پدیده قاچاق کالا یکی از موانع مهم ظهور و بروز حماسه اقتصادی

خبرگزاری شبستان: دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز استان یزد از پدیده شوم قاچاق کالا به عنوان یکی از موانع مهم در جهت ظهور و بروز حماسه اقتصادی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، سید علی محمد حسینی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد، روز گذشته ( 2 بهمن) در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: پدیده شوم قاچاق کالا یکی از موانع مهم ظهور و بروز حماسه اقتصادی است که به نوعی پاشنه آشیل فعالیت های اقتصادی کشور است.


وی با اشاره به نامگذاری 5 سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با موضوعات اقتصادی، افزود: با توجه به این امر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و کمیسیون های استانی وظایف برجسته و سنگینی را عهده دار می باشند.


حسینی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و ارز را محور مبارزه با قاچاق در کشور دانست و گفت: در همین راستا در ستاد به دنبال تصویب نهایی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشیم.


وی هدف از تصویب این قانون را ایجاد تشکیلات منسجم وقانون مدون، مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر فعالیت دستگاههای اجرایی در امر مبارزه با قاچاق کالا وارز اعلام کرد.


دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا وارز استان یزد با اشاره به موقعیت استراتژیک کشور، گفت: کشورما بدلیل گستردگی مرزهای آبی، خاکی وهوایی نظیر 93 مرز ومبادی رسمی،74منطقه آزاد و بازارچه مرزی،760 شرکت بزرگ حمل ونقل وغیره، وجود مبادی متعددی که هرکدام می تواند احتمال بروز قاچاق در آن به وجود بیاید، زمینه مساعدی برای بروز پدیده قاچاق می باشد.


وی با اشاره به پیچیدگی و چند لایه بودن بحث قاچاق، اظهار داشت: به دلیل موضوعیت بحث قاچاق در حوزه های مختلف هم اکنون حدود22 دستگاه اجرایی در امر مبارزه نقش ایفا می کنند.


در ادامه این جلسه محمد علی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، با اشاره به رویکردهای سازنده دولت تدبیر و امید در بحث قاچاق کالا و ارز گفت: قانون جدید قاچاق کالا و ارز خلا های قانونی موجود را برطرف می کند.


وی با بیان اینکه قاچاق کالا و ارز در تمامی حوزه ها به ویژه سلامت، اقتصاد، فرهنگی و اجتماعی تاثیرات منفی در جامعه ایجاد کرده است، افزود: نوع سیاست های غلط حاکم در گذشته، اختلاف قیمت در کالاها را به وجود آورده است و این امر کشش مردم به سمت کالای قاچاق را منجر می شود.

 

طالبی، نیاز جامعه به افزایش سرمایه عمومی و اجتماعی را یادآور شد و گفت: قاچاق کالا و ارز بر اعتماد مردم از لحاظ نوع کالای واردشده به چرخه کشور، کیفیت پایین کالا و جنبه های فرهنگی و امنیتی روانی ناشی از روی آوردن مردم به کالای قاچاق تاثیرگذار است.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداریزد با تاکید بر تسریع در امر قضایی مبارزه با قاچاق کالا، خاطر نشان کرد: استان یزد مقصد برخی از کالاهای قاچاق و مسیر ترانزیتی برخی دیگر از کالاها است.


وی وجود گشت های مشترک بین دستگاه های اجرایی را بسیار مطلوب ارزیابی و تاکید کرد: جلسات ستاد و کمیته ها به صورت منظم تشکیل و ستادهای شهرستانی فعالیت بیشتر خود را شروع کنند.
 

پایا پیام/

کد خبر 335280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha