ضرورت مقابله با جریان‌های افراطی تکفیری از دستاوردهای کنفرانس وحدت

خبرگزاری شبستان: آیت‌الله اراکی با اشاره به دستاوردهای بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: ضرورت مقابله با جریان‌های افراطی تکفیری و اتخاذ راهکارهای اثرگذار از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری این کنفرانس است.

 

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آخرین روز کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تشریح دستاوردها و گزارش عملکرد کمیسیون‌های کنفرانس بیست و هفتم گفت: ضرورت مقابله با جریان‌های افراطی تکفیری و لزوم اتخاذ راهکار اثرگذار بر علیه آنها ضرورت ایجاد وحدت رویه حول اصول مشترک مذاهب و فرق مختلف مسلمان و فعال‌سازی پایگاه‌های دینی برای بحث و بررسی مشترکات فرق اسلامی در حوزه‌های علمیه قم، نجف، کشورهای عربستان، ترکیه، پاکستان، دانشگاه الازهر مصر از مهم‌ترین دستاوردهای بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود. همچنین اتخاذ راهکارهای مؤثر برای ایستادگی در مقابل جریان‌های تکفیری و تبادل نظر با علمای کشورهای اسلامی در این کنفرانس محقق شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در قالب شش کمیسیون شامل اتحادیه بانوان مسلمان، کمیته جهان عاری از خشونت، برنامه‌های خوب و راهکارهای مناسبی را پیشنهاد کرد که طی جمع‌بندی برای عملیاتی و تحقق آنها برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین در قالب کمیسیون‌های علمی شامل کمیسیون وحدت اسلامی، ضرورت قرآنی، کمیسیون وحدت امت اسلامی حول محور قرآن، چالش‌ها و موانع، کمیسیون وضعیت کنونی جامعه اسلامی از نظر قرآن کریم، برنامه‌ها و اهداف این کنفرانس را پی‌گیری کرد. همچنین کمیسیون مساعی حمیده کمیته‌های خود را به صورت فعال‌تر قرار داده و برنامه‌ها و اهداف‌اش را اجرایی می‌کند.

وی افزود: امیدواریم طی سه ماه آینده کنفرانسی به میزبانی علمای هیئت مسلمان مالزی در این کشور با محوریت اتخاذ راهکارهای موثر علیه توطئه‌های صهیونیسم و راه‌های عملی برای مقابله با آن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی تقریب مذاهب تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی جلسه هیئت‌رییسه مجمع عمومی تقریب مذاهب بود که مقرر شد برای گسترش این هیئت از تمامی اموری که شرایط را برای عضویت در مجمع عمومی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مناسب می‌دانند، دعوت شود. همچنین در انتخابات جدید علامه بدرالدین حسون مفتی اعظم کشور سوریه، جعفر عبدالسلام دبیر کل اتحادیه دانشگاه جهان امت اسلامی به ترتیب به عنوان رییس و نایب‌رییس مجمع عمومی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی انتخاب شدند.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: عبدالغنی شمس‌الدین دبیر کل جمعیت مسلمانان کشور مالزی، دکتر العاصی امام جمعه سابق شهر واشنگتن و علامه صدرالدین قبانچی امام جمعه صحن حرم علوی و الهلباوی امام جمعه مسجد حضرت رقیه (س) از دیگر اعضای جدید منتخب در هیئت‌رییسه مجمع عمومی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند متعال مسئلت داریم تا سرانجام برگزاری کنفرانس‌های وحدت اسلامی را موفق کند تا بتوانیم تصمیمات این کنفرانس را پی‌گیری و جامه عمل بپوشانیم.

بنا بر این گزارش، مولوی عبدالحمید، امام جمعه  اهل سنت زاهدان با بیان این مطلب که دشمنان از وحدت امت اسلامی هراس دارند، گفت: در شرایطی که دشمنان راضی به وحدت امت اسلامی نیستند برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اقدامی بزرگ و شایسته است که در سایه منویات مقام معظم رهبری و خواست ایشان مبنی بر علم‌کردن پرچم وحدت اسلامی محقق شده است. همچنین راه‌اندازی مجمع جهانی تقریب مذاهب از ابتکارات مقام معظم رهبری است که جای بسیار تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان این مطلب که سرمایه عظیم مسلمانان سایه الطاف الهی بر سر آنهاست، عنوان کرد: خداوند سرمایه‌های خود را در بین اقوام و ملل مختلف تقسیم کرده و بزرگ‌ترین ثروت مسلمانان ارتباط با خداوند متعال است که اگر دشمنان ما را با تمام ثروت‌های دنیایی تطمیع کنند دست از عقیده‌مان برنمی‌داریم.

وی عنوان کرد: قرآن کریم سند حقانیت اسلام و پیامبر (ص) بوده و باید همه مسلمانان حول این محور وحدت‌بخش قرار گرفته و به آن چنگ زنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان این مطلب که اهل تسنن در وحدت با شیعیان پیشگام هستند، گفت: گاهی اهل سنت از شیعیان جلوتر رفته و در رأی‌دادن به رییس‌جمهور نظام‌شان پیش‌قدم هستند، اهل سنت برای حفظ مملکت شهید داده و هرگز از تفرقه و اختلاف و نزاع دفاع نمی‌کنند بلکه همواره خواهان وحدت و یکپارچگی در بین سنی و شیعه است. اهل سنت در خط مقدم تجاوز دشمنان به کشور ایران قرار دارند و همواره بر مشترکات بین مذاهب اسلامی تأکید می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز امت اسلامی با چالش‌های خطرناک ترور، کشتار و خشونت مواجه است که تنها راه رهایی از آن شنیدن گفتار و مذاکره با مخالفان است.

بنا بر این گزارش، عبدالخیر محمد زهیر، رییس شورای ملی پاکستان با اشاره به لزوم اتحاد امت اسلامی گفت: دشمنان همواره در بلادهای مسلمانان از جمله کشور عربستان به استعمار و توطئه دست می‌زنند و تنها راه نجات امت اسلامی از این چالش‌ها اتحاد است.

پایان پیام/
 

کد خبر 334235

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha