نگارش 114نوع«بسم الله الرحمن الرحیم»در بزرگترین قرآن جهان در مشهد

خبرگزاری شبستان: خوشنویس برجسته کشورازپایان خوشنویسی 27جزنفیس ترین وبزرگترین قرآن جهان درمشهد خبردادو گفت:دراین قرآن114نوع "بسم الله الرحمن الرحیم" به خط های کوفی، ریحان، تعلیق و نستعلیق به نگارش در آمده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی، خوشنویس برجسته کشور عصر روز گذشته(30دی)درجمع خبرنگاران اظهار کرد: کتابت جزء های یک، 29 و 30 این قرآن هنوز به اتمام نرسیده است.


اسماعیلی قوچانی در مورد بزرگترین و نفیس ترین قرآن جهان با بیان اینکه از سال 88 کتابت این قرآن آغاز شده است، افزود: در ابتدای کار با مشکلات زیادی مواجه شدیم که با صبر و شکیبایی افرادی که در این زمینه با ما همکاری می کردند این مشکلات برطرف شد.


وی با بیان اینکه 25 تا 30 خانم به طور رایگان در این کار مشارکت دارند، تصریح کرد: تامین هزینه‌های این کار توسط دست اندرکاران نگارش این قرآن صورت گرفته است.


این هنرمند برجسته کشور با بیان این که هیچ دستگاهی تاکنون برای کتابت این قرآن کمکی نکرده است، افزود: تمام مراحل از جمله ساخت صفحات، رنگ آمیزی، کتابت و تذهیب با هزینه شخصی کاتب و کمک نیکوکاران و همکاری رایگان هنرمندان تذهیب کار صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه درهر صفحه این قرآن، سه خط به صورت ثلث در ابتدا، وسط و انتها کتابت شده و بقیه خطوط با خط نسخ خوشنویسی شده است اذعان داشت: ابعاد هر صفحه این قرآن دو متر و 50 سانتی متر در یک متر و 75 سانتیمتر است و اکنون 560 صفحه از این قرآن کتابت و تذهیب شده و پیش بینی می شود تعداد صفحات آن به حدود 700 صفحه برسد.


اسماعیلی قوچانی با اشاره به این مطلب که کتابت این قرآن به گونه ای تنظیم شده که ˈبسم الله الرحمن الرحیمˈ ابتدای سوره ها در ابتدای صفحات نقش بسته است، افزود: دراین این قرآن وجود 114 نوع "بسم الله الرحمن الرحیم"است که هر کدام با یک نوع خط، از جمله کوفی، ریحان، توقیع، تعلیق، طغری، دیوانی، رقعه، نستعلیق، شکسته و دیگر خطوط خوشنویسی شده است.


این خوشنویس برجسته کشور افزود: هر جزاین قرآن در 20 صفحه خوشنویسی شده و هر صفحه با آیه ای از قرآن شروع و به آیه ای دیگر ختم می شود که ترتیب حساب و کتاب این کار، امری دشوار است.


اسماعیلی قوچانی با بیان اینکه هر صفحه این قرآن با پارچه ای از جنس پارچه کتان ایرانی ساخته شده که هشت دست پشت و رو با رنگ مخصوص رنگ می شود، بیان داشت:این رنگ، ترکیبی است از رنگهای آکریلیک و چاپ سیلک که موجب ضخامت صفحات نمی شود و به مرور زمان نیز ترک نمی خورد.


وی در ادامه با تاکید بر این مسئله که آن بخش از صفحه این قرآن که تذهیب می شود قابل شست و شو است اما قسمتی که کتابت شده در صورت شست و شو پاک می شود، گفت: 30 طرح تذهیب توسط 30 استاد تذهیب کار برای 30 جزء این قرآن به شکل اختصاصی طراحی شده است.


وی با اشاره به این مطلب که تذهیب این قرآن نفیس توسط 20 هنرمند تذهیب کار رنگ آمیزی می شود و قسمت های طلایی رنگ آن با آب طلایی که از طلاهای اهدایی مردم استفاده شده رنگ آمیزی شده است، خاطر نشان کرد:پیش بینی می شود تا یک سال دیگر کار کتابت این قرآن به پایان برسد.


وی دررابطه با محل استقرار این قرآن پس از پایان کتابت گفت: بنا دارم تا این قرآن را در موزه ای در شهر زادگاهم، قوچان مستقر نمایم.
 

پایان پیام/

کد خبر 334521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha