ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران باید بالفعل شود

خبرگزاری شبستان: علیشیری حضور بخش خصوصی داخلی می‌تواند زمینه حضور بخش خصوصی خارجی را نیز فعال کنند و انقلاب بنیادینی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بهروز علیشیری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی در نشست خبری امروز خود پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران درباره حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بود.
علیشیری، درباره پروژه‌ پردیس در پاسخ به خبرنگاری گفت: موفق‌ترین پروژه‌ها در پردیس در حال ساخت است و تقاضای حجم سرمایه‌گذاری در این بخش باید تجدید شود و با نظر مثبت به این موضوع می‌نگریم.

وی تصریح کرد: آماده استقبال از سرمایه‌گذاران برای بخش مسکن مطابق با نظر وزارت مسکن و شهرسازی هستیم. باید تلاش کنیم فاصله بین ظرفیت بالقوه و آنچه در واقع محقق می‌شود از بین رفته و این شکاف از بین برود.

علیشیری افزود: بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خاموش است در صورتی که می‌تواند بسیار جذاب و موثر باشد. در حوزه صنعت ما تنها 26 درصد کل سرمایه‌گذاری را داریم که بسیار کم است و ما باید به بالای 5 میلیارد دلار در چند سال آینده در این بخش برسیم.

وی بخش‌های حوزه‌های زیربنایی و خدماتی را از دیگر بخش‌هایی دانست که قابلیت سرمایه‌گذاری زیادی در ایران دارند اما به دلیل ضعف بخش خصوصی مورد استقبال بخش سرمایه‌گذار خارجی نیز قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: حضور بخش خصوصی داخلی می‌تواند زمینه حضور بخش خصوصی خارجی را نیز فعال کنند و انقلاب بنیادینی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنند.

وی درباره تأثیر توافق ژنو در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: ما درس‌های بزرگی از تحریم گرفتیم که در شرایط عادی محقق نمی‌شد، یکی از این درس‌ها این بود که یاد بگیریم. طبق برنامه پنجم در راستای رشد اقتصادی به هشت درصد کوشیده از اقتصاد نفتی دوری کنیم.

وی تاکید کرد: برای خروج اقتصاد وابسته به نفت باید کارهای اساسی‌ای انجام شود و تحریم‌های نفتی به ما یاد داد چگونه این مسئله را محقق کنیم.

وی با اشاره به رفع تحریم‌های اخیر گفت: در حال حاضر با تصحیح متغیر بیرونی و کنترل آن سیل عظیم سرمایه‌گذاران که منتظر شرایط بین‌المللی بودند به ایران هجوم آوردند و در چند روز اخیر بیشترین حجم مکاتبات را با سرمایه‌گذاران خارجی داشتیم.

وی تأکید کرد: متغیر بیرونی در حال حاضر در روابط ما تأثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به خبرنگار ترکیه درباره روابط اقتصادی ایران و ترکیه گفت: رابطه راهبردی اقتصاد ایران و ترکیه تنگاتنگ است و تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در حال حاضر در هر دو کشور مشغول‌اند و چشم‌انداز رابطه مثبت است و در تمام حوزه‌ها سرمایه‌گذاران می‌توانند راه پیدا کنند.

علیشیری درباره اینکه آیا سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز باید کاهش داشته باشد یا خیر، گفت: جذب سرمایه‌گذاری در حوزه غیرنفتی مطرح نیست زیرا این حوزه‌ها باید پیشتاز باشند و پرچم‌دار جذب سرمایه در کشور قرار گیرند تا بتوانند بخش‌های دیگر را به دنبال خود بکشند.

وی در پایان درباره اینکه برای جلوگیری از ایجاد بی‌تعادلی در صورت ادامه‌یافتن تحریم‌ها در بازار ایران گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به نوعی در کشور ایجاد امنیت اقتصادی می‌کنند زیرا یک سرمایه‌گذار در طی تحریم سرمایه خود را خارج نمی‌کند و در مدت تحریم نیز کسانی را داشتیم که از دولت‌های متبوع‌شان برای همکاری در زمینه‌هایی که به تحریم ربطی نداشتند، مجوز می‌گرفتند.

وی تأکید کرد: ارتباط پیوندخورده با اقتصاد سرمایه‌گذاران بسیار محکم است و تزلزلی با قیل و قال‌های سیاسی در آن اتفاق نمی‌افتد.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 337052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha