«نان»،نیازها و عادت‌های انسانی در جشنواره تئاتر فجر

خبرگزاری شبستان:نصیر ملکی‌جو کارگردان نمایش «نان» که در بخش بین‌الملل جشنواره اجرا می‌شود، معتقد است"نان" نمایشی است بدون دیالوگ است که با ظاهری ساده به سراغ عنوان نمایش به معنای عام اش می‌رود.

به گزارشخبرگزاری شبستان، نصیر ملکی‌جو، این کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش‌اش که باعث شده‌است در بخش بین‌الملل حضور داشته باشد گفت: این نمایش به شدت وابسته به تصویر است و برای اکثریتِ غریب به اتفاقِ خارجی زبانان قابل فهم است. ضمنا موضوع نمایش نیز حول محورنیازها و عادت‌های انسانی می‌چرخد که خود مفهومی کاملا جهان وطنی است.


وی ادامه داد: همان‌طور که از اسمش برمی‌آید؛ دغدغه‌های مادی بشر را به یاد می‌آورد. این نگاه نمادین به نان و کلا علاقه‌ام به نمادین کردن سوژه‌ها مرا به سمتِ پیدا‌کردنِ چیزی می‌برد که تمامیت جهان مادی را یادآور شود و این قابلیت در"نان" بود.


وی که نام گروهش را "نان" گذاشته افزود: باید بگویم که باز هم در اینجا با مفهوم نان سروکارداریم. چنان‌که در سفیدبرفی وهفت کوتوله، کوتوله‌گی معنایی فلسفی پیدا‌کرده، که مشقت انسان را برای رسیدن به خواسته‌هایش نشان می‌دهد.نان نیز دارای ویژه ‌گی‌هایی ازاین دست است.اما دراینجا آنقدرکلی است که قابلیت قرارگیری به جای اسمِ گروه را نیز داشته باشد.


ملکی‌جو تصریح کرد: اعتقاد دارم اکثریت آثار می‌بایست از یک فرآیند یکسان که همان دیدگاه شخصی هنرمند است بیرون بیاید. سعی کرده‌ام تا جای ممکن رویه‌ای را دنبال کنم که سویه اصلی خواستگاه ذهن من است.


ملکی‌جو موسیقی و تصویر را تنها عناصری دانست که مخاطب را به تعبیر یک صحنه راهنمایی می‌کند و افزود:موسیقی نیز مانند عناصر دیگر باید محدوده‌ی فکری اثر را آشکار کند.


نمایش"نان" نوشته و کار نصیرملکی‌جو روز پنجشنبه 10بهمن در نوبت‌های 17:30و19:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
 

پایان پیام/

کد خبر 336942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha