرآن خطاب به مسلمین می فرماید: "واعتَصموا بحَبلِ اللهِ جمیعاً و لاتَفَرَّقوا" و همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.


مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که ایشان می فرمودند: "حبل الله" که از آسمان به زمین کشیده شده، همان کتاب خداست و در حدیثی دیگر نیز فرموده اند: این قرآن سبب رابطه ای است که یک طرفش به دست خدا و سر دیگرش به دست شماست، پس به آن تمسک کنید که اگر تمسک کنید نه هرگز از بین می روید و نه هرگز تا ابد گمراه می شوید.


پیامبر اکرم همچنین فرمودند: "کسیکه از دنیا برود در حالیکه تحت رهبری کسیکه جامعه را رهبری می کند نباشد، به مرگ جاهلیت مرده است" ویا در روایتی دیگر از پیامبر(ص)فرمودند: "المؤمنون کالنفس الواحده" مؤمنان همچون یک روحند.


امیرالمؤمنین علی (ع) در ربطه با حفظ وحدت می فرماید: "همیشه همراه جمعیت های بزرگ باشید که دست خدا با جماعت است و از پراکندگی بپرهیزید که انسان تک و تنها بهره شیطان است، چونانکه گوسفند تنها طعمه گرگ "همچنین درروایتی دیگرآن حضرت فرمودند:" آنچه را که پیوند جمعیت با آن گره خورده است رها مکنید".


دست های منافق در همسایگی کشور اختلاف شیعه و سنی را تحریک می کند

در همسایگی کشور دست های منافقی وجود دارد که اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی را تحریک می کند که گاه این اختلافات تا حدی پیش می رود که یکدیگر را کافر و فاسق نیز می دانند و دست به کشتار یکدیگر می زنند.


یکى از ابزارهاى همیشه مورد استفاده‌ دشمنان علیه ملت هاى مسلمان براى اختلاف، مسئله‌ى اختلافات مذهبى، شیعه و سنى است و با وجود نقاط مشترک بسیار بین اهل تسنن و تشیع اما دشمنان با بزرگ جلوه دادن اختلافات، برجسته کردن آن ها، ضعیف نشان دادن موارد اشتراک و اتحاد مسلمانان سعی در ایجاد اختلافات عمیق و ریشه دار بین آن ها داشته اند.


شیعه و سنی هر کدام عقاید و مناسک خاص خود را دارد و هیچ کدام نمی تواند دیگری را مجبور کند که از عقاید او پیروی کند اما حقیقت این است که هر دو به خداى واحد، قبله‌ى واحد، پیامبر واحد، اهداف و ارزشهاى واحد و به اسلام واحد معتقدند.


در همسایگی کشور ما، دست های منافقی وجود دارد که اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنی را تحریک می کند که گاه این اختلافات تا حدی پیش می رود که یکدیگر کافر و فاسق نیز می دانند و دست به کشتار یکدیگر می زنند.


مسلمانان باید بر اهمیت مسئله وحدت شیعه و سنی واقف باشند

در همین رابطه آیت الله علی اصغر معصومی، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسلمانان باید بر اهمیت مسئله وحدت شیعه و سنی واقف باشند، تصریح کرد: امیدوارم که مسلمانان با درک این موضوع و تبلیغ آن گام محکمی در این راستا بردارند و با ایجاد و تبلیغ مسئله وحدت مورد عنایات حضرت حق قرار گیرند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وحدت بین دین اسلام، قرآن و عترت نیاز پیشرفت اهداف انقلاب است، گفت: وحدت بین خیل عالمان و دانشگاهیان با افق فکری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) تحقق یافت.


وی افزود: عده‌ای از افراد هستند که فقط به صورت اسمی مسلمان‌ هستند و کارهایی که اینها انجام می‌دهند هیچ انسانی تأیید نمی‌کند.


آیت الله معصومی با اشاره به اینکه مسلمانان باید برای ایجاد وحدت در بین خود دست به دست یکدیگر دهند، خاطرنشان کرد: مردم ما باید برای تحقق این هدف تمام تلاش خود را انجام دهند تا بتوانند اسلام را به تمام دنیا معرفی کنند.


بصیرت افزایی لازمه حفظ وحدت است

همچنین علی اصغر رشید، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی بر لزوم بصیرت افزایی و تلاش در راستای حفظ وحدت به ویژه در مناطق تلفیقی استان تاکید کرد.


معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه شکوفایی انقلاب اسلامی استمرار نهضت انبیا و قیام عاشورا است، اذعان داشت: ثمره این انقلاب در گام نخست استقرار حکومت شیعی در ایران و در مراحل بعدی صدور انقلاب و بیداری اسلامی است.


رشید با اشاره به این مطلب که احیای دوباره اسلام و نهادینه شدن تمدن اسلامی تنها با وحدت و انسجام اسلامی محقق می‌شود،افزود: امام (ره) و مقام معظم رهبری همواره بر حفظ وحدت، همدلی، انسجام و استفاده بهینه از مشترکات همه ادیان و مذاهب الهی تاکید داشته و دارند.


معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: جمعیت جهان اسلام، سرزمین جغرافیایی پهناور، مناطق استراتژیک، منابع طبیعی و مخازن و ثروت‌های فراوان خدادادی از جمله ظرفیت‌های جهان اسلام است.


غرب عده ای افراطی را به عنوان نماینده اسلام به جهانیان معرفی کرده است
در همین رابطه مولوی نظیر احمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر اینکه دین اسلام با خشونت هیچ سنخیتی ندارد، گفت:غرب عده ای افراطی را به عنوان نماینده اسلام به جهانیان معرفی کرده است.


وی منطقه خاورمیانه را قلب جهان دانست و تاکید کرد: در طول تاریخ و در هر مقطع زمانی هر گاه وحدت در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه به وجود می آمده است دشمن به هر نحوی طراحی هایی برای از بین بردن این وحدت داشته است.


وی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یکی از عاملان و عناصر مهم وحدت دشمن شناسی است، تصریح کرد: در موقعیت کنونی لازم و ضروری است که از ماهیت، ترفندها و توطئه های دشمن با حفظ بصیرت آگاه شد.


برای حفظ اسلام مسلمانان وحدت و یگانگی خود را حفظ کنند
همچنین حجت الاسلام سیدعلی موسوی فر، امام جمعه تربت جام، اظهار کرد: مسلمان ها از نظر مشترکات قرآن، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)، ایمان به مبدأ و معاد مشترکات بسیار فراوانی دارند و در دین اسلام نیز هر کس به مبدأ، معاد و پیامبر اسلام(ص) اعتقاد داشته باشد مسلمان است و مال، جان و آبروی او محترم است.


وی تاکید کرد: بر مسلمان ها واجب است که برای حفظ اسلام و منافع دنیوی و اخروی وحدت و یگانگی خود را حفظ کنند.


وی با بیان این مطلب که اتحاد مسلمان ها باعث برملا شدن نقشه شوم دشمنان به خصوص انگلیس خبیث شده است، تصریح کرد: برگزاری باشکوه و پررنگ مراسم مشترک بین شیعه و سنی نشان از بصیرت، آگاهی و بیداری جهان اسلام است و این وحدت تیری بر قلب دشمنان اسلام، وهابیت و سلفی ها شده است.


تلاش گروه های افرطی برای دامن زدن به اختلاف میان شیعه و سنی
مولوی صدرالدین احراری، امام جمعه اهل سنت شهرستان خواف با بیان اینکه دشمنان اسلام با یکدیگر همدست شده و اندیشه و تفکر دین اسلام را مورد هجمه قرار داده اند، گفت:گروه های افرطی برای دامن زدن به اختلاف میان شیعه و سنی در تلاش هستند.


وی تاکید کرد: حفظ وحدت بیش از گذشته در عصر حاضر احساس می شود چرا که دشمنان اسلام با یکدیگر همدست شده و اندیشه و تفکر دین اسلام را مورد هجمه قرار داده اند.


امام جمعه اهل سنت خواف خاطر نشان کرد: ضرر افراط و تفریط در هر مقوله ای بیشتر از فواید آن است و متاسفانه در حال حاضر گروه های افراطی نظیر وهابیون و سلفی ها برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان تلاش می کنند.


وی گفت: متاسفانه افراد افراطی در دین اسلام باعث بروز بسیاری از مشکلات شده اند و مسلمانان باید با کنار گذاشتن این افراطی گری ها اندیشه و تفکر خود را بسط و گسترش دهند.


علمای شیعه و سنی هنوز نتوانسته اند پیروان خود را در مساله وحدت متقاعد سازند
مولوی محمد عیسی رحیمی، مدرس علوم اسلامی شهرستان خلیل آباد خواف، در پاسخ به این سوال که آیا علمای بزرگ شیعه و سنی به وحدت بین این دو مذهب پاسخ مثبت داده اند یا خیر، گفت: بزرگان هر دو مذهب نسبت به این امر پاسخ داشته اند اما هنوز نتوانسته اند پیروان خود را در مساله وحدت متقاعد سازند.


مولوی رحیمی خاطر نشان ساخت: شیعه و سنی دو شاخه درخت بزرگ اسلام اند که هر کدام از این مذاهب می توانند از توانایی ها و امکانات مذهب دیگر در جهت پیشرفت و عظمت مجدد فرهنگ و تمدن اسلام استفاده نماید.


وحدت بین شیعه و سنی در کشور ما الگو وحدتی برای تمام مسلمانان عالم است
حجت الاسلام محمد بختیاری، امام جمعه صالح آباد، وحدت بین تشیع و تسنن در منطقه خراسان را ضرب المثل برای دیگر مناطق دانست و گفت: وحدت بین شیعه و سنی در کشور ما بنا به فرمایش مقام معظم رهبری الگو وحدتی برای تمام مسلمانان عالم است و باید سعی در انتقال این وحدت داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت فعلی، حوادث و اتفاقات منطقه، حفظ وحدت بین مسلمان ها از اوجب واجبات است، خاطر نشان کرد: همه مسلمانان عالم باید به این ابتکار و تدبیر امام راحل(ره) در رابطه با وحدت بین مسلمانان اهمیت قائل باشند تا روز به روز شاهد وحدت عملی، صمیمت و همدلی بین یکدیگر باشیم.


حجت الاسلام بختیاری برگزاری همایش ها و جلسات مشترک بین علمای اهل تسنن و تشیع در عملی شدن وحدت کارساز دانست و تصریح کرد: پیام این گونه جلسات مشترک آن است که مستکبرین و صهیونیست بین الملل بدانند به هیچ عنوان نمی توانند در کشور اسلامی ما انشقاق و اختلافی بین برادران دینی ایجاد کنند.


پایان پیام/

 

کد خبر 333819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha