حسن ظن میان امت اسلام از اصلی ترین عوامل وحدت ساز است

خبرگزاری شبستان: هر کس می‌گوید لا الا اله الله، محمد رسول‌الله (ص) او مسلمان است؛ برای تقویت وحدت میان امت اسلام حسن ظن را ملاک قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دومین روز از بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی صبح روز شنبه 28 دی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

بر پایه این گزارش، احمد محمود کریمة در کمیسیون وحدت اسلامی، ضرورت قرآنی به ارایه سخنرانی پرداخت.

احمد محمود کریمة، استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر مصر طی سخنانی با اشاره به جایگاه تشتت در امت اسلامی و چالش‌هایی که ناشی از این مسئله در میان مسلمین ایجاد شده است، اظهار کرد: تنها راه برای جلوگیری و مقابله با تشتت، وحدت است و مهم‌ترین اصل در وحدت نیز اطاعت از رسول خدا (ص) است.

وی ادامه داد: وحدت یک فریضه است و اصول و ضوابطی در رابطه با این مولفه وجود دارد که مسلمین باید در روابط خود آن را لحاظ کنند، از جمله اینکه هر کس می‌گوید لا الا اله الله، محمد رسول‌الله (ص) او مسلمان است؛ بنابراین با این تفاسیر مذاهب چهارگانه همگی مسلمان هستند و هیچ کس نمی‌تواند آنها را بر اساس فتوای شیخ الازهر تکفیر کند.

کریمة گفت: اساسا وحدت مسئله‌ای است که باید تقویت شود چرا که سدی در برابر دشمنان بوده و عاملی برای نشر دین اسلام است ضمن آنکه مسلمانان همگی همچون یک بدن هستند و یک امت واحده محسوب می‌شوند، بنابراین ممکن است میان مسلمین اختلاف نظر در خصوص برخی مسایل شرعی وجود داشته باشد اما این مسئله به معنای جدایی آنها نیست بلکه این اختلاف حتی یک ثروت است چرا که حکایت از نظرات گوناگون دارد.

عضو مجمع فقه اسلامی ادامه داد: مسلمین امروز باید در برابر ظلم و تجاوز دشمنان با یکدیگر وحدت داشته باشند و به ریسمان الهی چنگ زنند که در این بین داشتن حسن ظن برای تمامی مسلمین واجب است چرا که آنها را در امر وحدت یاری می‌دهد.

وی با بیان اینکه برادری در میان مسلمانان از هر چیزی مهم‌تر است، عنوان کرد: رنگ، نژاد و زبان هیچ‌کدام در میان مسلمین اثری ندارد، چرا که اصل بر ایمان و گسترش وحدت است، بنابراین ملت و امت مسلمان باید با تکیه بر ترویج فرهنگ وحدت و تبیین آن در میان مردم کشورهای خود همه اهتمام خود را بر ایجاد وحدت کلی میان مسلمین کنند.

وی در پایان یادآور شد: انتخاب گفتمان در حل اختلافات میان مسلمین باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته و ارگان‌هایی چون مجمع فقه اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر ارگا‌ن‌ها بر روی این مسئله همچون گذشته تأکید داشته باشند.

پایان پیام/
 

کد خبر 333874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha