عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه در آستانه نشر

خبرگزاری شبستان: عرصه عمومی و عرصه خصوصی موضوعی است که در فقه سیاسی به آن پرداخته نشده و یکی از دلایل این پیچیدگی بحث است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پزشکی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی پژوهشکده اندیشه سیاسی از انتشار کتاب «عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه» در آینده نزدیک خبر داد.
بنابر این گزارش، وی با اعلام خبر انتشار کتاب «عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه» در آینده نزدیک گفت: این کتاب که اکنون آماده چاپ و انتشار است، موظفی بنده بوده که از سال 88 شروع شده و در سال 90 به اتمام رسیده است.

پزشکی در توضیح این پروژه بیان کرد: عرصه عمومی و عرصه خصوصی موضوعی است که در فقه سیاسی به آن پرداخته نشده که یکی از دلایل این پیچیدگی بحث است.

به گزارش ایسکا، وی ادامه داد: بحث هایی مانند آزادی مدنی یا حقوق بشر در واقع ثمرات بحث عرصه عمومی و خصوصی هستند، اگر شما قائل باشد که فضایی وجود دارد که در ضمن اینکه عمومی است اما مدیریت آن بر عهده خود مردم گذاشته شده، در این جا بحث هایی مانند آزادی سیاسی و مدنی و حقوق مدنی و سیاسی قابل طرح است. و اگر بگوییم اینطور نیست نمی توانیم بگوییم آزادی ها و حقوق مدنی و عمومی به وسیله شریعت تعیین می شود.

پزشکی یادآور شد: اگر بتوانیم عرصه عمومی و خصوصی را ثابت کنیم جامعه دو ساحت می شود ساحتی که شریعت آن را ولایی می داند و ساحتی که ولایی نیست و در عرصه عمومی قرار می گیرد. و اگر بگوییم اینطور نیست و دو ساحت وجود ندارد، بنابراین جامعه تک ساحتی می شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 338236

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha